Σε πρόσφατο άρθρο του, o ακαδημαϊκός,
Paul J. H.Schoemaker
, αναλύει τα χαρακτηριστικά που θα
πρέπει να διαθέτει ένας άνθρωπος ο οποίος ασκεί σήμερα, με οποιονδήποτε τρόπο, διοίκηση. Όπως ο
ίδιος υποστηρίζει, υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ του διευθυντή και του ηγέτη. Άλλωστε οι Bennis and
Nanus ήδη από το 1985 είχαν κάνει σαφή το διαχωρισμό των δύο ρόλων με το χιλιοειπωμένο «ο διευθυντής
κάνει τα πράγματα σωστά, ενώ ο ηγέτης κάνει σωστά τα πράγματα». Όμως, καθώς το επιχειρηματικό περι-
βάλλον αλλάζει, οι απαιτούμενες δεξιότητες και ικανότητες των διοικητικών στελεχών διαφοροποιούνται
από τις αντίστοιχες του παρελθόντος. Ο Schoemaker έρχεται να προσδιορίσει με σαφήνεια αυτές τις αλ-
λαγές, δίνοντας νέα διάσταση στα απαιτούμενα προσόντα των στελεχών της διοίκησης. Μία από τις πλέον
ενδιαφέρουσες επισημάνσεις του Schoemaker είναι το ότι τα στελέχη του σήμερα δεν διαθέτουν «περιφε-
ρειακή όραση». Ο ίδιος εξηγεί ότι επί της ουσίας, τα σύγχρονα στελέχη εστιάζουν στο εσωτερικό περιβάλ-
λον της δικής τους επιχείρησης και αγνοούν το εξωτερικό. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μη γίνονται ουσια-
στικά ανταγωνιστικοί, καθώς αγνοούν τα θετικά των άλλων επιχειρήσεων. Ένα άλλο σημείο των καιρών κα-
τά τον ίδιο είναι η διαπίστωση ότι οι σημερινοί διευθυντές πάσχουν από το φαινόμενο της «ανάλυσης-πα-
ράλυσης», όπως το ονομάζει. Με αυτόν τον όρο εννοεί ότι τα στελέχη έχουν υποπέσει στο σφάλμα της
υπερανάλυσης των λαθών της επιχείρησής τους με συνέπεια να «παραλύουν» στο στάδιο της επίλυσης και
να μη λαμβάνουν αποφάσεις. Τα παραπάνω είναι ορισμένα μόνο μειονεκτήματα των σημερινών στελεχών,
τα οποία δυσχεραίνουν τη διαδρομή των επιχειρήσεων προς την ανάπτυξη. Αυτό έχει ως συνέπεια την ανα-
κοπή κάθε εθνικής οικονομίας προς την πρόοδο και την ανάπτυξη. Η ανάπτυξη αποτελεί κυρίαρχο στοιχείο
και της ελληνικής επικαιρότητας, με τις επιχειρήσεις να προβληματίζονται συνεχώς για την επιβίωσή τους
αρχικά και για την εξέλιξή τους στη συνέχεια. Οικονομικοί αναλυτές, σύμβουλοι επιχειρήσεων και κάθε άλ-
λος εμπλεκόμενος με οποιονδήποτε τρόπο με την οικονομική δραστηριότητα σε επιχειρησιακό ή και σε
εθνικό επίπεδο, υποστηρίζει, όχι λανθασμένα, ότι η ανάπτυξη θα έρθει μέσα από την καινοτομία και την ενί-
σχυση της επιχειρηματικότητας.
Έτσι, στο παρόν τεύχος του Food Service το θέμα εξωφύλλου είναι αφιερωμένο στην καινοτομία και στο
πώς αυτή μπορεί να επιτευχθεί στον πολύπαθο επισιτιστικό κλάδο. Πολλοί ίσως να υποστηρίξουν ότι η και-
νοτομία απαιτεί οικονομικούς πόρους για να μπορέσει μία πρωτότυπη ιδέα να υλοποιηθεί. Σήμερα, που ως
γνωστόν η πλειονότητα των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, αυτό είναι κάτι
περισσότερο από ανέφικτο. Όμως η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει σε πολλές περιπτώσεις ότι αξιόλογες
ιδέες μπορούν να αλλάξουν την πορεία μίας επιχείρησης χωρίς να απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις.
Αρκούν η βούληση και ο σεβασμός στην ίδια την επιχείρηση και στους πελάτες.
Καλή ανάγνωση...
ed
orial
Οι... στρατηγικά σκεπτόμενοι
eat
Μάγδα Πειστικού