επιλογής, συνήθως πρέπει να καλυφθούν
12 θέσεις, ενώ οι υποψήφιοι ξεπερνούν
τους 200. Άρα μιλάμε για ποσοστό επιτυ-
χίας γύρω στο 6%.
Μέσα από μία βασανιστι-
κή για το σώμα και κυρίως για την ψυχή σει-
ρά δοκιμασιών, ξεχωρίζουν οι καλύτεροι,
αυτοί που θα αντέξουν σωματικά και ψυχι-
κά τις επίμονες προσπάθειες των εκπαιδευ-
τών να τους «σπάσουν». Όπως και σε άλλου
είδους κορυφαίες Ειδικές Δυνάμεις (Αμερι-
κανοί των Navy SEALs, Βρετανοί των SAS,
Ρώσοι της Spetsnaz κ.λπ.), υπάρχουν υπο-
ψήφιοι άξιοι αθλητές με κορυφαία φυσική
κατάσταση και φυσική δύναμη που έχουν
«σπάσει» πρώτοι, απλώς γιατί δεν διέθεταν
την «ψυχή» ή δεν ήταν αρκετά προσηλωμέ-
νοι στο στόχο τους.
Κάθε μέλος της ΕΚΑΜ θα πρέπει να λει-
τουργεί ως αυθύπαρκτη μονάδα, να κρίνει
σωστά και να δρα ακαριαία στο απρόοπτο,
αλλά και το ομαδικό πνεύμα παίζει καθορι-
στικό ρόλο. Πριν από κάθε επιχείρηση
έχουν όλοι ανεξαιρέτως λόγο και κάνουν
τις προτάσεις τους στο σχεδιασμό: «Όταν
παίζεται το κεφάλι σου, πρέπει να έχεις λό-
γο και ο λόγος όλων μετρά το ίδιο, δεν έχει
σημασία αν είσαι υψηλόβαθμος ή όχι», εξη-
γεί ο κ. Ψωμάς, «αλλά ό,τι αποφασίσουμε
από κοινού, θα πρέπει να τηρηθεί ευλαβικά
στη συνέχεια, χωρίς παρεκκλίσεις». Με άλ-
λα λόγια, ο ΕΚΑΜίτης «μοναχόλυκος», που
κάνει του κεφαλιού του χωρίς να στηρίζει
100% την υπόλοιπη ομάδα δεν έχει καμία
θέση στις τάξεις της ΕΚΑΜ, όσο καλός και
αν είναι ως αυτόνομη μονάδα.
Πάντως, παρά τη διαρκή, σκληρή εκπαί-
δευση, τον κορυφαίο εξοπλισμό και τις
διαρκείς αναλύσεις τακτικών σεναρίων, τα
λάθη καραδοκούν. «Οι ΕΚΑΜίτες δεν είναι
υπεράνθρωποι», παραδέχεται ο διοικητής.
«Και δεν θα πρέπει να περιμένουν όλοι από
εμάς μαγικές λύσεις. Ο καλός σχεδιασμός
είναι η μισή επιτυχία, αλλά για να γίνει
απαιτείται σωστή και λεπτομερής πληροφό-
ρηση και χρόνος.» Δεν μπορούμε παρά να
συμφωνήσουμε πλήρως με τα λεγόμενά
του, κρίνοντας από μία επιχείρηση που θε-
ωρείται η πιο επιτυχημένη ίσως στην ιστο-
ρία της αντιτρομοκρατικής δράσης: Τον
Μάιο του 1980, έξι ένοπλοι Ιρανοί κατέλα-
βαν την ιρανική πρεσβεία στο Λονδίνο, κρα-
τώντας 26 ομήρους. Έπειτα από ένα εξαή-
μερο άκαρπων διαπραγματεύσεων και
αφού οι ένοπλοι σκότωσαν έναν όμηρο σε
κατάσταση υψηλού στρες, η πρωθυπουρ-
γός Μάργκαρετ Θάτσερ αποφάσισε να δώ-
σει το πράσινο φως στους SAS (Special Air
Service), που μέσα σε 11 λεπτά κατάφεραν
να απελευθερώσουν όλους τους ομήρους
(πλην ενός) και να σκοτώσουν τους πέντε
από τους έξι τρομοκράτες. Προτού προχω-
ρήσουν στην επιχείρηση με την κωδική
ονομασία «Nimrod» (η λέξη σημαίνει «κυνη-
γός αγριμιών»), είχαν πλήρη στοιχεία για τη
διαρρύθμιση των χώρων και των κινήσεων
στην πρεσβεία, καθώς και για τους ομή-
ρους, μέσω μικροκαμερών και μικροφώνων
που είχαν τοποθετήσει. Μάλιστα, για να μη
γίνουν αντιληπτοί κατά την τοποθέτηση
του εξοπλισμού παρακολούθησης, το κέ-
ντρο επιχειρήσεων Cobra, που είχε το γενι-
κό πρόσταγμα, είχε διατάξει το αεροδρόμιο
του «Heathrow» να στέλνει τις πτήσεις πά-
νω από την πρεσβεία σε χαμηλότερο από
το σύνηθες ύψος, ώστε ο θόρυβος των αε-
ροσκαφών να καλύπτει τους θορύβους της
ομάδας δράσης. Κατά τις ημέρες της ομη-
ρίας πριν από την επιχείρηση, οι SAS είχαν
κατασκευάσει και ένα ακριβές αντίγραφο
του κτηρίου υπό κλίμακα, για να έχουν
ακριβή εικόνα των χώρων του.
Ακριβώς επειδή οι ΕΚΑΜίτες δεν είναι αυ-
τοί που λέγονται στην Αμερική «first
responders» (εκείνοι που φτάνουν πρώτοι
ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
46
ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ EKAM
Προσβολή με τη βοήθεια ανεμόσκα-
λας. Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται το
MP–5 με το φακό και το ολογραφικό
σκοπευτικό της EOTech, που διευκο-
λύνει την ταχεία σκόπευση με ανοι-
χτά και τα δύο μάτια, ώστε να μη χά-
νεις την οπτική επαφή με τον περι-
βάλλοντα χώρο.
Ο breacher (ειδικός διάνοιξης) μπορεί
να «κατεβάσει» μία πόρτα σε ελάχι-
στα δευτερόλεπτα με τον ειδικό κριό.
Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, με ει-
δικά πυρομαχικά μπορεί να καταστρέ-
ψει τους μεντεσέδες και τις κλειδα-
ριές μίας πόρτας, πυροβολώντας από
απόσταση λίγων εκατοστών.
Σύλληψη συναδέλφου, που στο συγκριμένο σενάριο παίζει το ρόλο υπόπτου.
Πολύ συχνά τα σενάρια ασκήσεων περιλαμβάνουν συλλήψεις και, κυρίως, δύ-
σκολες καταστάσεις ομηρίας, σε κτήρια, αεροσκάφη, τρένα, λεωφορεία.