Food Service τ. 145
59 υπηρεσίες που παρέχουν οι υπάρχουσες επιχειρήσεις εστίασης στο εξωτερικό. Η κουζίνα της Μαλαισίας προωθήθηκε σε διάφορες χώρες ανά την υφήλιο, δημι- ουργώντας ενδιαφέρον για την ίδια στη διεθνή αγορά. Το 2010, 465 εστιατόρια από όλο τον κόσμο έλαβαν μέρος, ενώ το 2012 αυτά αυξήθηκαν στα 647. Το ενδιαφέρον εδώ είναι πως τα εστιατόρια που συμμετείχαν στο πρόγραμμα της κυβέρνησης έλαβαν χρηματοδότηση από την τράπεζα εξαγω- γών της Μαλαισίας, με βασική προϋπόθε- ση να σερβίρουν παραδοσιακά πιάτα της τοπικής κουζίνας. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε το 2015, 1,5 δισεκα- τομμύριο άτομα σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Σίδνεϊ, Μελβούρνη και Όκλαντ έμαθαν για την Μαλαισία μέσω του προγράμμα- τος «Μαλαισιανή κουζίνα για τον κόσμο». Η γαστροδιπλωματία των εθνών Tην αξία του φαγητού ως μέσου για την ανάπτυξη διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των χωρών έχουν αναγνωρίσει και διεθνείς οργανισμοί. Ο Μη Κερδο- σκοπικός Οργανισμός World Boston, από το 1949, αναπτύσσει πρωτοβουλίες με στόχο την ανάπτυξη συνεργασιών και διεθνών σχέσεων μεταξύ των λαών. Μια από τις πλέον γνωστές δράσεις του εί- ναι το πρόγραμμα «International Visitor Leadership Program», σύμφωνα με το οποίο διπλωμάτες φιλοξενούνται σε σπί- τια πολιτών. Μάλιστα η συνάντηση πραγ- ματοποιείται στο οικογενειακό τραπέζι, όπου οι διπλωμάτες έρχονται σε επαφή με τους ντόπιους και ενημερώνονται για την καθημερινότητά τους και τα θέματα που τους απασχολούν. Από την άλλη, μέσω του προγράμματος και οι ντόπιοι έχουν την ευκαιρία να συναντηθούν και να γνωρίσουν έναν διπλωμάτη άλλης χώ- ρας και να ανταλλάξουν απόψεις μεταξύ τους. Λόγω της πανδημίας το πρόγραμμα μεταφέρθηκε σε διαδικτυακό περιβάλ- λον, με τις απαραίτητες τροποποιήσεις. Πρόσφατο παράδειγμα η εκπομπή από την Αντίς Αμπέμπα, με παρουσιαστή τον Edward Kargbo – παραγωγό του BBC και μέλος του International Visitor Leadership Program. Ο Kargbo από την κουζίνα του σπιτιού του μαγείρεψε μια παραδοσι- ακή συνταγή της Σιέρα Λεόνε μιλώντας παράλληλα στο κοινό που τον παρακο- λουθούσε για την τοπική κουζίνα και τις τρέχουσες εξελίξεις στη δυτική και ανα- τολική Αφρική. Ο κοινωνικός χαρακτήρας της γαστροδιπλωματίας Το 2020 επανεκδόθηκε το βιβλίο «Handbook of Public Diplomacy», στο οποίο περιλήφθηκε μια ολόκληρη ενό- τητα για τη γαστροδιπλωματία. Οι συγ- γραφείς πραγματοποιούν μια ιδιαίτερα εκτενή αναφορά στο πώς η τελευταία εξε- λίσσεται, μετακινούμενη από το P2P μο- ντέλο στο Track III. Όπως οι ίδιοι εξηγούν: «Έως σήμερα η γαστροδιπλωματία ήταν από ανθρώπους προς ανθρώπους (People to People) και το φαγητό χρησιμοποιούνταν ως ένας τρόπος για να διαμορφώσει αντιλήψεις και να ενισχύσει την κατανόηση μεταξύ των λαών». Θέλοντας να αναδείξουν τον νέο ρόλο της γαστροδιπλωματίας, οι συγ- γραφείς του βιβλίου τονίζουν ότι οι πο- λιτικές αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στο διεθνές περιβάλλον συνέτειναν στον επαναπροσδιορισμό της. Έτσι, πλέον μέσω αυτής θίγονται και αναδεικνύονται νέου τύπου ζητήματα – όπως είναι, για παράδειγμα, το μετα- ναστευτικό και η ενσωμάτωση των μετα- ναστών στις τοπικές κοινωνίες. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών για τη μετανάστευση χορήγησε γαστρονομικά φεστιβάλ σε 13 πόλεις σε 6 χώρες σε όλη την Ευρώ- πη. Η δράση προέβλεπε τη φιλοξενία 80 σεφ-μεταναστών 25 διαφορετικών εθνι- κοτήτων σε εστιατόρια στην Ελλάδα, Γαλ- λία, Ισπανία, Ολλανδία και στο Βέλγιο. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που τα γαστρονομικά φεστιβάλ χρησιμοποιού- νται ως χώρος ανάδειξης της μαγειρικής κουλτούρας διαφορετικών εθνών, με ση- μαντικά παραδείγματα τη Συρία, το Αφγα- νιστάν και το Καμερούν. <
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=