Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 17

83 NEΡΟ Αφιέρωμα Τ ην ώρα που αρκετές χώρες, ιδίως στην Αφρική, δεν έχουν επαρκή πρόσβαση σε πόσιμο νερό, η αγορά του εμφιαλωμένου νερού συνεχίζει να τρέχει με ετήσιους ρυθμούς αύξησης 8% την τελευταία 10ετία, εκτοξεύοντας τον παγκόσμιο τζίρο σε πάνω από 100 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Credit Suisse. Η στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής, τους απομακρύνει από τα αναψυκτικά, ενι- σχύοντας τα περιθώρια ανάπτυξης των εμφιαλωμένων νερών, είτε πρόκειται για την κατηγορία του επιτραπέ- ζιου νερού, είτε για το ανθρακούχο νερό είτε, και κυρίως, για το φυσικό μεταλλικό νερό, το οποίο και αφορά περίπου το 70% της κατανάλωσης. Στην Ελλάδα δε, η ανοδική πορεία των εμφιαλωμένων στην αγορά, παρότι διακόπηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης, έχει πάρει και πάλι τα πάνω της, εξαιτίας της ανεπάρκειας του υδροδοτικού δικτύου σε διάφορες περιοχές της χώρας, αλλά και της μεγάλης αύξησης του τουρισμού. Το ελληνικό καλοκαίρι μετατρέπει ουσια- στικά σε αναγκαία, την αγορά νερού, τόσο στα νησιά και τις παραλίες, όσο και στις «καυτές», από τον καύσωνα, πόλεις. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της αγοράς, η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού στη χώρα μας υπολογίζεται πλέον στα 90-95 λίτρα, όταν πριν από 10-15 χρόνια ο αντίστοιχος αριθμός δεν ξεπερνούσε τα 50 λίτρα. Αυτή η μεγάλη διαφοροποίηση βέβαια δεν αντικατοπτρίζεται συχνά και στο ταμείο των δικών σας καταστημάτων, καθώς ο τζίρος των πωλήσεων εμφανί- ζεται μειωμένος στα μίνι μάρκετ και στα ψιλικατζίδικα, από την κρίση και μετά. Με αρκετές εταιρείες να έχουν καθιερώσει προσφορές 6άδας τύπου «5+1 δώρο» και με αρκετά σημεία πώλησης να έχουν «σπάσει» το 50λεπτο στα μικρά νερά, τα περιθώρια κέρδους δεν έχουν αυξηθεί αντίστοιχα με την κατανάλωση. Το νερό όμως συνεχίζει να αποτελεί ένα σημαντικό προϊόν και ίσως τον μεγαλύτερο «κράχτη» για τη μικρή λιανική, την ώρα που οι επιλογές αυξάνονται διαρκώς, με νέους «παίκτες» να εμφανίζονται στην αγορά τα τελευταία χρόνια. Οι Έλληνες «κυρίαρχοι» της αγοράς Αρκετές ελληνικές εταιρείες έχουν καταφέρει να εκτο- πίσουν από τις πρώτες θέσεις της αγοράς, τα προϊόντα των πολυεθνικών εταιρειών, όπως το νερό ΙΟΛΗ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, το νερό ΚΟΡΠΗ της Nestlé και το νερό ΑΥΡΑ της Coca-Cola, τα οποία και διαθέτουν ισχυρή παρουσία στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και στις επιχειρήσεις εστίασης, αλλά συνολικά το ποσοστό τους δεν ξεπερνάει πια το 20% επί του συνολικού τζίρου της αγοράς. Αντίθετα, την πρώτη θέση τόσο σε τζίρο, όσο και σε όγκο κατανάλωσης στην ελληνική αγορά, κατα- λαμβάνει το νερό ΖΑΓΟΡΙ της ελληνικής επιχείρησης ΧΗΤΟΣ ΑΒΕΕ, σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen για το πρώτο 8μηνο του 2017. Ακλουθούν το νερό ΒΙΚΟΣ, αλλά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label), τα οποία και έχουν αυξήσει σημαντικά τα μερίδιά τους τα τελευταία χρόνια, κυρίως μέσω των μεγάλων σού- περ μάρκετ. Από εκεί και πέρα όμως, σε όλη την Ελλάδα βρίσκουμε πολλά τοπικά, εμφιαλωμένα νερά, τα οποία και εμφανίζουν διόλου ευκαταφρόνητους τζί- ρους. Αρκετά brands όπως η Σουρωτή, η Zaro’s, τα Νερά Κρήτης, το Σέλι, το Σεληνάρι, η Δίρφυς, η Θεόνη, ο Κρίνος, ο Ρούβας, η Σαμάρια, ο Άθως, το Υάς, η Κρυστάλ και τo Μινόα, έχουν πλέον τα δικά τους μερίδια στην αγορά και συχνά αποτελούν και μία πολύ πιο συμφέ- ρουσα λύση για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής. Αγορά Εμφιαλωμένου Νερού Εταιρεία-Μάρκα Αξία Πωλήσεων (σε €) Όγκος Πωλήσεων (σε lt) Μερίδιο αγοράς (%) Ζαγόρι 23,729,428 81,818,327 22,8 Βίκος 18,461,096 58,382,259 16,2 Ιδιωτική ετικέτα 9,502,949 53,904,243 15 Κορπή 9,769,837 31,485,886 8,8

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=