Page 29 - cgo333

Basic HTML Version

COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
29
Επιστήμη & Τεχνολογία
Μία φουσκωτή τουρμπίνα στα ουράνια
ALTAEROS ENERGIES AIRBORNE WIND TURBINE
Όχι, δεν είναι ένα αερόστατο με παράξενο σχήμα, είναι μία τουρμπίνα, η οποία είναι φουσκωτή σαν αερό-
στατο (και περιέχει ήλιο), αλλά ο σκοπός της είναι διαφορετικός: η παραγωγή αιολικής ενέργειας.
Η αμερικανική εταιρεία Altaeros Energies κατασκεύασε την πρώτη τέτοια τουρμπίνα την οποία ονομάζει
Airborne Wind Turbine (AWT), δηλαδή ιπτάμενη τουρμπίνα. Η πρώτη πτήση της AWT ήταν πολύ χαμηλή
και ο σκοπός της ήταν να δοκιμαστεί η λειτουργικότητά της, η ευστάθεια και, φυσικά, η αποδοτικότητά
της στην παραγωγή ενέργειας. Σε μόλις 107 μέτρα ύψος, ο άνεμος δεν είναι τόσο δυνατός, επομένως η
ενέργεια που παράχθηκε, ήταν ελάχιστη. Πάντως οι δοκιμές έδειξαν ότι είναι σε θέση να πετάξει σε με-
γάλα ύψη παράγοντας σημαντικές ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας. Η επόμενη δοκιμή θα υψώσει την
τουρμπίνα στα 350 μέτρα, ενώ οι κατασκευαστές της ελπίζουν να καταφέρουν να παραγάγουν αρκετή και
κυρίως φθηνή ενέργεια. Στο μέλλον «φάρμες» από δεκάδες ή εκατοντάδες τέτοιες φουσκωτές τουρμπί-
νες θα πετούν πάνω από τα σύννεφα (δηλαδή πάνω από τον καιρό), δαμάζοντας τις δυνάμεις του Αιόλου.
!
ΒΙΝΤΕΟ:
Η εξέλιξη της πλοήγησης
PIONEER CYBER NAVI
Προϊόντα πλοήγησης έχουμε δει άπειρα. Κάποιες εφαρμογές επαυξημένης
πραγματικότητας (augmented reality) επίσης. Αυτό που δεν έχουμε δει ακό-
μα, είναι ένα «πάντρεμα» των δύο αυτών τεχνολογιών. Αυτό μας έρχεται
–από πού αλλού;– από την Ιαπωνία. Η Pioneer λοιπόν, η οποία κατασκευά-
ζει τα προϊόντα πλοήγησης αυτοκινήτου με την επωνυμία Avic, ανακοίνωσε
τα δύο προϊόντα της σειράς Cyber Navi, τα Avic-VH99HUD και ZH99HUD.
Όπως καταλαβαίνετε, το ακρωνύμιο HUD σημαίνει Heads Up Display. Και
αν δεν καταλαβαίνετε, σας παραπέμπουμε στα κράνη των πιλότων των πο-
λεμικών αεροσκαφών, τα οποία προβάλλουν μπροστά στα μάτια του πιλότου κρίσιμες πληροφορίες για την πτήση. Αφού ξε-
καθαρίσουμε ότι τα προϊόντα της Pioneer δεν είναι στα σχέδια, ούτε καν σε πειραματικό στάδιο, αλλά ετοιμάζονται για να κυ-
κλοφορήσουν κανονικά μέσα στο καλοκαίρι, ας συνεχίσουμε με τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους. Το σύστημα αποτελείται
από ένα φύλλο πλαστικού, το οποίο τοποθετείται επάνω στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου, και τη βασική μονάδα. Δεν υπάρχουν
καλωδιώσεις, καθώς η επικοινωνία γίνεται ασύρματα. Η βασική μονάδα θα μοιάζει με ένα τυπικό σύστημα πλοήγησης και δια-
σκέδασης αυτοκινήτου, με μεγάλη οθόνη, χάρτες κ.λπ. Η διαφορά εδώ είναι ότι επιλεγμένες πληροφορίες, όπως απόσταση,
ταχύτητα, κατεύθυνση διαδρομής κ.λπ, θα προβάλλονται μπροστά στα μάτια του οδηγού.
Τα δύο συστήματα απαιτούν... μεγάλο πορτοφόλι, αφού θα κοστίζουν γύρω στα $ 4.000.
n
ΒΙΝΤΕΟ:
Φορέστε το μηχανισμό των Αντικυθήρων
HABLOT
Το μηχανισμό των Αντικυθήρων τον ξέρετε. Εάν όχι, πολύ κακώς. Φροντίστε να μάθετε γι’ αυτόν, καθώς
αποτελεί ένα μοναδικό δείγμα της τεχνολογίας της αρχαίας Ελλάδας. Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων,
λοιπόν, έχει χαρακτηριστεί ως ο πρώτος υπολογιστής και είναι γνωστός και ως ο αστρολάβος των Αντικυ-
θήρων. Χρονολογείται από το 150 π.Χ. και ορισμένοι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι ο κατασκευαστής του
πρέπει να έχει κάποια σχέση με τον Αρχιμήδη. Ο λόγος για τον οποίο αναφέρουμε το μηχανισμό των Αντι-
κυθήρων σε αυτήν τη στήλη, είναι διότι η ελβετική εταιρεία κατασκευής ρολογιών Hablot κατάφερε να δημι-
ουργήσει ένα ρολόι χειρός, το οποίο είναι πιστό και μάλιστα λειτουργικό αντίγραφο του μηχανισμού, ενώ είναι και
κανονικό ρολόι. Η Hablot είναι γνωστή για τα μη συμβατικά ρολόγια που κατασκευάζει, τα οποία, φυσικά, κοστίζουν περιου-
σίες ολόκληρες. Έπειτα από χρόνια προσπαθειών, η Hablot κατασκεύασε τέσσερα κομμάτια, τρία εκ των οποίων θα εκτεθούν
σε διάφορα μουσεία της Ευρώπης (ένα πέρασε και από το Αρχαιολογικό Μουσείο), ενώ το τέταρτο θα τεθεί σε δημοπρασία.
!
Δεν βρίσκεστε σε διαστημόπλοιο, αλλά σε ένα
αυτοκίνητο, και διασχίζετε έναν δρόμο στο Τόκιο.
Η Pioneer φροντίζει να μη χάσετε το δρόμο ούτε
την προσοχή σας στο... δρόμο.