Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 18

68 SNACKS Αφιέρωμα κάποιων ασθενειών. Η τάση αυτή των καταναλωτών εξηγεί τα «υγιεινού» τύπου snacks που έχουν κατακλύ- σει την αγορά την τελευταία δεκαετία, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών, οι οποίες προσφέ- ρουν πολυάριθμους κωδικούς προϊόντων, οι οποίοι βασίζονται στη βρώμη, στους ξηρούς καρπούς, στο μέλι, το ταχίνι ή παρασκευάζονται με μειωμένα λιπαρά, χωρίς γλουτένη. Προϊόντα που παραδοσιακά θεωρούνταν ανθυγιεινά, όπως τα πατατάκια ή τα μπισκότα, σε πολλές περιπτώσεις αλλάζουν μορφή και προσαρμόζονται στη νέα τάση. Η δεύτερη αγοραστική τάση στο λιανε- μπόριο τροφίμων σχετίζεται με το άγχος της σύγχρονης καθημερι- νότητας, που επηρεάζει τι αλλά και πόσο επιλέγει να φάει ο καταναλωτής. Σύμφωνα με σχετική έρευνα, το 26% του κοινού τρώει περισσότερο όταν αγχώνεται, ενώ γίνεται επιρρεπές στο «τσιμπολό- γημα» ανάμεσα στα γεύματα, αυξάνοντας την κατανάλωση snacks, τροφί- μων με ζάχαρη (π.χ. μπισκότα) και λιπαρών. Η κατηγορία αυτή πραγματοποιεί συνήθως παρορμη- τικές αγορές από το περίπτερο ή το μίνι μάρκετ, καθώς το κόστος των προϊόντων της εν λόγω κατηγορίας είναι μικρό και ευνοεί τη συγκε- κριμένη συμπεριφορά. Τέλος, οι συνήθειες της οικογένειας φαίνεται να παίζουν κάποιον ρόλο στην καθημερινότητα της διατροφής του καταναλωτή. Οι αγορές του σούπερ μάρκετ αποτελούν «θεσμό» για πολλές ελληνικές οικογένειες και προσδιο- ρίζουν τις βασικές διατροφικές τάσεις που υιοθετεί το άτομο. Αν τα μέλη της οικογένειας συνηθίζουν να τοπο- θετούν στο καλάθι των αγορών τους αλμυρά snacks, κρουασάν ή γλυκίσματα, το άτομο είναι πιο πιθανό να αγοράζει στην καθημερινότητά του προϊόντα αυτής της κατηγορίας, είτε για κατανάλωση κατ’ οίκον τις ώρες ανάπαυλας είτε ως ενδιάμεσο γεύμα στην εργασία του. «Στροφή» στις υγιεινές μπάρες δημητριακών Πολλά υποσχόμενο, με υψηλές προοπτικές εξέλιξης και περιθώρια κέρδους, έχει αποδειχτεί την τελευταία δεκα- ετία το κανάλι των δημητριακών, με βασικό πρωταγωνιστή στις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοι- νού τις μπάρες. Με ορόσημο το 2010, όπου τα μικρά snacks σε μορφή μπάρας άρχισαν να παρεισφρέουν στην ελληνική αγορά με γοργούς ρυθμούς, ο κλάδος έδειξε ισχυρά σημεία ανάπτυξης, καθώς άρχισε να γενι- κεύεται η τάση των αγοραστών για πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές. Και ενώ σε πρώτο στάδιο, την κυριαρχία στα ράφια της λιανικής είχαν οι μεγάλες εται- ρείες του εξωτερικού και οι μπάρες αποτελούσαν κυρίως ενδιάμεσα γεύματα που τα επέβαλε ο διαιτολό- γος, μέσα σε λίγα χρόνια η αγορά κατακλύστηκε από καινοτόμα προϊόντα και παρατηρήθηκε είσοδος και ελληνικών επιχειρήσεων, οι οποίες διεκδίκησαν μια θέση στις προτιμήσεις και μερίδιο από τον τζίρο του κλά- δου. Η καινοτομία και ο ανταγωνισμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο φαίνεται να άνοιξαν τον δρόμο και έδωσαν στους καταναλωτές πολλά νέα προϊ- όντα, στα οποία προστέθηκαν ξηροί καρποί, διάφορα ξερά φρούτα ή, σε άλλες περι- πτώσεις, ιδιαίτερα και σπάνια δημητριακά, με αποτέλεσμα να διατίθενται πια μπάρες από πλήθος μικρών και μεγάλων σημείων πώλησης, για κάθε βαλάντιο και γευστική προτί- μηση. Στην Ελλάδα, ιδιαίτερα, οι μπάρες δημητριακών βρήκαν έδαφος βασιζόμενες σε ένα από τα χαρακτηριστικά του Έλληνα καταναλωτή. Για το μεγαλύτερο ποσοστό των πολιτών, το πρωινό δεν αποτελεί κομβικό γεύμα και συχνά παραλείπεται, παρά τις συμβουλές των γιατρών για τη σημασία του. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με σχετική έρευνα της μη κερδοσκοπικής εταιρείας ΑΚΟΣ, μόνο 4 στους 10 Έλληνες εντάσσουν ένα κανονικό πρωινό στη διατροφή τους, ενώ το 50% παραλείπει τελείως το πρώτο γεύμα της Προϊόντα που παραδοσιακά θεωρούνταν λιγότερο υγιεινά, όπως τα μπισκότα, σε πολλές περιπτώσεις αλλάζουν μορφή και προσαρμόζονται στη νέα τάση.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=