Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 17

23 ρεπορτάζ την κατάσταση στην ελληνική αγορά με σκοπό την ανά- πτυξη των δραστηριοτήτων τους . Σήμερα στην Ελλάδα 5 μεγάλες εταιρείες καλύπτουν από κοινού σχεδόν το 60% της συνολικής αξίας της εγχώριας αγοράς, ενώ φαίνεται να διεκδικούν πλέον μερίδιο και από τα κέρδη της μικρής λιανικής, της οποίας ο τζίρος μόνο στην Αττική εκτιμάται περίπου στα 500 εκατ. ευρώ. Η αγορά πλέον έχει πέντε πολύ ισχυρές αλυσίδες: Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Lidl και Μασούτης. Το 2017 το 79% του συνολικού λιανεμπορίου τροφίμων έγινε από τις 10 μεγαλύτερες αλυσίδες, έναντι 67,2% το 2007 και 70,1% το 2010, ενώ τα προηγούμενα χρόνια λειτουργούσε και πολύ μεγαλύτερος αριθμός εταιρειών στον τομέα του σούπερ μάρκετ. Ατλάντικ, Aldi, DIA, Βερόπουλος είναι μερικές από τις πιο γνωστές επωνυ- μίες αλυσίδων, οι οποίες έχουν εξαφανιστεί από την ελληνική αγορά, είτε λόγω πτώχευσης, είτε λόγω εξα- γοράς, είτε γιατί αποχώρησαν τελικά από την ελληνική επικράτεια. Πώς διαμορφώνεται σήμερα η «πίτα» στα σούπερ μάρκετ Το τέλος της εταιρείας Μαρινόπουλος το 2016 και η προ- ηγούμενη εξαγορά της Βερόπουλος από τον όμιλο Παντελιάδη είναι τα βασικά γεγονότα που οδήγησαν σε αλλαγή δεδομένων στην αγορά. Η ανακατανομή της «πίτας» άφησε πολλά περιθώρια κέρδους και ταυτό- χρονα μετέτρεψε τον κλάδο των σούπερ μάρκετ σε «αρένα» μετά την απόκτηση του δικτύου της Μαρινό- πουλος από τον όμιλο Σκλαβενίτη. Με βάση την έρευνα που πραγματοποίησε η IRI σε δείγμα 2.000 καταναλω- τών, πανελλαδικά το 42% όσων δήλωσαν πρώην πελάτες της Μαρινόπουλος μετακινήθηκαν για τα ψώνια τους στην ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ το 24% προτί- μησε τη Lidl. Στην Αττική όμως το μεγαλύτερο ποσοστό των πρώην πελατών της Μαρινόπουλος, συγκεκριμένα το 55%, προτίμησε την Σκλαβενίτης, ενώ στη Θεσσαλο- νίκη το 55% των πελατών μετακινήθηκε στην εταιρεία Μασούτης. Από το καλοκαίρι, όμως, του 2017, που ξεκίνησε τη λει- τουργία του το δίκτυο της Μαρινόπουλος υπό την ιδιοκτησία της Σκλαβενίτης, άλλαξαν τα δεδομένα για ακόμη μια φορά, γιγαντώνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των ισχυρών αλυσίδων. Η Σκλαβενίτης ενισχύει το δίκτυό της στην Αττική και πιέζει στη Νότια Ελλάδα την ΑΒ Βασιλόπουλος και τη Lidl. Ταυτόχρονα, εισέρχε- ται στη Βόρεια Ελλάδα διεκδικώντας μερίδιο από το κέρδος και ξεκινά ένας πόλεμος τιμών και νέων κινή- σεων για τον κλάδο. Η Μασούτης ΑΕ, που ήταν κυρίαρχος στη Βόρεια Ελλάδα, επηρεάζεται αισθητά, ενώ τα Lidl αλλάζουν τακτική, καθώς αντιλαμβάνονται ότι το φτηνό σούπερ μάρκετ με «no name» προϊόντα είναι δύσκολο να επιβιώσει στις νέες συνθήκες. Τα Lidl αρχίζουν να διευρύνουν τους κωδικούς τους με επώ- Σημαντικό κεφάλαιο προς εξέταση αποτελεί πλέον και η τάση των μεγάλων αλυσίδων να επιδίδονται σε δελεαστικές προσφορές, προκειμένου να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του καταναλωτή, που παρουσιάζεται ιδιαίτερα επιφυλακτικός, εξαιτίας του περιορισμένου εισοδήματος που επέφερε η κρίση. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), 6 στους 10 καταναλωτές προτιμούν περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές και επιλέγουν κατάστημα σούπερ μάρκετ με βάση τις προσφορές τους. Την ίδια ώρα, όμως, αναλυτές της αγοράς τονίζουν με κάθε τρόπο ότι «οι προσφορές έχουν εγκλωβίσει τον κλάδο», καθώς οι περισσότερες από αυτές δεν είναι πραγματικά αποδοτικές για τα σούπερ μάρκετ. Έρευνα της Nielsen έδειξε ότι το ποσοστό των επώνυμων ειδών που βρίσκεται σε προσφορά ξεπερνά το 50%, ενώ στην κατηγορία ταχυκίνητων FMCG το ποσοστό αγγίζει το 44,5%. Ωστόσο, το ποσοστό της «απόδοσης» των ανταγωνιστικών προσφορών είναι αντιστρόφως ανάλογο με την αυξητική τους δυναμική. Αυτό συμβαίνει διότι, σύμφωνα με τη Nielsen, μονάχα το 16% των προσφορών αποδίδει πραγματικό όφελος σε βιομηχανία και λιανεμπόριο, το 28% δεν εμφανίζει κάποια ουσιαστική επίδραση, ενώ το 60% είναι ζημιογόνο, καθώς οι αλυσίδες και οι προμηθευτές είναι αυτοί που μοιράζονται το κόστος των προσφορών. Παρ’ όλα αυτά, οι προσφορές παραμένουν βασικό χαρακτηριστικό του κλάδου, γιατί καμία από τις δύο πλευρές δεν φαίνεται διατεθειμένη να αναλάβει το ρίσκο που θα προκύψει από τη διακοπή αυτής της στρατηγικής. «Αδιέξοδο» με τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=