Page 55 - Linux_7

Basic HTML Version

Linux Inside
55
δυνατότητα χρήσης συσκευών ελέγχου, όπως το Pitch-Bend,
που αφορά στην αλλαγή της τονικότητας. Αυτό είναι το «τρά-
βηγμα» μίας νότας που συνήθως ακούμε κατά τη διάρκεια
σόλο ηλεκτρικής κιθάρας. Άλλη συσκευή ελέγχου είναι το
Modulation, που δίνει ένα εφέ επανάληψης είτε στην ένταση,
είτε στην τονικότητα μιας νότας.
Στη συνέχεια, με τις ψηφιακές κονσόλες μπορούμε σε κά-
ποιο όργανο να βάλουμε το εφέ της ηχούς (echo), είτε σε συ-
γκεκριμένη στιγμή μέσα στο υποσύνολο ενός κομματιού, είτε
σε ολόκληρο το κομμάτι, ώστε να επηρεάζει όλα τα υποσύνο-
λα μαζί.
Έτσι ανέκυψε η ανάγκη να δημιουργήσουμε κανάλια αυτο-
ματισμών που να περιγράφουν τη λειτουργία των συσκευών
ελέγχου μέσα σε ένα κομμάτι. Στην
εικόνα 4
μπορούμε να
δούμε τον «ορισμό» της μεταβολής της έντασης του ήχου για
το σύνολο των οργάνων που συμμετέχουν εκείνη τη στιγμή
στο συγκεκριμένο υποσύνολο του Beat/Bassline Editor.
Αυτή η καμπύλη θα μπορούσε να είναι η ένταση του ήχου,
η ηχώ (echo) ή οποιαδήποτε άλλη παράμετρος κάποιων εφέ
που χρειάζεται να συμμετέχουν για να δημιουργηθεί το τελικό
αποτέλεσμα.
Στη σημερινή εποχή χρησιμοποιούνται πολλά εφέ, οπότε τα
κανάλια αυτοματισμών είναι απαραίτητα στους νέους δημι-
ουργούς. Μία συνηθισμένη χρήση των καναλιών αυτοματι-
σμού είναι το fade–in και fade–out.
Το κομμάτι, δηλαδή, ξεκινά με χαμηλή ένταση η οποία στα-
διακά αυξάνεται μέχρι να αρχίσει το κυρίως μέρος του (fade-
in), ή αντίστοιχα μειώνεται η ένταση καθώς το κομμάτι πλη-
σιάζει στο τέλος του (fade-out).
Μίκτης
Κάθε μουσικό όργανο εντάσσεται σε ένα κανάλι ήχου. Ανε-
ξάρτητα από τα «παιξίματα» της έντασης του ήχου κατά τη
διάρκεια της μελωδίας, πολλές φορές, εάν ένα όργανο είναι
πολύ δυνατά, «καλύπτει» τα υπόλοιπα και αυτά δεν ακούγο-
νται. Κατά την τελική μείξη του κομματιού, η χρήση του μίκτη
επιτρέπει να επεμβαίνουμε στην ένταση και τη θέση κάθε ορ-
γάνου ξεχωριστά. Στο στερεοφωνικό ήχο το balance καθορί-
ζει τη «νοητή» θέση κάθε οργάνου.
Όταν ένα όργανο έχει το balance στη μέση, ακούγεται σαν
να βρίσκεται στη μέση της ορχήστρας, και άρα ανάλογα με τη
θέση του balance, μπορούμε να «τοποθετήσουμε» το όργανο
αριστερά ή δεξιά.
Αυτές οι ρυθμίσεις είναι γενικές και επηρεάζουν κάθε όρ-
γανο συνολικά, ανεξάρτητα από τις επεμβάσεις που γίνονται
μέσω των καναλιών αυτοματισμών και τον ορισμό της έντα-
σης κάθε νότας μέσα από το Piano Roll.
Ο μίκτης στα επαγγελματικά studio έχει πάρα πολύ μεγάλη
σημασία, υπάρχουν άλλωστε και εξειδικευμένοι τεχνικοί που
ονομάζονται μηχανικοί ήχου.
Εδώ έχουμε ερασιτεχνική χρήση, ένα λογισμικό δημιουρ-
γίας μουσικής, όμως, είναι απαράδεκτο να μην έχει γενικό μί-
κτη. Έτσι, στο LMMS συμπεριλαμβάνεται αυτό το σημαντικό
εργαλείο.
Υποστήριξη
Υπάρχουν πολλοί δικτυακοί τόποι με μουσικά έργα που
έχουν δημιουργηθεί με το LMMS. Τα περισσότερα από αυτά
μπορεί να τα κατεβάσει κάποιος, να τα χρησιμοποιήσει και να
πάρει ιδέες για τις δικές του δημιουργίες.
Υπάρχει ενεργή κοινότητα δημιουργών που συνεχώς βελ-
τιώνουν και επεκτείνουν τη λειτουργικότητα του λογισμικού.
Αυτή τη στιγμή, η έκδοση είναι η 0.4.5, ενώ έχει τεθεί στόχος
για την έκδοση 1.0. Ένα σημαντικό κομμάτι το οποίο πρόκει-
ται να δημιουργηθεί, είναι μια διεπαφή που να διευκολύνει το
«ζωντανό» παίξιμο, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί το
LMMS για συναυλίες επί σκηνής.
Έχουν οριστικοποιηθεί οδηγίες για τη δημιουργία κώδικα
στους νέους δημιουργούς που θέλουν να συμμετέχουν,
όπως και ό,τι άλλο χρειάζεται για την τοπικοποίηση και την
παραμετροποίηση του λογισμικού. Από την πλευρά των μου-
σικών υπάρχει συμμετοχή, με τη δημιουργία εγχειριδίων χρή-
σης του λογισμικού, ή οδηγών για τη δημιουργία οργάνων,
ήχων κ.ά. Στο Forum μπορεί να βρει κανείς πολλές πληροφο-
ρίες, αλλά και το Wiki δεν υστερεί, καθώς εκεί υπάρχουν έτοι-
μα εγχειρίδια χρήσης του λογισμικού. Για ζωντανή συνομιλία
υπάρχει κανάλι IRC, μέσω του οποίου μπορεί κάποιος να πά-
ρει άμεσα απάντηση στα ερωτήματά του.
Το LMMS έχει μέχρι σήμερα 10.000 λήψεις από το
Sourceforge, χώρια από όσες γίνονται από τα αποθετήρια
των διανομών. Από αυτούς που το έχουν αξιολογήσει, το 88%
δηλώνουν ευχαριστημένοι. Υπάρχουν χρήσιμες πηγές για
δείγματα, όπως τα homemusician [1], BcMans Samples [2],
freesounds [3] και Sample Share [4]. Για soundfonts, ήχους
από έτοιμα όργανα, υπάρχουν τα homemusician, freepats [5],
και GeneralUserCS [6]. Πηγές γενικού περιεχομένου είναι οι
kvrAudio [7] και HammerSound [8]. Για τον αρχάριο χρήστη
υπάρχουν οδηγοί για το πώς να χρησιμοποιήσει το λογισμικό,
αλλά και το πώς να δημιουργήσει το πρώτο του μουσικό κομ-
μάτι. Όποιος έχει ελάχιστες γνώσεις μουσικής μπορεί να πει-
ραματισθεί με το LMMS και ένας νέος κόσμος δημιουργίας
θα ανοίξει μπροστά του.
Linux Labs - Μουσική
Σύνδεσμοι
[0] LMMS Manual: http://goo.gl/cGbsv
[1] Homemusician http://www.homemusician.net
[2] BcMans Samples http://brycecoulson.com/samples
[3] freesounds http://www.freesound.org/browse
[4] Sample Share http://www.samples-share.com
[5] freepats http://freepats.zenvoid.org
[6] GeneralUserCS
http://www.schristiancollins.com/generaluser.php
[7] kvrAudio http://www.kvraudio.com
[8] HammerSound http://www.hammersound.net
Ένα κανάλι αυτοματισμού.
4