δεν θα πρέπει να έχει τη μορφή ενός εγγρά-
φου ξεχασμένου σε κάποιο συρτάρι, αλλά
να είναι μία δυναμική διαδικασία με την
οποία θα έχουμε εξοικειωθεί, να έχουμε
αφομοιώσει στις λεπτομέρειές της και να
έχουμε προετοιμαστεί για την εφαρμογή της
ψυχολογικά και σωματικά. Απαραίτητα, λοι-
πόν, είναι η οργάνωση του κατάλληλου σε
κάθε περίπτωση σχεδίου και η επαρκής εξά-
σκησή μας σε αυτό. Χωρίς εξάσκηση ακόμη
και τα καλύτερα σχέδια είναι άχρηστα.
Επιστρέφοντας, λοιπόν, στους χώρους
των κτηρίων που στεγάζουν ένα μεγάλο
πλήθος δραστηριοτήτων, κάθε σχέδιο δια-
φυγής, εκτός από το βασικό, πρέπει να προ-
βλέπει και την ύπαρξη ενός δεύτερου (του-
λάχιστον) τρόπου απομάκρυνσης από κάθε
δωμάτιο ή τμήμα, ανάλογα, φυσικά, με τις
ιδιαιτερότητες κάθε χώρου. Η σκάλα διαφυ-
γής, αν υπάρχει, τα παράθυρα, οι εξώστες
και οι στέγες αποτελούν πιθανές λύσεις. Στα
μεγάλα ξενοδοχεία, στα επιβατικά πλοία και
στα επιβατικά αεροπλάνα, όπου υπάρχουν
συνήθως σχέδια εκκένωσής τους, δεν πρέ-
πει τα τελευταία να μας αφήνουν αδιάφο-
ρους. Ας μην ξεχνάμε ότι όταν αντιμετωπί-
ζουμε μία πυρκαγιά, είναι πιθανό να διακοπεί
το ηλεκτρικό ρεύμα εξαιτίας της ή να το δια-
κόψουμε εμείς για λόγους ασφαλείας (απο-
φυγή επέκτασης της πυρκαγιάς, αποφυγή
ηλεκτροπληξίας στη διάρκεια της πυρόσβε-
σης ή της εκκένωσης). Επομένως,
κατά τη
διάρκεια της νύχτας ή σε σκοτεινούς γενι-
κά χώρους, είναι απαραίτητα ο εφεδρικός
φωτισμός και η φωτεινή σήμανση των εξό-
δων κινδύνου και των οδεύσεων διαφυγής,
όπου αυτές προβλέπονται. Επίσης, είναι πο-
λύ χρήσιμο να έχουμε έναν ποιοτικό φακό
(ο φακός κεφαλής είναι πολύ πρακτικός)
και εφεδρικές ηλεκτρικές στήλες στο σπίτι,
το χώρο εργασίας και, το καλύτερο, ανάμε-
σα στα μικροπράγματα που φέρουμε καθη-
μερινά στις τσέπες μας ή σε κάποια τσάντα.
Παραμένοντας στον τομέα της διάσωσης,
αν χρειαστεί να εγκαταλείψουμε έναν χώρο
σε περίπτωση πυρκαγιάς, θα πρέπει να απο-
φύγουμε να είμαστε ξυπόλυτοι ή να φοράμε
παντόφλες, ώστε να μπορούμε να κινηθούμε
γρήγορα και με ασφάλεια. Επίσης, δεν θα
πρέπει να ξεχάσουμε να πάρουμε μαζί μας
το κινητό τηλέφωνο και το κλειδί του σπιτιού
ή του δωματίου μας, διότι ίσως χρειαστεί να
επιστρέψουμε σε αυτό αργότερα. Αποφεύ-
γουμε τη χρήση του ανελκυστήρα, λόγω πι-
θανής διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος,
αλλά και διότι το φρεάτιο είναι πιθανό να με-
ταφέρει καπνό ή φλόγες. Επειδή η φωτιά
έχει μεγαλύτερη ταχύτητα όταν ανεβαίνει,
εκτός από τα φρεάτια των ανελκυστήρων
επικίνδυνοι χώροι μπορεί να γίνουν τα εσω-
τερικά κλιμακοστάσια και οι αγωγοί εξαερι-
σμού.
Προτού ανοίξουμε μία πόρτα, κατά τη
διάρκεια της αντιμετώπισης μίας πυρκαγιάς,
θα πρέπει πρώτα να βεβαιωθούμε ότι δεν
υπάρχει φωτιά πίσω από αυτή.
Ο λόγος είναι
ότι αν ανοίξουμε αλόγιστα μία τέτοια πόρτα,
θα «εισβάλει» ταχύτατα αέρας στον καιόμενο
χώρο, με συνέπεια την απότομη αύξηση της
έντασης της πυρκαγιάς, κάτι που θα είναι πο-
λύ επικίνδυνο για εμάς. Ο έλεγχος γίνεται
κοιτάζοντας αν βγαίνει καπνός γύρω από την
πόρτα και εξετάζοντας τη θερμοκρασία της.
Το τελευταίο γίνεται ακουμπώντας το μεταλ-
λικό πόμολο ή την επιφάνειά της με την εξω-
τερική επιφάνεια της παλάμης μας. Αν, λοι-
πόν, έχουμε ενδείξεις πως υπάρχει πυρκαγιά
σε εξέλιξη πίσω από μία κλειστή πόρτα, απο-
φεύγουμε να την ανοίξουμε. Ένας πολύ ση-
μαντικός κίνδυνος στη μάχη μας εναντίον
μίας πυρκαγιάς είναι ο καπνός: Μετακινείται
γρήγορα, εξαπλώνεται εύκολα και διεισδύει
απ’ οποιοδήποτε άνοιγμα. Αν δεν τον αντιμε-
τωπίσουμε, θα μας προκαλέσει σοβαρά ανα-
πνευστικά προβλήματα και, δυστυχώς, ακόμη
και απώλεια ζωών. Το τελευταίο συμβαίνει
είτε άμεσα, εξαιτίας της κατάληξης των θυ-
μάτων εξαιτίας αναπνευστικής δηλητηρίασης
είτε έμμεσα, εξαιτίας του ότι τα θύματα χά-
νουν τις αισθήσεις τους και έτσι δεν μπορούν
να σωθούν μόνα τους.
Για να προστατευτού-
με, λοιπόν, από τον καπνό, θα πρέπει αν
έχουμε αναγκαστεί να καταφύγουμε σε κά-
ποιο κλειστό χώρο – να κλείσουμε παράθυ-
ρα και πόρτες και, επίσης, με βρεγμένα
υφάσματα (ρούχα, σεντόνια, πετσέτες
κ.λπ.) οποιαδήποτε άλλα επικίνδυνα ανοίγ-
ματα.
Αν υπάρχουν ασφαλείς δίοδοι καθα-
ρού αέρα, να τις διατηρήσουμε ανοικτές. Γε-
νικά, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο καπνός
έχει την τάση να κινείται προς τα πάνω, άρα
εμείς θα πρέπει να τον αποφεύγουμε, κινού-
μενοι χαμηλά. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε να
προστατευόμαστε από τον καπνό φορώντας
κατάλληλη αντιασφυξιογόνο μάσκα στην κα-
λύτερη περίπτωση ή καλύπτοντας τη μύτη
και το στόμα μας με ένα βρεγμένο κομμάτι
ύφασμα. Όταν, όμως, η θερμοκρασία του αέ-
ρα είναι υψηλή, πρέπει να αποφεύγουμε τη
χρήση βρεγμένου υφάσματος εξαιτίας του
μεγάλου κινδύνου της ατμοποίησης του νε-
ρού του υφάσματος και της επακόλουθης
πρόκλησης αναπνευστικών εγκαυμάτων.
Στην περίπτωση που εγκλωβιστούμε σε
έναν κλειστό χώρο, είναι ουσιώδες να μη
χάσουμε την ψυχραιμία μας, έτσι ώστε να
μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε τα φανε-
ρά ή αφανή εφόδια που υπάρχουν γύρω
μας.
Δεν θα πρέπει, λοιπόν, να ξεχάσουμε να
ειδοποιήσουμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία,
ακόμη και μέσω άλλου ατόμου. Επίσης, δεν
θα πρέπει να ξεχάσουμε να ενεργοποιήσου-
με το σύστημα συναγερμού πυρκαγιάς και να
χρησιμοποιήσουμε τα διαθέσιμα μέσα πυρό-
σβεσης και διάσωσης. Αν δεν έχουμε τη δυ-
νατότητα να ειδοποιήσουμε τηλεφωνικά
τους διασώστες μας, μπορούμε να χρησιμο-
ποιήσουμε, εκτός από τη φωνή μας, κάποια
σφυρίχτρα, να κάνουμε σήματα από κάποιο
παράθυρο, χρησιμοποιώντας κάποιο φακό ή
κυματίζοντας κάποιο ύφασμα με ευδιάκριτο
χρώμα. Επιπλέον, θα πρέπει, αν υπάρχει η
δυνατότητα, να αποθηκεύσουμε αρκετό νε-
ρό σε κάποια μπανιέρα και σε άλλα ευρύχω-
ρα δοχεία, με σκοπό την προστασία μας. Επί-
σης, ας μην ξεχνάμε ότι κάποιες φορές η κα-
ταφυγή σε έναν κλειστό και προφυλαγμένο
από την πυρκαγιά χώρο αποτελεί το μοναδι-
κό τρόπο σωτηρίας μας.
Εγκατάσταση
Προχωρώντας στις υπόλοιπες από τις
ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
40
στρατηγικη αντιμετΩΠισησ ΠΥρκαγιΩν αΠΟ ΠΟΛιτεσ
Τρόπος μεταφοράς μη κινητικού ατόμου σε περιβάλλον με καπνό: Τοποθετούμε
το άτομο που θέλουμε να σώσουμε, έτσι ώστε το κεφάλι του να στηρίζεται στον
κορμό μας και ο κορμός του ανάμεσα στους μηρούς μας. Προωθούμαστε προς
τα πίσω, μεταφέροντας το άτομο με τη δύναμη των ποδιών μας και στηριζόμε-
νοι στα χέρια μας. Το συγκρατούμε με την εσωτερική πλευρά των μηρών μας.
Προσοχή για επικίνδυνα σημεία στην κίνηση προς τα πίσω!