E
ίμαστε τέσσερις μεταπτυχιακοί φοιτητές του Παιδαγωγι-
κού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών (ΠΤΔΕ)
στην κατεύθυνση «Πληροφορική στην Εκπαίδευση».
Προερχόμενοι από τμήματα Πληροφορικής και εξοικειωμένοι
με τις δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα του ελεύθερου λο-
γισμικού (το οποίο προβάλλεται και προτείνεται από το πρό-
γραμμα σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος), αποφασίσα-
με να προβούμε σε μία υλοποίηση που θα έφερνε τα πλεονε-
κτήματα αυτά από το θεωρητικό στο πρακτικό επίπεδο, ώστε
οι φοιτητές, προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί ή διδακτορικοί, να
μπορέσουν να το αξιοποιήσουν ενεργά στις σπουδές τους.
Για να υλοποιήσουμε την ιδέα μας, αποφασίσαμε να ακο-
λουθήσουμε τον οδηγό που έχει φτιάξει η Τεχνική Στήριξη
Πληροφοριακών Συστημάτων Σχολικών Μονάδων [0]. Οποι-
οσδήποτε εκπαιδευτικός με βασικές γνώσεις μπορεί να τον
ακολουθήσει και να στήσει το δικό του εργαστήριο βασισμένο
σε ΕΛΛΑΚ. Βασικός σκοπός μας είναι να περιγράψουμε την
εμπειρία μας και να αναφέρουμε τους τρόπους με τους οποί-
ους θεωρούμε ότι θα ωφελήσει το Τμήμα μας, αλλά και κάθε
άλλο ενδιαφερόμενο φορέα. Επίσης, θέλουμε να ενθαρρύ-
νουμε με αυτόν τον τρόπο κάθε άλλο φοιτητή που έχει σκε-
φτεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του ελεύθερου λογισμι-
κού στη σχολή του.
Ubuntu LTSP και sch-scripts
Για να μην αναπαραγάγουμε τον οδηγό που αναφέραμε,
απλά θα σημειώσουμε ότι η λύση βασίζεται σε ένα PC που
παίζει το ρόλο του server, από τον οποίο κάνουν δικτυακό
boot οι clients, οι οποίοι, ακολούθως, λειτουργούν ως απλά
τερματικά. Με τον τρόπο αυτό δεν χρειάζεται ξεχωριστή
εγκατάσταση του Ubuntu ή των όποιων προγραμμάτων «τρέ-
ξουμε» στην τάξη, στους υπολογιστές του δικτύου και η δια-
χείριση του εργαστηρίου γίνεται πολύ πιο εύκολη και αποδο-
τική. Εάν οι clients είναι παλιά μηχανήματα, θα ξεκινούν ως
thin clients και θα τους «βοηθάει» ο server με το να τρέχει
όλες τις διεργασίες. Αν είναι πιο σύγχρονα μηχανήματα, θα
ξεκινούν ως fat clients και θα τρέχουν όλα τοπικά.
Στον server εγκαθίσταται και η εφαρμογή sch-scripts που
μας βοηθάει στο χειρισμό των clients κατά τη διάρκεια του
μαθήματος. Η εφαρμογή σύντομα θα είναι διαθέσιμη και στα
αποθετήρια του Ubuntu και θα ονομάζεται epoptes. Με αυτό
έχουμε ένα πολυδύναμο εργαλείο, από το οποίο μπορούμε
τρέξουμε μαζικές εντολές στους clients, π.χ., να ανοίξουν
όλοι μία συγκεκριμένη ιστοσελίδα, να δούμε τι κάνουν οι μα-
θητές μας (χμ... πάλι στο Facebook;), να κλειδώσουμε την
οθόνη για να τραβήξουμε την προσοχή κ.λπ.
Το «στήσιμο»
Ύστερα από συνεννόηση με τους υπεύθυνους των εργα-
στηρίων, πήγαμε στα εργαστήρια της Σχολής και διαλέξαμε
ένα μηχάνημα με επεξεργαστή Core 2 Duo και 2GB RAM. Το
μηχάνημα αυτό λειτούργησε ως server του δικτύου. Να ανα-
φέρουμε πως οι υπάρχοντες υπολογιστές του εργαστηρίου
ήταν αντίστοιχης δυναμικότητας, επομένως δούλεψαν όλοι
ως fat clients, ενώ χρησιμοποιούν network boot, δηλαδή και
τη δική τους ισχύ για να τρέξουν τα προγράμματα. Στη συνέ-
χεια, κάναμε τη βασική εγκατάσταση του Ubuntu 10.04 LTS
στον server. Εάν έχουμε DHCP στο εργαστήριό μας, το αφή-
νουμε να πάρει IP από εκεί, αλλιώς ορίζουμε εμείς μία Static.
Στη δική μας περίπτωση δεν υπήρχε DHCP και, όπως θα δού-
με παρακάτω, χρειάστηκε μία εντολή στο αρχείο dnsmasq.
Μετά την εγκατάσταση μεταφορτώσαμε από το αποθετήριο
του sch.gr τα πακέτα λογισμικού του Δημοτικού.
Το αποθετήριο περιέχει πληθώρα πακέτων λογισμικού, τα
οποία με απλές εντολές του Ubuntu εγκαθίστανται στον υπο-
λογιστή, με αποτέλεσμα να έχουμε ένα πλήρες εξοπλισμένο,
Linux Inside
84
Του Στέλιου, της Ελένης, του Στάθη και του Γιάννη
Linux Labs - LTSP
Δείτε πώς μπορείτε να αναγεννήσετε το σχολικό ή
ακαδημαϊκό εργαστήριο με το Ubuntu Linux LTSP
και να ενσωματώσετε τα sch-scripts. Είναι εύκολο,
δωρεάν και αποδοτικό!
Εργαλεία:
Ubuntu 10.04,
sch-scripts
Δυσκολία:
URL:
http://ts.sch.gr/ellak
Οδηγός
Εγκατάσταση Ubuntu LTSP σε εργαστήριο
Τους αρέσει να συνεργάζονται και να δημιουργούν εκπαιδευτικές εφαρμογές.
Οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός έχει βασικές
γνώσεις μπορεί να ακολουθήσει τον οδηγό και
να στήσει το δικό του εργαστήριο βασισμένο σε
ΕΛΛΑΚ.
Τοπολογία δικτύου με Ubuntu LTSP (εικόνα από ts.sch.gr/ellak).
1