Page 37 - Linux Inside τ. 8

Basic HTML Version

Linux Inside
37
Open Source e-learning
Θ
έλουμε να αλλάξουμε το διδακτικό παράδειγμα, βοη-
θώντας τα παιδιά, αλλά και τους ενήλικες, να κατα-
σκευάζουν –και όχι να καταναλώνουν–, από κοινού ή
και κατά μόνας, τη γνώση; Έχουμε ακούσει ότι αυτή η κατα-
σκευή της από κοινού γνώσης είναι ο βασικός νόμος του λο-
γισμικού ανοικτού κώδικα; Μήπως αυτά τα δύο ταιριάζουν γά-
ντι; Και μήπως θα πρέπει να δούμε πιο σοβαρά το ζήτημα της
επιλογής εργαλείων από αυτήν τη δεξαμενή που ανήκει σε
όλους μας; Το βρήκα! Απαντήσατε θετικά, οπότε προχωρή-
στε, παρακαλώ.
Η κότα ή το αυγό;
Πολλές φορές σκεφτόμαστε αν η λύση προϋποθέτει την
ανάγκη ή το αντίστροφο. Όπως η κότα με το αυγό! Όπως και
να έχει, στον πολύπλοκο κόσμο που ζούμε, θα πρέπει να κα-
λύψουμε αρκετές ανάγκες, μεταξύ των οποίων και αυτή της
διδασκαλίας ή/και της επιμόρφωσης. Και επειδή το διδάσκειν
ή το επιμορφώνειν επηρεάζεται από τα σύγχρονα διδακτικά
προστάγματα και από κοινωνικούς και οικονομικούς παράγο-
ντες και –δραματικά– από τις εξελίξεις της τεχνολογίας, θα
πρέπει να γνωρίζουμε τις τάσεις και τα εργαλεία που μας
προσφέρει η τελευταία για να ικανοποιήσουμε ανάγκες ή –το
πιο σημαντικό– να βελτιώσουμε διδακτικές πρακτικές που
ακολουθούμε.
Εδώ όμως υπάρχει ένα θέμα: Μιλώντας γενικά, τείνουμε να
περιορίσουμε τη μάθηση και τη διδασκαλία εντός των σχολεί-
ων ή άλλων κτηριακών εγκαταστάσεων που φιλοξενούν εκ-
παιδευτικές δράσεις και ασυνείδητα τη συνδέουμε με τα γνω-
στικά αντικείμενα που διακονούνται ποικιλοτρόπως στις τρεις
βαθμίδες της εκπαίδευσης. Δεν είναι όμως έτσι. Αποδέκτες
αυτού του αφιερώματος δεν μπορεί να είναι μόνο οι εκπαι-
δευτικοί και οι εκπαιδευτές. Αποδέκτες είναι όλοι όσοι επικοι-
νωνούν με σύγχρονους τρόπους και επιθυμούν να βελτιώ-
σουν τις πρακτικές και το αποτέλεσμα της επικοινωνίας, τους
τρόπους που σκέφτονται και δρουν, τα εργαλεία και τις δια-
δρομές του μανθάνειν. Άρα, όλοι! Αρκεί να υπάρχει επιθυμία
και ενδιαφέρον για καινοτομία.
Ε-learning ή ακόμη μία Λερναία Ύδρα;
Η διδασκαλία και η μάθηση έχουν κατακλύσει τα πάντα.
Όλα διδάσκονται, όλοι μπορούν να διδάξουν και όλοι μπο-
ρούν να μάθουν. Τέλεια! Έτσι εχόντων των πραγμάτων, έχου-
με πολλές πιθανότητες να γίνουμε ο πλανήτης των σοφών.
Μόνο που κανένας άλλος πλην των κατοικούντων σε αυτή τη
σφαίρα δεν θα το γνωρίζει. Γιατί ακόμη και αν υπάρχει ζωή
«out there», είναι απίθανο να μπορέσει να κατανοήσει αυτό το
είδος της σοφίας που αντιστρατεύεται και εχθρεύεται ανοιχτά
και ξεδιάντροπα την ύπαρξη όχι μόνο των παραγωγών της,
αλλά και όλων των άλλων ζωντανών πλασμάτων που –και αυ-
τό είναι μία τραγωδία– δεν υποψιάζονται καν την ύπαρξη αυ-
τής της σοφίας.
Ήδη το e-learning έχει συναντήσει τη Λερναία Ύδρα (η
οποία βρίσκεται στην από πάνω ακριβώς παράγραφο) και
αναπαράγει τα κεφάλια της. Προς το παρόν, είναι ένα καλό
παράσιτο σε έναν «τεραστιώδη» (όπως λέει ο γιος μου) οργα-
νισμό. Αλλά, τα πράγματα έχουν έτσι ή θα έχουν έτσι, γιατί
έτσι τα πήραμε και έτσι θα τα αφήσουμε. Εποικοδομητισμός
και κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες πάνε περίπατο, γιατί θέ-
λουν προσπάθεια. Ενώ η συμπεριφοριστικού τύπου μάθηση
βασιλεύει γιατί βολεύει και βολεύει γιατί βασιλεύει.
Με μία πρόταση: Αν πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε τα ερ-
γαλεία που περιγράφονται και προτείνονται εδώ, θα πρέπει
να αναθεωρήσουμε τους τρόπους επικοινωνίας–διδασκα-
λίας–μάθησης που γνωρίζουμε.
Ο πάγκος του μάστορα
Σε αυτό το αφιέρωμα θα περιγράψουμε μερικές εφαρμο-
γές που ανήκουν στην ευρύτερη κατηγορία των εργαλείων εξ
αποστάσεως διδασκαλίας και μάθησης. Θα ξεκινήσουμε με
ένα εργαλείο για βιντεοδιασκέψεις/τηλεδιασκέψεις, το
OpenMeetings, και στη συνέχεια θα δούμε το LAMS, ένα εξαι-
ρετικό εργαλείο σχεδιασμού, διαχείρισης, διανομής και επο-
πτείας μαθησιακών ακολουθιών που βασίζονται στο ομαδοσυ-
νεργατικό μοντέλο. Στο Moodle θα αφιερώσουμε αρκετό χώ-
ρο, ενώ θα κάνουμε και μία συνοπτική αναφορά στο Maho-
odle, έναν καταπληκτικό συνδυασμό ηλεκτρονικού χαρτοφύ-
λακα (Mahara, δείτε το σχετικό άρθρο στο τεύχος 6 του
«Linux Inside») και πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης
(Moodle). Θα παρουσιάσουμε το eXe eLearning, ένα σχετικά
εύκολο στη χρήση του εργαλείο, με το οποίο μπορούμε να
φτιάξουμε ιστότοπους προσανατολισμένους σε συγκεκριμένα
γνωστικά αντικείμενα, με πολυμεσικό υλικό και ασκήσεις. Τέ-
λος, θα ολοκληρώσουμε το αφιέρωμά μας με λίγα λόγια για
τα προτυποποιημένα πακέτα μεταφοράς εκπαιδευτικού υλι-
κού από πλατφόρμα σε πλατφόρμα.
Εγκατάσταση Openmeetings
1
Αρχική οθόνη.
2