Τέτοια μηχανήματα υπάρχουν στο εμπόριο, αλλά δεν μου
αρέσουν και δεν βρήκα κάτι που να κάνει ακριβώς αυτό που
θέλω... Γι’ αυτό είπα να φτιάξω ένα δικό μου! Ζυγίζει μερικά
γραμμάρια, είναι σχετικά φθηνό, συνδέεται στο PC μέσω σει-
ριακής, δίνοντάς σου τη δυνατότητα να χειραγωγήσεις όπως
θέλεις τα δεδομένα, και αποτελείται από ανοικτού κώδικα υλι-
κό και λογισμικό!
Η κατασκευή είναι ένα Arduino Uno και ένα δικό μου Shield,
το οποίο παρέχει socket για συγκεκριμένους ραδιοδέκτες,
έναν ενισχυτή για να δυναμώνει το εισερχόμενο σήμα και ένα
SMA connector για την κεραία.
Ο AAR, όπως τον ονομάζω από το Arduino APRS Receiver,
κάνει ακριβώς την αντίστροφη λειτουργία από το σύστημα τη-
λεμετρίας. Δηλαδή, υπάρχει ένα RF module που λαμβάνει και
αποδιαμορφώνει σήματα στους 144.8MΗz NBFM. Το σήμα
που έχουμε τώρα, είναι σε AFSK. Αυτό φθάνει στο Arduino
και εκεί αποδιαμορφώνεται. Έτσι, έχουμε το ΑΧ.25 frame το
οποίο αποκωδικοποιείται από το Arduino.
Πλέον αποκτήσαμε το telemetry string. Το Arduino αναλαμ-
βάνει και το στέλνει στη σειριακή του. Αν συνδέσουμε το
Arduino σε ένα PC, τότε μπορούμε να επεξεργαστούμε την
τηλεμετρία με το δικό μας software. Εγώ έγραψα το SlaRos
Control Center που ενσωματώνει Google Maps και είναι open
source
(εικόνα 10)
. Το SCC διαβάζει τις τηλεμετρίες που
στέλνει το Arduino, τις επεξεργάζεται και παρουσιάζει τα δε-
δομένα και την πορεία του φορτίου σε πραγματικό χρόνο.
Τελειώνοντας, αν τοποθετήσουμε το σταθμό σε ένα όχημα,
τότε λέμε ότι έχουμε ένα mobile tracker ή, όπως ονομάζεται,
chase vehicle. Αυτό χρησιμοποιείται για την καταδίωξη και την
ανάκτηση του φορτίου
(εικόνα 8)
. Το chase vehicle είναι άλ-
λη ιστορία η οποία χρήζει και αυτή μεγάλης προσοχής. Η
εμπειρία από προηγούμενες αποστολές έχει δείξει ότι πρέπει
να κάνεις μερικά πράματα ζωτικής σημασίας προτού βάλεις
μπρος και φύγεις! Έχε μαζί σου ένα μπιτόνι βενζίνης. Μπορεί
να χρειαστεί να πας σε απομακρυσμένες τοποθεσίες... Πάρε
φαγητό και χρήματα... Πάρε οπωσδήποτε παρέα, ώστε αν
χρειαστεί, να δώσεις το τιμόνι σε κάποιον ξεκούραστο! Εννο-
είται ότι θα πάρεις το laptop σου, έναν φορτιστή αυτοκινήτου
και ένα 3G USB dongle για Internet.
Πάρε διάφορα εργαλεία... Ίσως το φορτίο να πέσει σε δέ-
ντρο και να χρειαστεί να κάνεις τον Ταρζάν για να το κατεβά-
σεις. Πάρε μία κάμερα και πολλές μπαταρίες για να απαθα-
νατίσεις αυτές τις μοναδικές στιγμές. Τέλος, πάρε τα χαρτιά
της αδειοδότησης από την πολιτική αεροπορία.
Πρόσφατα, φορτίο προσγειώθηκε στα σύνορα της Λευκο-
ρωσίας και οι χομπίστες έπρεπε να αντιμετωπίσουν με σοβα-
ρότητα και επίσημα χαρτιά τους βαριά οπλισμένους συνοριο-
φύλακες. Δεν θυμάμαι άλλα αυτή τη στιγμή, αλλά φαντασία
έχουμε όλοι!
Προσδοκίες, μελλοντικά σχέδια και ευχαριστίες
Το πρόγραμμα SlaRos είναι ανοικτό σε ιδιώτες, σχολεία και
οργανισμούς που επιθυμούν να διεξαγάγουν ερασιτεχνικά
ατμοσφαιρικά πειράματα και όχι μόνο, χωρίς το βάρος ανά-
πτυξης δικών τους συστημάτων εντοπισμού και ανάκτησης
για μικρά ελαφριά φορτία κάτω από δύο κιλά.
To project δεν θα τελειώσει με την πρώτη αποστολή. Θα
υπάρχει συνέχεια με πιο αποδοτικές κατασκευές, καινούργια
πειράματα κ.ά. Αρκεί να υπάρξει κόσμος να βοηθήσει, γιατί
δεν μπορώ να κάνω παράλληλα το φυσικό, τον προγραμματι-
στή, τον ηλεκτρονικό και το χρηματοδότη! :)
Κλείνοντας, θα πρέπει να ευχαριστήσω το φίλο μου,
Ammar Qammaz, που με έφερε σε επαφή με το περιοδικό,
καθώς και το ίδιο το «Linux Inside», διότι μου έδωσαν τη δυνα-
τότητα να παρουσιάσω στην Ελλάδα για πρώτη φορά –αν δεν
κάνω λάθος– αυτό το υπέροχο χόμπι! Και μην ξεχνάτε! Η κρί-
ση έχει τέλος, το Διάστημα όχι!
•
Linux Inside
39
High Altitude Ballooning
Σύνδεσμοι:
Wiki με την πιο συγκεντρωμένη πληροφορία επί του θέματος:
http://ukhas.org.uk
Προγνωστικό του CUSF: http://habhub.org/predict
APRS: http://goo.gl/ku2Fk
Arduino AFSK: http://www.trackuino.org
Arduino TNC: http://goo.gl/DM20h
CHDK: http://goo.gl/4qIfS
My Telemetry string: http://goo.gl/dJZY6
Geiger–Müller tube: http://goo.gl/IBTyb
To SlaRos Control Center εν δράσει!
10
Έτοιμοι για απογείωση!
9