Μετά από μία μακρά περίοδο έντονων τριγμών για την ελληνική οικονομία, διαπιστώνονται ενδιαφέρουσες
προσπάθειες αναστροφής του κλίματος. Το τελευταίο διάστημα η ελληνική επιχειρηματικότητα δείχνει να βρί-
σκεται «σε καλή διάθεση», με νέες προτάσεις για τους επισκέπτες των εστιατορίων. Σε μία εποχή που η ανά-
ληψη ρίσκου δεν αποτελεί συνηθισμένη πρακτική, παρατηρείται έντονη κινητικότητα από πλευράς τόσο επι-
χειρηματιών όσο και εργαζομένων. Επίσης, η διαμόρφωση συνεργειών είναι ένα γνώρισμα του κλάδου του
επισιτισμού σήμερα. Μέχρι πρόσφατα, απαραίτητο στοιχείο του brand κάθε εστιατορίου αποτελούσε ο ίδιος
ο chef, με τη στρατηγική μάρκετινγκ της επιχείρησης να θεωρείται άκρως προσωποκεντρική. Σήμερα, παρα-
τηρείται μία σαφής μεταστροφή από τη μονάδα στο σύνολο, με τις συνέργειες να κυριαρχούν.
Aκόμη, ενδιαφέρον για τον κλάδο παρουσιάζει και το γεγονός της προϊοντικής εξειδίκευσης. Πλέον, οι επι-
σιτιστικές επιχειρήσεις εστιάζουν στη δημιουργία χαρακτήρα και προσπαθούν να παρουσιάζουν στην αγορά
και στους καταναλωτές ένα ενιαίο, ολοκληρωμένο και συμπαγές προϊόν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής
της νέας τάσης είναι τα καταστήματα εστίασης με έναν πιο υγιεινό προσανατολισμό ή με μεγάλη ποικιλία ρο-
φημάτων.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν απόδειξη της ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας σε νέα μονοπάτια, καινο-
τόμα και προσοδοφόρα. Ένα ερώτημα που θα μπορούσε όμως να τεθεί σε αυτό το σημείο είναι το πώς ορίζε-
ται τελικά η επιχειρηματικότητα. Αρχικά, η έννοια ταυτιζόταν με τη δημιουργία και την ανάληψη ρίσκου από
τους επιχειρηματίες. Αργότερα, η έννοια σχετίστηκε με την επιβίωση και την άσκηση ηγεσίας. Σήμερα, ο όρος
εξελίχθηκε όπως αντίστοιχα εξελίχθηκε η κοινωνία και η οικονομία, με αποτέλεσμα η επιχειρηματικότητα να
αφορά στην καινοτομία και στον εντοπισμό ευκαιριών στην αγορά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της νέ-
ου τύπου επιχειρηματικότητας αποτελεί μία υπό διαμόρφωση τάση του εγχώριου επισιτιστικού κλάδου, τα λε-
γόμενα υβριδικά προϊόντα. Πρωτεργάτης των υβριδικών γλυκών ήταν ο chef Δημήτρης Κοπαράνης με το πε-
ρίφημο μπουγατσάν του πριν από μερικά χρόνια, ενώ την παράδοση συνεχίζει ο ίδιος με τα prettyeclair. Στην
ίδια λογική θα μπορούσε να ενταχθεί και η ανασυγκρότηση του street food αλλά και τα νέου τύπου αρτοποι-
εία-ζαχαροπλαστεία που πολλοί ταυτίζουν με τα αντίστοιχα του Παρισιού (τουλάχιστον σε επίπεδο αισθητι-
κής). Σύμφωνα με τα παραπάνω, η ελληνική εστίαση δείχνει να επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, με τις
επιχειρήσεις να αλλάζουν το προφίλ του κλάδου προς το καλύτερο. Το ζήτημα είναι η επαναφορά να είναι
ολική και η επιχειρηματικότητα να αναπτυχθεί σε κάθε επίπεδο. Άλλωστε το ταλέντο μπορεί να είναι έμφυτο,
όμως πρέπει να υπάρξουν και οι κατάλληλες συνθήκες για να εξελιχθεί αποτελεσματικά.
Στο τεύχος που κυκλοφορεί το κεντρικό θέμα είναι αφιερωμένο στα γλυκά των Χριστουγέννων. Επαγγελμα-
τίες από όλη την Ελλάδα συνεισέφεραν με τις δημιουργίες τους γεμίζοντας χρώμα, γεύση και ιδέες το παρόν
τεύχος.
Καλή ανάγνωση
ed
orial
Η μαζική εστίαση κάνει restart!...up
eat
Μάγδα Πειστικού