Είναι μάλλον κοινά αποδεκτό το ότι η δημοσιονομική κρίση έχει άμεση επίπτωση και στις κοινωνικές δο-
μές της χώρας. Άλλωστε, οι μειώσεις στο διαθέσιμο εισόδημα και οι συνεχείς φορολογικές επιβαρύνσεις
μπορούν μεν να θεωρούνται οικονομικές παράμετροι, όμως αυτές επιβάλλονται στους πολίτες της χώρας,
δηλαδή στην κοινωνία. Έτσι, όταν οι πολίτες παρατηρούν τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται και τα
έξοδά τους να ακολουθούν συνεχή αυξητική πορεία, δεν μπορούν παρά να αλλάξουν την κοινωνική συμπε-
ριφορά τους. Το αν η εν λόγω συμπεριφορά διαφοροποιήθηκε προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο, εί-
ναι θέμα αντίληψης και θέσης καθενός. Σε κάθε περίπτωση όμως, όλοι θα συμφωνήσουν ότι η συμπεριφο-
ρά των πολιτών ως μελών μίας κοινωνίας αλλάζει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των τελευταίων ημερών εί-
ναι τα διάφορα κινήματα πολιτών, τα οποία «παρακάμπτουν», όπως οι ίδιοι αναφέρουν, τους ενδιάμεσους
και προχωρούν σε αγορές καταναλωτικών αγαθών απευθείας από τους παραγωγούς. Το παράδειγμα αυτό
παραπέμπει σε έναν κλάδο της οικονομικής επιστήμης, την Κοινωνική Οικονομία. Συγκεκριμένα, στο πλαί-
σιο της Κοινωνικής Οικονομίας διεξάγονται οικονομικές δραστηριότητες με κοινωνικούς, όμως, σκοπούς.
Είναι μάλλον ενδιαφέρον ως οικονομικό, αν μη τι άλλο, φαινόμενο το πώς επιχειρήσεις, οργανισμοί, αλλά
και φορείς που αποτελούν μέλη της ελληνικής κοινωνίας, αφήνουν «πίσω τους» οικονομικές συνθήκες,
όπως ο ανταγωνισμός και η ελεύθερη οικονομία, και υιοθετούν νέες προσεγγίσεις. Αυτό βέβαια δεν σημαί-
νει ότι οι επιχειρήσεις χάνουν τον οικονομικό χαρακτήρα τους, αλλά ότι απλώς αλλάζουν προσανατολισμό
με πιο κοινωνικά ευαίσθητες επιχειρηματικές πρακτικές. Στο δρόμο της Κοινωνικής Οικονομίας, σε συν-
δυασμό με τις τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις, το κλίμα δείχνει να αναθερμαίνεται. Βέβαια, θα ήταν αφε-
λές να γίνει λόγος για μεγάλες διαφοροποιήσεις, καθώς ο παράγοντας χρόνος διαδραματίζει σημαντικό
ρόλο. Όμως, το πρώτο βήμα έγινε. Απλώς, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς …
Η οικονομική κρίση που, όπως φαίνεται, θα παραμείνει στην ελληνική επικαιρότητα, συντελεί, εκτός των
άλλων, και στη δημιουργία νέων τάσεων στην εστίαση.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το θέμα εξωφύλλου του παρόντος τεύχους του Food Service, το οποίο
αφορά στο street food. Η κατηγορία αυτού του είδους επιχειρήσεων που ξεκίνησαν από τις ΗΠΑ φθάνει με
γοργούς ρυθμούς και στην Ελλάδα. Αυτό που αλλάζει λόγω κρίσης, αλλά και λόγω των διατροφικών συνη-
θειών των καταναλωτών, είναι τα προσφερόμενα πιάτα. Ειδικότερα, τα νέου τύπου street food διαθέτουν
γεύματα υψηλής διατροφικής αξίας σε μεγάλη ποικιλία και σε μικρές ποσότητες. Ταυτόχρονα, οι συγκεκρι-
μένες παρασκευές εντάσσονται και στα εδεσματολόγια των εστιατορίων. Έτσι, το Food Service σε αυτό το
τεύχος περνά από τη θεωρία στην πράξη και παρουσιάζει βήμα προς βήμα το πώς μπορεί η φιλοσοφία του
street food να ενταχθεί σε κάθε επιχείρηση.
Καλή ανάγνωση!
ed
orial
«Κοινωνική» Οικονομία
eat
Μάγδα Πειστικού