Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 18

87 έρευνα Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστη- μίου Αθηνών, που διενεργήθηκε σε δείγμα 1.365 νοικοκυριών σε όλη την Ελλάδα, με τυχαία δειγματολη- ψία και χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου. Πιο συγκεκριμένα, και σύμφωνα με την έρευνα, το 29,1% των προϊόντων που αγοράζουν κατά μέσο όρο οι καταναλωτές από το σούπερ μάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας. Το ποσοστό είναι μάλι- στα ενισχυμένο σε σχέση με τα τελευταία χρόνια, αφού το 2017 το αντίστοιχο μερίδιο ήταν 28,3%, το 2015 ήταν 28,9%, το 2014 28,2% και το 2011 ήταν αρκετά χαμηλότερο, στο 21,5%, με μοναδική εξαίρεση το 2016, οπότε και κατε- γράφη το υψηλότερο επίπεδο στην αγορά, με ποσοστό της τάξης του 31,5%. Παράλληλα, η έρευνα ανέ- δειξε ότι το 81,9% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν πιο συμφέρουσα τιμή, ποσοστό όμως πολύ χαμηλότερο από αυτό που είχε καταγραφεί στην αντίστοιχη περσινή έρευνα και ήταν 91,3%, γεγο- νός που επιβεβαιώνει την αύξηση της τιμής τους στα σούπερ μάρκετ. Αντίστοιχα, βέβαια, αυξάνεται και το ποσοστό των καταναλωτών που θεωρούν ότι τα προϊό- ντα ιδιωτικής ετικέτας είναι ανώτερης ποιότητας από τα επώνυμα, αφού το σχετικό ποσοστό ανήλθε στο 11,1% από 9,2% στην αντίστοιχη περσινή έρευνα. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι το 56,7% (65,5% πέρυσι) των ερωτηθέντων δήλωσε ικανοποιημένο με τα private label προϊόντα, το 34,8% (29,8% πέρυσι) ούτε ικανοποιημένο ούτε δυσαρεστημένο, ενώ δυσαρεστη- μένο εμφανίστηκε μόνο το 8,5% (4,7% πέρυσι) του δείγματος, με το ποσοστό πάντως να έχει σχεδόν διπλα- σιαστεί σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Η σημασία των PL για τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις Αντίστοιχα αποτελέσματα καταγράφει και η ετήσια (2017-2018) πανελλήνια έρευνα του Ινστιτούτου Έρευ- νας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα. Η τάση του καταναλωτικού κοινού υπέρ των private label (PL) προϊόντων είναι αξιοσημείωτη και αναδει- κνύει τα εξής: • Το 43% των καταναλωτών δηλώνει ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κύριος παράγοντας για να επιλέξουν «αλυσίδα» σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους. • Η τάση υπέρ των προϊό- ντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μικρότερη στα μεγάλα αστικά κέντρα από ό,τι στην επαρχία. • Άνδρες και οικογένειες με παιδιά επίσης τείνουν να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην επι- λογή των προϊόντων αυτών. • Το cluster των καταναλωτών που αγοράζει συστηματικά και επιλέγει συχνά discount stores είναι με μεγάλη διαφορά αυτό που επιλέγει «αλυσίδα» σου- περ ανάλογα με το ποια προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας περιμένει να βρει. • Είναι σαφές ότι υπάρχει μία σημαντική ευκαιρία για τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα να επιτύ- χουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με τη σωστή στρατηγική για τα προϊόντα με τα οποία θα ταυτιστούν. • Η ποιοτική εικόνα των προϊόντων αυτών έχει βελτιω- θεί τα τελευταία χρόνια και η πλειονότητα των ερωτηθέντων σε ποσοστό 58% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι εξίσου ποιοτικά σε σχέση με τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Η έρευνα αναδεικνύει ουσιαστικά και τον τρόπο που αξιολογούν τη συνολική προϊοντική εικόνα της κύριας Σχεδόν το 30% των προϊόντων που αγοράζουν κατά μέσο όρο οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ το 2018 αφορά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=