Page 29 - CGO328

Basic HTML Version

Επιστήμη & Τεχνολογία
COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
29
Θυμάστε το HoloDeck στο «Star Trek»; Εάν όχι, ας σας φρεσκάρουμε
τη μνήμη. Επρόκειτο για ένα ολογραφικό δωμάτιο μέσα στο
«Enterprise», όπου καθένας μπορούσε να φορτώσει κάποιο πρόγραμ-
μα και να αλληλεπιδράσει με τον τρισδιάστατο χώρο και τους χαρα-
κτήρες. Στην τηλεοπτική σειρά χρησιμοποιούνταν για εκπαίδευση ή για παιχνίδι. Μπορεί να μην έχουμε φτάσει ακόμη σε αυ-
τό το επίπεδο, αλλά η υφιστάμενη τεχνολογία μάς επιτρέπει να πλησιάσουμε αρκετά κοντά. Η Microsoft Research και ιδιαίτε-
ρα το εργαστήριο Sensors and Devices (από το οποίο σίγουρα κάποια στιγμή θα βγουν εντυπωσιακοί τρόποι αλληλεπίδρα-
σης ανθρώπων και συσκευών) έχει αναπτύξει ένα νέο σύστημα, το οποίο ονομάζει HoloDesk. Το συγκεκριμένο σύστημα επι-
τρέπει στους χρήστες να κινούν ή ακόμη και να πυροβολούν (φυσικά, όσοι ασχολούνται με αυτά τα πράγματα, σκέφτονται
πρώτα τα παιχνίδια, λογικότατο για τους ερευνητές της Microsoft) εικονικά τρισδιάστατα αντικείμενα. Επιπλέον, το σύστημα
αναγνωρίζει και αντιδρά στην παρουσία πραγματικών αντικειμένων, όπως ένα φύλλο χαρτί ή ένα ποτήρι. Το όλο σύστημα δεν
έχει, φυσικά, το μέγεθος ενός δωματίου (όπως το HoloDeck του «Star Trek»), αλλά πρόκειται για ένα μικρό «τραπεζάκι» με
μία οθόνη προβολής στο επάνω μέρος του. Ο χρήστης βάζει τα χέρια κάτω από την οθόνη, στην οποία προβάλλονται διάφο-
ρες εικόνες και αντικείμενα. Μέσω της τεχνολογίας Kinect, το σύστημα αναγνωρίζει τις κινήσεις των χεριών και επιτρέπει στο
χρήστη να αλληλεπιδρά με τα αντικείμενα, ενώ μία κάμερα καταγράφει συνεχώς το βλέμμα του χρήστη, ώστε να παρουσιά-
ζει τα εικονικά αντικείμενα πάντα με τη σωστή προοπτική. Για να καταλάβετε καλύτερα πώς λειτουργεί, δείτε το σχετικό βί-
ντεο. Δείτε ειδικά στο 2:50, όπου ο χρήστης αλληλεπιδρά με ένα ανύπαρκτο Windows Phone Smartphone.
n
Video:
Γεύση από «Star Trek»
MICROSOFT HOLODESK
Το Athens Information Technology (AIT) ανακοίνωσε την έναρξη του
ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου NAVOLCHI (Nanoscale Disruptive
Silicon–Plasmonic Platform for Chip–to–Chip Interconnection) και τη
συμμετοχή του ως εταίρου. Αξίζει να πούμε ότι το ΑΙΤ ήταν ο εμπνευ-
στής της αρχικής πρότασης του NAVOLCHI, το οποίο είναι ένα Ειδικό
Στοχοθετημένο Ερευνητικό Έργο (STREP), επιχορηγούμενο από το
7ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης για την Έρευνα και την Ανάπτυξη. Η
διάρκεια του έργου είναι 36 μήνες και η συνολική επιχορήγηση από
την ΕΕ είναι 2.400.000 ευρώ. Ας αφήσουμε, όμως, τα οικονομικά και
ας περάσουμε στην ουσία. Τι ακριβώς είναι η «πλασμονική», όπως
ονομάστηκε η νέα «επιστήμη»;. Σήμερα, τα ηλεκτρονικά κυκλώματα
διαθέτουν περιορισμένη ταχύτητα, ενώ τα φωτονικά είναι μεγάλα σε
μέγεθος. Με τη νέα πλασμονική επιστήμη, το NAVOLCHI γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στην ηλεκτρονική και
στη φωτονική, ανοίγοντας το δρόμο για τα ταχύτερα και μικρότερα ολοκληρωμένα κυκλώματα του μέλλο-
ντος. Αφού η κοινοπραξία του έργου λύσει τα θεωρητικά ζητήματα, θα περάσει στην πράξη, παρουσιάζοντας
ένα αρχικό πρότυπο για chip–to–chip διασύνδεση με πλασμονικούς πομποδέκτες. Τα πεδία εφαρμογής του
είναι υπολογιστικά συστήματα υψηλής απόδοσης, κέντρα διαχείρισης δεδομένων και συσκευές οπτικών επι-
κοινωνιών, τα οποία ελκύουν το ενδιαφέρον βιομηχανικών κολοσσών.
H κοινοπραξία του έργου αποτελείται από τους εξής:
AIT – Athens Information Technology (Ελλάδα),
KIT – Karlsruher Institut fuer Technologie (Γερμανία), Διεύθυνση Έργου
IMEC – Interuniversitair Microelectronica Centrum (Βέλγιο)
TU/e – Technische Universiteit Eindhoven (Ολλανδία)
UVEG – Universitat de Valencia (Ισπανία)
UGent – Universiteit Gent (Βέλγιο)
ST – ST Microelectronics (Iταλία)
Η νέα επιστήμη που γεφυρώνει
ηλεκτρονική και φωτονική
ΠΛΑΣΜΟΝΙΚΗ
Το «πάντρεμα» των
chips με τη φωτονική
δεν είναι καινούργια
ιδέα. Η Intel ασχολεί-
ται με το θέμα εδώ και
πολλά χρόνια.
!