Παραδοσιακά οι γιορτές των Χριστουγέννων αποτελούσαν το έναυσμα για την αλλαγή διάθεσης του κατα-
ναλωτικού κοινού και την τόνωση της αγοράς. Αδιαμφισβήτητα, οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες των τελευ-
ταίων ετών επιβάρυναν τη διάθεση των καταναλωτών οι οποίοι περιόρισαν σημαντικά τόσο τις επισκέψεις
τους στις επισιτιστικές επιχειρήσεις όσο και τις γευστικές επιλογές τους. Σήμερα, το κλίμα δείχνει να αλλάζει,
αργά αλλά σταθερά. Αν και οι καταναλωτές εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικοί στο να δαπανήσουν ένα πο-
σοστό του διαθέσιμου εισοδήματός τους σε μία έξοδο για φαγητό, επιλέγουν πιο συχνά το εστιατόριο ως
εναλλακτική για τη διασκέδασή τους.
Το ολοένα μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον επέδρασε στη διαμόρφωση ενός νέου τύπου καταναλω-
τή. Ο νέος καταναλωτής ψάχνει, ενημερώνεται, αναζητά, συγκρίνει και επιλέγει χρησιμοποιώντας επιχειρήμα-
τα. Ο σύγχρονος καταναλωτής δεν συμβιβάζεται απόλυτα με το «φθηνό» προϊόν, αν δεν έχει πειστεί και για
την ποιοτική του διάσταση. Ο ίδιος, σήμερα, επιθυμεί να δαπανήσει μέρος του εισοδήματός του αρκεί η αύξη-
ση της τιμής να δικαιολογείται από το επίπεδο της ποιότητας του προϊόντος. Έτσι, βλέπουμε πλήθος νέων εκ-
θέσεων να προγραμματίζονται για την επόμενη χρονιά με τη θεματική τους εστιασμένη στην κατηγορία των
τροφίμων και των ποτών. Αναμφίβολα, το γεγονός αυτό αναδεικνύει μία νέα τάση, αυτή της ανάγκης των κα-
ταναλωτών για ενημέρωση, σύγκριση και πληροφόρηση για διατροφικά θέματα. Επίσης, από τις μέχρι στιγ-
μής πραγματοποιηθείσες αντίστοιχες διοργανώσεις διαπιστώνεται ότι ο πλούτος των ελληνικών προϊόντων
ξεκινά να εκτιμάται, με πλήθος προμηθευτών να συμμετέχουν στις εκθέσεις του κλάδου. Υπάρχει δυναμική
στον κλάδο των τοπικών προϊόντων τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν ως μοχλός ανάπτυξης της οικονο-
μίας. Αν και μάλλον κλισέ ως σκέψη και ως διατύπωση, δεν παύει να υφίσταται ως ενδεχόμενο. Η ανάδειξη νέ-
ων παραγωγών και προϊόντων, μοναδικών σε πολλές περιπτώσεις εξ αυτών, θα πρέπει να ενισχυθεί περαιτέ-
ρω και ίσως μέσα από μία συνεργασία του ιδιωτικού με του δημόσιου φορέα. Ο νέος καταναλωτής δείχνει, αν
μη τι άλλο, πρόθυμος να στηρίξει την προσπάθεια και να επιβεβαιώσει την παλαιά ρήση «παπούτσι από τον
τόπο σου…» που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν θα είναι και χαμηλότερης ποιότητας.
Το παρόν τεύχος του Food Service έχει ως κεντρικό του θέμα την τρούφα που πολλοί χαρακτηρίζουν ως το
διαμάντι της γαστρονομίας. Η ελληνική ύπαιθρος παράγ ει το σπάνιο αυτό προϊόν σε μεγάλο βαθμό και το
εξάγει σε πλήθος αγορών. Το ζήτημα είναι να γίνει γνωστή η χρήση και η αξιοποίησή της στο σύνολο της
εστιατοριακής αγοράς. Στο σχετικό ρεπορτάζ αναλύονται τόσο οι ποικιλίες όσο και οι εναλλακτικές χρήσεις
της τρούφας, αποσκοπώντας στο να δώσει τροφή για σκέψη αλλά και έμπνευση…
Καλή ανάγνωση!
ed
orial
Ο νέος καταναλωτής… και η στροφή
στην παράδοση
eat
Μάγδα Πειστικού