ρα έχουμε μηχανές με τόσο μεγάλη ανά-
λυση, που έχει πάψει πλέον να είναι ο μό-
νος τρόπος σύγκρισης.
Στον πραγματικό κόσμο ο αριθμός των
pixels που χρειάζεται εξαρτάται από το πό-
σο μεγάλη θα γίνει η εκτύπωση. Αν η πλει-
ονότητα των εκτυπώσεων θα έχουν μέγε-
θος 10x15 ή Α5, τότε τα 4MP
(
MP=Megapixels, δηλ.εκατομμύρια pixels)
είναι αρκετά. Ακόμη και σε μέγεθος Α4 δύ-
σκολα θα μπορέσει κάποιος να δει κάποια
διαφορά μεταξύ μίας μηχανής με 4MP και
μία με 6MP. Βέβαια, μηχανές με μεγαλύτε-
ρους αισθητήρες προσφέρουν μεγαλύτε-
ρες εκτυπώσεις, καθώς και τη δυνατότητα
κροπαρίσματος χωρίς μεγάλες απώλειες
στην ποιότητα. Όμως, τα 6MP έχουν απο-
δείξει ότι είναι ένα καλό ελάχιστο μέγεθος
ανάλυσης.
Οπότε, σήμερα έχουμε φθάσει σε ένα
σημείο όπου τα pixels δεν παίζουν τόσο
σημαντικό ρόλο πλέον (εδώ βλέπουμε ότι
ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι
και η οπτική απόδοση των φακών, όπως
τονίσαμε στην αρχή).
ΑΡΧΕΙΟ ΕΙΚΟΝΑΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΙΕΣΗ
Σήμερα, οι περισσότερες μηχανές δημι-
ουργούν εικόνες σε μορφή JPEG ή και Tiff.
Κάποια μοντέλα (dSLR) προσφέρουν και
RAW. Κατά την αγορά, θα πρέπει να ξέρε-
τε ότι αν θέλετε να αξιοποιήσετε πλήρως
την ποιότητα που μπορεί να προσφέρει μία
μηχανή, τότε εξετάστε αν εκτός της επιλο-
γής για αρχεία εικόνας JPEG προσφέρει
και το ακατέργαστο αρχείο που έρχεται
κατευθείαν από τον αισθητήρα, το λεγόμε-
νο RAW αρχείο. Σε μία τέτοια περίπτωση,
φυσικά, θα πρέπει να γίνει κάποια επεξερ-
γασία προτού μπορέσετε να χρησιμοποιή-
σετε το αρχείο.
JPG
Το αρχείο εικόνας JPEG υπόκειται σε
μία μορφή απωλεστικής συμπίεσης, δηλα-
δή θυσιάζει μία ποσότητα λεπτομερειών
για να επιτύχει την απαιτούμενη σμίκρυν-
ση. Το JPEG είναι η προτιμότερη λύση από
τους περισσότερους φωτογράφους, κα-
θώς ο υπολογιστής δεν είναι αναγκαίος,
μία και το JPEG είναι έτοιμο για απευθείας
εκτύπωση ή άλλης μορφής χρήση από
οποιοδήποτε λογισμικό ή και υπολογιστή
στον κόσμο.
Tiff
Τα αρχεία Tiff προσφέρουν συμπίεση
χωρίς απώλειες (μη απωλεστική συμπίε-
ση), όμως δημιουργούν πολύ μεγαλύτερα
αρχεία από τα JPEG. Και τα δύο αρχεία,
JPEG και Tiff, δημιουργούν αρχεία των 8-
bit ανά χρώμα, τα οποία είναι αρκετά για
την αληθοφανή απεικόνιση μίας φωτογρα-
φίας, όμως υστερούν στον τομέα της επε-
ξεργασίας.
RAW
Το RAW είναι μία καλή επιλογή για τον
προχωρημένο φωτογράφο που θέλει να
έχει τον απόλυτο έλεγχο και τη δυνατότητα
να αξιοποιήσει στο μέγιστο όλες τις πλη-
ροφορίες που έχει καταγράψει το ψηφιακό
μέσο. Όσοι επιλέξετε RAW, να ξέρετε ότι η
ανάγκη για έναν καλό υπολογιστή και ένα
καλό πρόγραμμα μετατροπής RAW θα
προσθέσει στη συνολική επένδυση, όπως
και στη συνολική ροή δουλειάς, αφού θα
αυξηθεί αρκετά ο χρόνος μπροστά στον
υπολογιστή. Αντίθετα με το JPG, το RAW
απαιτεί κάποια επεξεργασία για να είναι
έτοιμο προς χρήση.
ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΕΥΡΟΣ
Το δυναμικό εύρος είναι η δυνατότητα
του αισθητήρα να καταγράψει τιμές από τα
πιο φωτεινά σημεία του κάδρου έως τα πιο
σκοτεινά. Συνήθως οι compact μηχανές
έχουν ένα μικρό δυναμικό εύρος, που ση-
μαίνει ότι έχουν μία συνήθεια να καίνε τα
φωτεινά σημεία ή και να μπουκώνουν τα
σκιερά μέρη της φωτογραφίας.
Η καλύτερη ποιότητα εικόνας των dSLR
οφείλεται κυρίως στο ότι κατά κύριο λόγο
χρησιμοποιούν αισθητήρες που έχουν με-
γαλύτερο φυσικό μέγεθος από τους αντί-
στοιχους των compact. Αυτά τα μεγαλύτε-
ρα pixels ευθύνονται για το μεγαλύτερο
δυναμικό εύρος με καλύτερη απόδοση στα
σκιερά και πολύ φωτεινά μέρη σε συνδυα-
σμό με λιγότερο θόρυβο. Αντίθετα τα μι-
κροσκοπικά pixels των μικρότερων αισθη-
τήρων που βρίσκονται στις μηχανές
compact συνήθως υποφέρουν από καμένα
φωτεινά σημεία και μπουκωμένα σκιερά
μέρη. Οι αισθητήρες όλων των μεγεθών
προσβάλλονται από θόρυβο, ειδικά σε
συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Αυτός ο θό-
ρυβος εμφανίζεται στις εικόνες ως «κομ-
φετί» σε μεγάλες περιοχές του ίδιου τό-
νου. Οι μεγάλοι αισθητήρες έχουν καλύτε-
ρο ποσοστό σήματος προς θόρυβο (signal
to noise ratio) ειδικά σε συνθήκες χαμηλού
φωτισμού, κάτι που σημαίνει καλύτερη
απόδοση σε σύγκριση με αυτούς μικρότε-
ρων φυσικού μεγέθους.
CROP FACTOR
Μία ορολογία που θα συναντήσετε συ-
χνά σε μία έρευνα για την αγορά μίας ψη-
φιακής μηχανής, είναι αυτή του crop
factor. Είναι ένα πολύπλοκο θέμα, όμως
θα προσπαθήσουμε να σας μεταφέρουμε
με απλό τρόπο μόνο τα βασικά. Οι παλιές
αναλογικές μηχανές δέχονταν φιλμ 35mm,
οπότε όλες οι φωτογραφικές μηχανές
δουλεύουν με βάση το ίδιο μέγεθος για το
μέσο καταγραφής. Το φιλμ των 35mm
ήταν το στάνταρ της φωτογραφικής βιομη-
χανίας. Αντίθετα, στην ψηφιακή εποχή
υπάρχει ποικιλία μεγεθών για το μέσο κα-
ταγραφής, δηλαδή τον αισθητήρα. Ως μέ-
σο αναφοράς όμως χρησιμοποιούν το μέ-
γεθος του 35mm, το οποίο ονόμασαν full
frame. Έτσι, όταν μία ψηφιακή μηχανή
αναφέρει ότι έχει αισθητήρα full frame, ση-
μαίνει ότι έχει μέγεθος 35mm.
Αν συγκρίνει κάποιος το μέγεθος του
κάδρου από μία τυπική 35mm SLR με το
μέγεθος ενός αισθητήρα από dSLR, θα
διαπιστώσει ότι ο αισθητήρας είναι πολύ
μικρότερος, εκτός βέβαια και αν το συ-
COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
88
POWER USER
Μην ξεχνάτε ότι οι περισσότερες σύγχρονες τηλεοράσεις έχουν ενσωματωμένο photo
viewer. Απλώς συνδέστε το USB flash με τις φωτογραφίες σας και απολαύστε τις
φωτογραφίες σας στη μεγάλη οθόνη.