Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 18

64 ρεπορτάζ τόσο στο χύμα τσίπουρο όσο και στα συσκευασμένα προϊόντα, η οποία θα μπορούσε να «γονατίσει» ολό- κληρη την αγορά. Πιο συγκεκριμένα, υπήρξαν συζητήσεις για αύξηση της φορολόγησης του τσίπουρου από τα 0,59 ευρώ και τα 5,1 ευρώ, αντίστοιχα, στα 6 ευρώ το λίτρο συνολικά ως ισοδύναμο μέτρο, για να καταργηθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο κρασί. Η υπόθεση φαίνεται ότι έχει μπει πλέον στο «συρτάρι», ειδικά μετά την απόφαση της 3ης Σεπτεμ- βρίου 2018 από το ΣτΕ, το οποίο και έβαλε «φρένο» στον ΕΦΚ για την οινοπαραγωγή, ακυρώνοντας την από- φαση του Υπουργείου Οικονομικών με την οποία εφαρμόστηκε ο ειδικός φόρος. «Η κατάργηση του άδι- κου φόρου, όπως εξαρχής τον είχαν χαρακτηρίσει οι οργανώσεις του κλάδου, είναι το πρώτο και σημαντικό βήμα για την αποκατάσταση της νομιμότητας στην αγορά οίνου», ανακοίνωσε σχετικά η Εθνική Διεπαγ- γελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου. Νέα δεδομένα με την υποχρεωτική απόδειξη Μία σημαντική αλλαγή, όμως, σημειώθηκε εδώ και λίγους μήνες στην αγορά του χύμα τσίπουρου, αφού με απόφαση της ΑΑΔΕ που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ Β΄ 2102/08.06.2018) εισάγονται νέα στοιχεία που θα πρέπει να αναγράφονται στις απο- δείξεις λιανικής στο χύμα τσίπουρο και την τσικουδιά. Πιο συγκεκριμένα, για τις πωλήσεις αποσταγμάτων σε χύμα μορφή σε ιδιώτες, εκδίδονται πλέον στοιχεία λια- νικής πώλησης στα οποία, εκτός από τις προβλεπόμενες ενδείξεις, θα πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά η ποσότητα και το είδος των παραδιδόμενων αγαθών. Η υποχρέωση είναι καθολική και περιλαμβάνει τις πωλήσεις των παραπάνω προϊόντων, οι οποίες πραγ- ματοποιούνται από καταστήματα λιανικής πώλησης, όπως κάβες, καταστήματα εστίασης, μίνι μάρκετ και λοιπά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Τα στοιχεία λιανικής πώλησης αποσταγμάτων σε χύμα μορφή εκδίδονται υποχρεωτικά με τη χρήση Φορολογι- κού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ). Είσοδος του χύμα τσίπουρου και στις λαϊκές αγορές Εδώ και έναν χρόνο, βρίσκεται σε εφαρμογή μία ακόμη αλλαγή όσον αφορά το χύμα τσίπουρο, καθώς, σύμ- φωνα με σχετικό σχέδιο νόμου, «κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η πώληση γαλακτοκομικών προϊόντων αποκλειστικά σε λαϊκές αγορές και από ιδιοκτήτες “μικρών επιχειρήσεων” παραγωγής τυροκομικών προϊόντων – μη κτηνοτρόφους, κατά την έννοια του άρθρου 1 της 3724/162303/22.12.2014 κοινής απόφασης των υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β΄ 3438), εφόσον δεν διαθέτουν εμπορικό κατάστημα λιανικής πώλη- σης». Ανάμεσα στα γαλακτοκομικά προϊόντα, όμως, περιλαμβάνεται και το προϊόν απόσταξης μικρών απο- σταγματοποιών (διημέρων). Ειδικά για την πώληση χύμα τσίπουρου, μάλιστα, το Υπουργείο Οικονομίας έχει ανακοινώσει τη δημιουργία Μητρώου Μικρών Απο- σταγματοποιών, με στόχο τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της συγκεκριμένης αγοράς, η οποία έχει «ανοί- ξει» πλέον και για τις λαϊκές αγορές σε όλη τη χώρα. Μ Σε πολλές περιπτώσεις, η διακίνηση του χύμα τσίπουρου είναι τόσο παράνομη όσο και επικίνδυνη, γεγονός που θα πρέπει να προβληματίσει και τους επαγγελματίες της αγο- ράς για τα προϊόντα που διαθέτουν στα καταστήματά τους. Σύμφωνα με τις ενώσεις των παραγωγών (ΣΕΑΟΠ, ΕΝΑ- ΠΑΠΕ, ΣΕΟ), οι νομοθετικές ρυθμίσεις στην Ελλάδα αφήνουν «ανοχύρωτο» τον καταναλωτή σε προϊόντα που δεν υποβάλλονται σε κανέναν ποιοτικό έλεγχο και δεν πληρούν προδιαγραφές ιχνηλασιμότητας, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία των καταναλωτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν αρκετές παρανοήσεις όσον αφορά τη συσκευασία του χύμα τσίπουρου, αφού δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη μέσω νομοθεσίας ο τρό- πος με τον οποίο θα πρέπει να μεταφέρεται στα καταστήματα εστίασης και μίνι μάρκετ, γεγονός που έχει οδηγήσει σε συσκευασίες αμφίβολης ποιότητας και υψη- λής επικινδυνότητας για τον τελικό καταναλωτή. Αυτή τη στιγμή, βάσει νόμου, ισχύουν μόνο τα εξής: • το προϊόν απόσταξης των αποσταγματοποιών (διημέ- ρων) μπορεί να διακινείται μόνο χύμα, χωρίς οποιασδήποτε μορφής τυποποίηση και ως τέτοια νοείται και η απλή επικόλληση ετικέτας, • απαγορεύεται η διάθεση χύμα τσίπουρου σε προσυ- σκευασία (εμφιαλωμένη σφραγισμένη συσκευασία). Οι κίνδυνοι για τους καταναλωτές και η συσκευασία Για τις πωλήσεις χύμα τσίπουρου σε μίνι μάρκετ, θα πρέπει πλέον να εκδίδονται στοιχεία λιανικής πώλησης.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=