Επιλογή Ζωής 2

43 Η ηλικία ενός οδηγού δεν είναι από μόνη της καλός ή κακός δείκτης ικανότητας οδήγησης. Ωστόσο όσο μεγαλώνουμε θα πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας ώστε να είμαστε όσο το δυνατόν πιο ασφαλείς πίσω από το τιμόνι, τόσο εμείς και αυτοί που μεταφέρουμε, όσο και οι τρίτοι. Πολλοί άνθρωποι εντελώς απλουστευμένα δια- τυπώνουν την άποψη ότι κανένας ηλικιωμένος δεν πρέπει να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι. Αυτό στη σημερινή εποχή είναι σχετικό, όπως και η έννοια του ηλικιωμένου. Διαφορετικά θα συμπεριφερθεί στον δρόμο ένας εξηνταπεντάχρονος που πάσχει από άνοια σε προχωρημένο στάδιο και διαφορετι- κά ένας ογδοντάχρονος χωρίς προβλήματα υγείας. Στο ερώτημα πότε πρέπει ένας ηλικιωμένος να βά- λει στο συρτάρι το δίπλωμα οδήγησης, η απάντηση δεν είναι απλή. Ωστόσο υπάρχουν κάποια «καμπα- νάκια» που χτυπάνε και πρέπει να τα ακούσουμε εάν δεν θέλουμε να εθελοτυφλούμε. Ορισμένα σημεία ή περιστατικά που μπορεί να συνέβησαν στο πρόσφατο παρελθόν μπορεί να μας δείξουν ότι ήρθε η ώρα να περιορίσουμε τις μετακινήσεις μας με το αυτοκίνητο, αλλά και να επισκεφτούμε τους προβλεπόμενους γιατρούς ώστε να γνωρίζου- με εάν είμαστε κατάλληλοι για να συνεχίσουμε να οδηγούμε με ασφάλεια στους δρόμους. Αυτογνωσία: Η γνώση των ορίων Το να είναι κάποιος καλός και ευσυνείδητος οδηγός δεν σημαίνει μόνο να μην εμπλέκεται σε τροχαία ατυχήματα. Χρειάζεται, μετά από μία ηλικία, να κατανοεί τις αλλαγές που επέρχονται στα αντανακλαστικά του και στη δυνατότητά του να αντιδρά σε σωστό χρόνο σε απρόβλεπτα συμ- βάντα. Ακόμη, πρέπει να σταθμίζει και κάποιους άλλους παράγοντες που επιδρούν στην ικανότη- τα οδήγησης. Η λήψη συγκεκριμένων φαρμάκων μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα οδήγησης, προκαλώντας π.χ. ζαλάδα. Με το πέρασμα των χρόνων, οι αλλαγές στην όραση και στα αντανακλαστικά μπορούν να επη- ρεάζουν την ασφάλεια κατά την οδήγηση. Στους οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας –βάσει ερευνών– παρατηρούνται περισσότερα δυστυχήματα από ό,τι στους οδηγούς που βρίσκονται στα 40 τους. Υπάρχουν όμως πράγματα που οι οδηγοί κά- ποιας ηλικίας μπορούν να κάνουν για να συνεχί- σουν να οδηγούν όσο το δυνατό με περισσότερη ασφάλεια. Όραση Μετά την ηλικία των 40 η όραση υφίσταται αλλα- γές. Ο φακός του ματιού χάνει τη δυνατότητα να εστιάζει γρήγορα, η περιφερική όραση μειώνεται Πότε χτυπάει «καμπανάκι» • Όταν ο οδηγός χάνεται σε γνωστούς δρόμους. • Όταν συμβεί μία σειρά από μικρά ατυχήματα που οφείλονται σε απροσεξία του οδηγού ή μία παραλίγο σοβαρή σύγκρουση. • Όταν οι άλλοι οδηγοί κορνάρουν συχνά στον οδηγό. • Όταν ο οδηγός δυσκολεύεται στην ανάγνωση συνήθων οδικών σημάτων. • Όταν οι φίλοι, η οικογένεια ή η αστυνομία κάνουν αρνητικά σχόλια για την ποιότητα της οδήγησης. • Όταν ο οδηγός μεγαλύτερης ηλικίας αντιλαμ- βάνεται ότι πλέον δεν είναι σε θέση να συγκε- ντρώνεται ικανοποιητικά.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=