Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 18
63 ρεπορτάζ Μόνο 178 από τα 332 δείγματα χύμα τσίπουρου «πέρασαν» τους ελέγχους του Γενικού Χημείου του Κράτους, με 19 εξ αυτών να κρίνονται μη ασφαλή για τους καταναλωτές. νων προϊόντων, μέσω αθέμιτου ανταγωνισμού. Μόνο τυχαίο δεν είναι, άλλωστε, το γεγονός ότι καταγράφο- νται διαρκώς κρούσματα παράνομης διακίνησης χύμα αποσταγμάτων κυρίως από τις βαλκανικές χώρες (Βουλγαρία, Αλβανία, Σκόπια), τα οποία είναι αμφίβο- λης ποιότητας, με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών να κάνει λόγο για σοβαρό κίνδυνο για τη δημόσια υγεία. Όπως έχει γίνει γνωστό, το 2016 εξετάστηκαν μόλις 332 δείγματα χύμα τσίπουρου από μικρούς αποσταγ- ματοποιούς από το Γενικό Χημείο του Κράτους, με τα αποτελέσματα να είναι απογοητευτικά, αφού μόνο τα 178 δείγματα βρέθηκαν κανονικά όσον αφορά τη σύσταση και τις προδιαγραφές, ενώ 19 εξ αυτών βρέ- θηκαν μη ασφαλή για την υγεία. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΑΟΠ έχει τονίσει την ανάγκη καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, αλλά τη μείωση της φορολογίας στην αγορά του τσίπουρου, καθώς σήμερα επικρατεί η ανισομερής φορολόγηση και η έλλειψη ελέγχου στα χύμα προϊόντα, με αποτέλεσμα η παραγωγή από μικρούς αποσταγματοποιούς να υπο- λογίζεται σε 2 φορές μεγαλύτερη, αλλά, ανεπίσημα, πάνω από 7 φορές μεγαλύτερη σε σχέση με τα συσκευασμένα αποστάγματα, στερώντας από το κρά- τος εκατ. ευρώ κάθε χρόνο μέσω της φορολογίας. Το ζήτημα των μικρών αποσταγματοποιών Στα μίνι μάρκετ είναι δεδομένο ότι επικρατούν πια οι μικροί αποσταγματοποιοί και το χύμα τσίπουρο, εξαιτίας και της χαμηλής τιμής του. Όμως, από τα 24 εκατ. λίτρα που διακινούνται κάθε χρόνο στην αγορά, μόνο τα 5 με 7 από αυτά προέρχονται από επίσημους διημέρους απο- σταγματοποιούς, οι οποίοι ελέγχονται από τις αρμόδιες αρχές για την ποιότητα και την ασφάλεια των προϊόντων. Το ζήτημα με τους μικρούς διημέρους αποσταγματοποι- ούς βασίζεται στη νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία κάθε ιδιοκτήτης αμπελιού έχει το δικαίωμα να αποστά- ξει έως 1.200 κιλά στέμφυλα και να παράξει έως 7.100 κιλά απόσταγμα περίπου έως 40% vol. Η νομοθεσία αφορούσε αρχικά την «οικογενειακή» παραγωγή και κατανάλωση τσίπουρου σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, όμως έλαβε ανεξέλεγκτες διαστάσεις τα επό- μενα χρόνια και σήμερα, με βασικό κίνητρο την κερδοσκοπία, η παραγωγή χύμα τσίπουρου (ή τσικου- διάς) αυξάνεται με παράνομες πρακτικές, καθώς υπάρχει αδυναμία να τηρηθούν οι νόμιμες προδιαγρα- φές παραγωγής. Παράλληλα, η έλλειψη αποτελεσματικών κρατικών ελέγχων και η εξαιρετικά υψηλή φορολόγηση των εμφιαλωμένων αλκοολούχων ποτών δημιουργούν ισχυρά κίνητρα για την εν λόγω έκνομη δραστηριότητα, όπως υποστηρίζει ο ΣΕΑΟΠ. Οι φήμες για «χαράτσι» και το «φρένο» από το ΣτΕ στο κρασί Η μη αντιμετώπιση του χύμα τσίπουρου αμφιβόλου ποιότητας και τα χαμένα έσοδα για το ελληνικό κράτος δημιούργησαν, πάντως, σενάρια για έξτρα φορολόγηση Επίσημοι αποσταγματοποιοί Διήμεροι αποσταγματοποιοί 85 αποσταγματοποιοί (67 σε μόνιμη βάση) 30.000 άδειες απόσταξης/έτος Ετήσια δηλωμένη παραγωγή: περίπου 3 εκατ. λίτρα ποτού Ετήσια δηλωμένη παραγωγή: 5-7 εκατ. ποτού – Εκτιμώμενη παραγωγή: 24 εκατ. ποτού ΕΦΚ: 5,10 ευρώ ανά λίτρο ποτού ΕΦΚ: 0,59 ευρώ ανά λίτρο ποτού Έσοδα ΕΦΚ: περίπου 15 εκατ. ευρώ/έτος Έσοδα ΕΦΚ: 7-9 εκατ. ευρώ/έτος Στοιχεία: ΣΕΑΟΠ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=