Food Service τ. 148

65 Και για να το κάνουμε ακόμα πιο συγκεκριμένο, αυτά που πολλές φορές μας ενοχλούν ως εργοδότες στη στάση και τη συμπεριφορά των υπαλλήλων μας είναι ακριβώς τα στοιχεία εκείνα που διέπουν και τη δική μας στάση και συμπεριφορά, με την οποία κάνουμε οτιδήποτε στην καθημερινότητά μας εντός της επιχείρησής μας. Η κουλτούρα ως αποτέλεσμα της σύνδεσης Κάτι που μου αρέσει πολύ να κάνω λόγω επαγγέλματος είναι να παρατηρώ πώς κινούνται οι άνθρωποι που εργάζο- νται σε μια επιχείρηση. Ρίχνοντας λίγες ματιές, καταλαβαίνω ποιος είναι νέος ερ- γαζόμενος, καθώς ξεχωρίζει λίγο σαν τη μύγα μέσα στο γάλα από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί, έναν τρόπο που δεν έχει γίνει ακόμη ένα με τον αντίστοι- χο που είναι σχεδόν όμοιος στους πα- λαιότερους εργαζόμενους και μαρτυρά την κουλτούρα που έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επιχείρηση. Επειδή, αν θέλουμε να ορίσουμε τι είναι κουλ- τούρα, τότε είναι ακριβώς αυτό! Είναι ο τρόπος που οι άνθρωποι κάνουν τα πράγματα στην καθημερινότητά τους σε ένα συγκεκριμένο χώρο εργασίας, ο οποί- ος συνοδεύεται από μία κοινή λεκτική και μία κοινή μη λεκτική επικοινωνία. Η κουλτούρα είναι το αποτέλεσμα της ικα- νότητας των ανθρώπων να συνδέονται μεταξύ τους, όχι μόνο συνειδητά, αλλά και, κυρίως, μη συνειδητά. Γι’ αυτό και αν επισκεφτεί κανείς μια επιχείρηση στην αρχή της λειτουργίας της θα δει αρκετές διαφοροποιημένες συμπεριφορές, αλλά και κώδικες επικοινωνίας. Αν επισκεφτεί την ίδια επιχείρηση ύστερα από κάποιο διάστημα, θα δει ότι οι περισσότεροι άν- θρωποί της έχουν φτάσει σε ένα σημείο που έχουν αναπτύξει κοινή συμπεριφο- ρά, αλλά και έναν κώδικα επικοινωνίας, τόσο μεταξύ τους όσο και με τους πελά- τες της επιχείρησης. Η επιχείρηση ως προέκταση του εαυτού μας Από την άλλη, ιδιοκτήτες επιχειρήσεων λένε πολύ συχνά, θέλοντας να εκφρά- σουν την αγάπη για τη δουλειά τους, ότι η επιχείρησή τους είναι προέκταση του εαυτού τους. Ακόμα και αν δεν το δηλώ- νουν συνειδητά, στην ουσία αυτό είναι. Προέκταση του εαυτού τους, των αξιών, της συμπεριφοράς και του τρόπου επι- κοινωνίας τους! Η παρατήρηση ως μέσο πρόληψης Αν, λοιπόν, βλέπετε συμπεριφορές στους ανθρώπους σας, τόσο στη μεταξύ τους συνεργασία όσο και στην εξυπη- ρέτηση των πελατών, που σας στενοχω- ρούν, σας απογοητεύουν ή ακόμα και σας θυμώνουν, δείτε το ως μία ευκαιρία να κατανοήσετε ποια είναι αυτά τα στοι- χεία που χρήζουν βελτίωσης ή αλλαγής, ξεκινώντας πρώτα από τον εαυτό σας. Βλέπετε, πολλές φορές, αν δεν έχουμε μπει σε μία διαδικασία συνειδητής παρα- τήρησης του εαυτού μας, είναι αδύνατο να κατανοήσουμε τις δικές μας συμπερι- φορές, οι οποίες έρχονται στη συνέχεια να υιοθετηθούν και από το προσωπι- κό μας και να γίνουν μία κουλτούρα η οποία θα μπορούσε να είναι και καλύτε- ρη, κάνοντας τόσο τους εργαζόμενους να νιώθουν ευχαριστημένοι για το πε- ριβάλλον στο οποίο εργάζονται όσο και τους πελάτες για την εξυπηρέτηση που λαμβάνουν. Τα σημάδια είναι ορατά! Ξεκινήστε λοιπόν να παρατηρείτε συ- νειδητά στο προσωπικό σας: • Κοινές λέξεις που χρησιμοποιούν: Είναι κάποιες από αυτές λέξεις που συ- νηθίζετε να λέτε εσείς ασυναίσθητα και μπορεί να βλάπτουν την όρεξη και το επίπεδο παρακίνησης των εργαζομένων ή να αφήνουν μία άσχημη εντύπωση στους πελάτες; Καταγράψτε τες, σκεφτείτε κά- ποιες άλλες, πιο θετικές και αντιπροσω- πευτικές της κουλτούρας που θέλετε να έχετε στη δική σας επιχείρηση, και αντι- καταστήστε τες ως εκ τούτου στην επικοι- νωνία σας, ώστε να τις μεταδώσετε σιγά σιγά και στους συνεργάτες σας. • Κοινή στάση σώματος και εκφρά- σεις: Μήπως αρκετοί από αυτούς διατη- ρούν μία στάση σώματος, περπατάνε με έναν τρόπο ή συνηθίζουν να κάνουν εκ- φράσεις που μάλλον αποθαρρύνει τους ίδιους και τους γύρω τους να νιώθουν όμορφα στο χώρο της επιχείρησής σας; Αν κοιταχτείτε ξαφνικά σε έναν καθρέ- φτη, εσείς τι στάση σώματος και τι έκ- φραση έχετε; Μήπως εν μέρει έχετε εκ- παιδεύσει, χωρίς να το έχετε καταλάβει, και τους ανθρώπους σας σε μία στάση σώματος και εκφράσεις που είναι καιρός να αλλάξουν; • Ανοχή σε χαμηλά στάνταρ αποτε- λέσματος εργασίας: Ποιες είναι οι δι- καιολογίες που δίνουν συνήθως για ένα αποτέλεσμα που είναι μέτριο; Εσείς τι δικαιολογίες δίνετε στον εαυτό σας για να αρκεστείτε στο απλώς καλό ή αξιοπρε- πές; Μήπως είναι κάτι που έχει περάσει στο προσωπικό σας και δεν έχετε κατα- λάβει ότι το κάνετε και εσείς οι ίδιοι; Οι εργαζόμενοι είναι ο καθρέφτης μας! Το θετικό σε αυτό είναι πως μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τα σημεία εκείνα που θα πρέπει πρωτίστως να βελτιώσουμε στον εαυτό μας, ώστε να ηγούμαστε με το παράδειγμά μας στην πράξη. Διότι η κουλτούρα της επιχείρησης δε διαμορ- φώνεται από λόγια και θεωρίες, αλλά από τις πράξεις μας. <

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=