Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 18

72 SNACKS Αφιέρωμα «Πρωταγωνιστής» τα πατατάκια στα αλμυρά snacks Η κατηγορία των αλμυρών snacks είναι ένας από τους κλάδους που αντιστάθηκαν σθεναρά στις αντίξοες οικο- νομικές συνθήκες των τελευταίων ετών εξαιτίας των φθηνών επιλογών που προσφέρει στους καταναλωτές και τον «παρορμητισμό» που χαρακτηρίζει τη συγκεκρι- μένη δαπάνη. Η ειδοποιός διαφορά των αλμυρών snacks σε σχέση με τα υπόλοιπα τυποποιημένα τρόφιμα είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου τους προερ- χόταν παραδοσιακά από τα μικρά σημεία λιανικής πώλησης, η γενικότερη όμως οικονομική συγκυρία, που οδήγησε σε λουκέτο πολλές μικρές επιχειρήσεις, μετατόπισε ένα ποσοστό των πωλήσεων στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Ένα μεγάλο ποσοστό του καταναλωτικού κοινού που επισκέπτεται τα σημεία λιανικής, για να προμηθευτεί αλμυρά snacks, φαίνεται σταθερά να προτιμά συγκε- κριμένα προϊόντα και γεύσεις. Τα σκευάσματα με γεύση αλατιού καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων, αφού αγγίζουν το 50%, ενώ υψηλά στους πίνακες κατάταξης εμφανίζονται τα snacks με ρίγανη και γεύση μπάρμπεκιου. Η κατηγορία των chips στηρί- ζεται κατεξοχήν στις 3 αυτές γεύσεις, ενώ τα multi-flavor προϊόντα παρουσιάζουν αυξομειώσεις στις πωλήσεις με υποχωρητικές τάσεις, σε κάποιες περι- πτώσεις. «Βασιλιάς» του κλάδου από πλευράς όγκου και αξίας αναδεικνύονται τα πατατάκια, τα οποία κυμαίνονται σε συμμετοχή σε ποσοστό άνω του 60%. Τα στοιχεία που υποδηλώνουν τις κινήσεις των διάφορων υποκατηγο- ριών φανερώνουν ότι η άνοδος αυτή στηρίζεται κυρίως στα κλασικά chips, ενώ θετικές τάσεις παρουσιάζουν και τα premium προϊόντα. Τα κυματιστά πατατάκια, που έρχονται στη δεύτερη θέση από πλευράς συμμετοχής στο segment των chips με ποσοστό γύρω στο 28%, παρουσίασαν πτώση τα τελευ- ταία χρόνια σε αξία πωλήσεων, όπως συνέβη και με την υποκατηγορία των extruded (τύπου γαριδάκια, δρακου- λίνια, φουντούνια κ.λπ .), παρ’ όλο που αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι των πωλήσεων του καναλιού. Αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης κατέγραψαν και τα baked, με τη συμμετοχή τους να φτάνει περίπου στο 4% των chips, ενώ τα sticks, με συμμετοχή στο segment των chips στο 2,2%, είναι οριακά θετικά. Μπισκότα: oι πολυσυσκευασίες «οδηγούν» στην κατανάλωση Τα μπισκότα αποτελούν σκευάσματα ζύμης που ψήνο- νται στον φούρνο μέχρι να αποκτήσουν τραγανή μορφή και στο λιανεμπόριο τροφίμων κυκλοφορούν σε πολ- λούς διαφορετικούς τύπους. Βασικό συστατικό και απαραίτητη πρώτη ύλη των μπισκότων είναι τα δημη- τριακά, αφού παράγονται από αλεύρι κάθε είδους, είτε σίτου είτε σίκαλης και βρώμης είτε κριθαριού. Λόγω της αυξημένης περιεκτικότητάς τους σε δημητριακά, αποτε- λούν πηγή υδατανθράκων, ενώ, παράλληλα, περιέχουν ποσότητες πρωτεΐνης, η οποία προέρχεται από τα δημη- τριακά και από άλλα συστατικά, όπως το αυγό ή το γάλα. Για ένα μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού είναι απαραίτητο συνοδευτικό snack μικρών και μεγάλων στα ταξίδια, στις γιορτές, στα πάρτι και αποτελούν κομ- μάτι της ισορροπημένης διατροφής. Στο εμπόριο κυκλοφορούν σε πολλούς τύπους: • Γλυκά, χωρίς ζάχαρη, ολικής άλεσης, με γάλα και ασβέστιο, με μαρμελάδα, γεμιστά, με επικάλυψη σοκο- λάτας και κρέμας. • Αλμυρά, με τυρί ή άλλες γεύσεις. Με αυτό τον τρόπο, τα snacks της κατηγορίας καταφέρ- νουν να καλύψουν διαφορετικές διατροφικές και γευστικές προτιμήσεις και περιστάσεις, λειτουργώντας συνήθως ως ενδιάμεσα γεύματα. Οι πωλήσεις της κατηγορίας τα τελευταία χρόνια παρου- σιάζουν θετική τάση και ο τζίρος τους από το 2014 και

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=