Food Service τ. 149

57 σπουδαίο θεατρικό συγγραφέα George Bernard Shaw, ο οποίος ορκίστηκε να απαρνηθεί τα αβγά και τα γαλακτοκομικά. Στα χρόνια που ακολούθησαν, η πρόοδος ήταν αργή. Το τυρί μάλλον ήταν το προϊ- όν που δύσκολα αποχωρίζονταν οι κατα- ναλωτές, καθώς μέχρι πρόσφατα το vegan τυρί δεν είχε γεύση που θα μπορούσε να δελεάσει τον ουρανίσκο που έχει συνηθί- σει τη θελκτική αλμυρή γεύση των συμβα- τικών ζωικών τυριών. Ωστόσο, αν αναλογιστούμε πως στα 80s ήταν πολύ δύσκολο να βρει κά- ποιος υποκατάστατα γάλακτος ή άλλων γαλακτοκομικών προϊόντων στη μαζική εστίαση, γίνεται κατανοητό το άλμα -ή τα άλματα- που έχει πραγματοποιήσει η τεχνολογία τροφίμων και κατ’ επέκταση η σύγχρονη βιομηχανία τροφίμων, που έχει αναπτύξει πληθώρα προϊόντων που καλύ- πτουν τις διατροφικές ανάγκες αυτής της μερίδας του καταναλωτικού κοινού. Η δημοτικότητα του βιγκανισμού Ο λόγος που όλο και περισσότεροι στρέφονται προς τον βιγκανισμό, εκτός από τη βελτίωση της υγείας, είναι ιδεολο- γικός και σχετίζεται με την αντίληψη πως δεν αποτελεί έγκλημα μόνο η θανάτωση των ζώων αλλά και ο καθημερινός βα- σανισμός τους, με σκοπό την παραγωγή γάλακτος ή άλλων τροφίμων. Σε αυτή την ευαισθητοποίηση του κοινού έχουν οδη- γήσει ομάδες ακτιβιστών και καλλιτεχνών, οι οποίοι μέσα από ενημερωτικές δράσεις ή ντοκιμαντέρ αναδεικνύουν τις συνθήκες διαβίωσης των ζώων στις μονάδες εντατι- κής εκτροφής. Βέβαια, ανασταλτικός παράγοντας στην αύξηση του ποσοστού των vegan κατανα- λωτών, ειδικά στον δυτικό κόσμο, είναι το κόστος των προϊόντων που παράγονται με ορθές πρακτικές. Έτσι, συχνά τα vegan προϊόντα είναι πιο ακριβά από τα «συμ- βατικά», με αποτέλεσμα να μοιάζουν σχε- δόν απλησίαστα για τα μεσαία κοινωνικά στρώματα, ιδιαιτέρως στις περιπτώσεις που το νοικοκυριό είναι μια ολόκληρη οικογένεια. Επίσης, οι κυβερνήσεις δεν ακολου- θούν πολιτικές που θα οδηγούσαν στη μείωση του κόστους των vegan προϊό- ντων, καθώς παραδοσιακά η κτηνοτρο- φική βιομηχανία κατέχει τη μερίδα του λέοντος, έτσι οποιαδήποτε ενέργεια που θα μπορούσε να ζημιώσει τον κλάδο θα μπορούσε να δυσαρεστήσει ένα σημα- ντικό ποσοστό του εκλογικού σώματος. Ακόμα, η άνοδος οικονομιών όπως η Κίνα και η Ινδία έχει οδηγήσει στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των εκάστοτε πλη- θυσμών, με αποτέλεσμα την αυξανόμενη ζήτηση γαλακτοκομικών προϊόντων που ταυτίζονται με τη γαστρονομική παράδο- ση της δύσης. Η έρευνα και ανάπτυξη στην υπηρεσία του βιγκανισμού Ωστόσο, οι επενδύσεις όλο και περισ- σότερων εταιρειών που δραστηριοποι- ούνται στη βιομηχανία τροφίμων σε νέα vegan προϊόντα και στην έρευνα γύρω από την ανάπτυξη υποκατάστατων φυτι- κής προέλευσης έχουν οδηγήσει αναπό- φευκτα σε μια διατροφική επανάσταση που αναμένεται, μέσα στη δεκαετία που διανύουμε, να αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμασταν και παρήγαμε τρόφι- μα μέχρι σήμερα. Ο βιγκανισμός δεν αποτελεί περαστική μόδα· ήρθε για να μείνει και να αλλάξει τις συνταγές εκατοντάδων, αν όχι χιλιάδων ετών. “55.000 προϊόντα με το σήμα της Vegan Society κυκλοφορούν στην παγκόσμια αγορά, εξ αυτών τα 18.000 είναι τρόφιμα και ποτά.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=