Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 20
25 ρεπορτάζ Σ τα μέσα Δεκεμβρίου ψηφίστηκε η τροπολογία με την οποία μηδενίζεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο κρασί, κλείνοντας με αυτό τον τρόπο μια μακρά περίοδο που ταλάνισε την αγορά του οίνου, δημιουργώντας σωρεία προβλη- μάτων στην αγορά, με τις τιμές να «εκτοξεύονται» στα ύψη και όλους τους εμπλεκόμενους να δέχονται «μαχαίρι» στα δικά τους περιθώρια κέρδους, αλλά και στην κατανάλωση στην Ελλάδα. Με τη νέα τροπολογία, όμως, που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης, προκειμέ- νου να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της Βουλής, ο ΕΦΚ αποτελεί παρελθόν, καθώς «με τις προτεινόμε- νες διατάξεις του πρώτου άρθρου αντικαθίστανται τα άρθρα 91 και 93 του Εθνικού Τελωνιακού Κώδικα (ν.2960/2001, Α’ 265) και καταργείται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) με συντελεστή είκοσι (20) ευρώ ανά εκατόλιτρο τελικού προϊόντος, που επιβάλλεται στα προϊόντα του άρθρου 90 του Εθνι- κού Τελωνειακού Κώδικα, ήτοι στο κρασί» και συνεχίζει «η κατάργηση του εν λόγω Ε.Φ.Κ. προτεί- νεται για την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά του κρασιού, με σκοπό την ενίσχυση του κλάδου που δραστηριοποι- είται στον τομέα παραγωγής του». Η κατάργηση θα ισχύσει από τις αρχές του νέου έτους και, σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, οι απώλειες στον κρα- τικό προϋπολογισμό υπολογίζονται στα 28 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Βέβαια, ολόκληρη η αγορά του οίνου αναμένεται πλέον να λάβει μια μεγάλη ώθηση προς την ομαλή λειτουργία και ανά- πτυξή της. Η απόφαση του ΣτΕ έκανε τη διαφορά Όλα ξεκίνησαν το 2016, όταν ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου μαζί με την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), την Κεντρική Συνεταιρι- στική Ένωση Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ), ένα συνεταιριστικό οινοποιείο (Τύρναβος) κι έναν μικρό οινοπαραγωγό από τις Σέρρες (κ. Δ. Π.) κατέ- θεσε αίτηση ακύρωσης του ΕΦΚ στο ΣτΕ, προβάλλοντας 13 λόγους ακυρότητας, στη βάση του εθνικού και του ευρωπαϊκού δικαίου. Η απόφαση του ΣτΕ βγήκε δύο χρόνια αργότερα κι ήταν θετική για τους φορείς του οίνου, αφού επί της ουσίας με αυτή το Ανώτατο Δικαστήριο αναίρεσε την ύπαρξη φορολογητέας ύλης και ως εκ τούτου αφαίρεσε το δικαίωμα είσπραξης φόρου για το κρασί από το κράτος. Το συγκεκριμένο γεγονός άνοιξε ουσιαστικά το δρόμο για περαιτέρω εξελίξεις, με τα στελέχη της κυβέρνησης να προδιαγράφουν με τη σειρά τους την κατάργησή του. Συγκεκριμένα, η απόφαση του ΣτΕ ανέφερε ότι «τα προϊόντα τα οποία κατά την έναρξη της ισχύος του ν. 4346/2015 βρίσκονταν καθ’ οιονδήποτε τρόπο σε ανά- λωση, εκτός φορολογικής αποθήκης και, ως εκ τούτου, αυτά υπέκειντο στον μηδενικό συντελεστή ΕΦΚ που ίσχυε μέχρι και τις 31.12.2015. Επομένως, οι ρυθμίσεις του άρθρου 8 της προσβαλλομένης αποφά- σεως, που επιβάλλουν εισαγωγή των προϊόντων αυτών σε φορολογική αποθήκη, δηλαδή, κατ’ αποτέ- λεσμα, άρση του καθεστώτος της κατανάλωσης και υπαγωγή τους στον από 1.1.2016 ισχύοντα συντελεστή ΕΦΚ, στερούνται εξουσιοδοτικού ερείσματος. Άλλως τε, εν όψει των ειδικών ρυθμίσεων του άρθρου 78 παρ. 3 του Συντάγματος, αναδρομική επιβολή φόρου καταναλώσεως δεν είναι συνταγματικά επιτρεπτή (πρβλ ΣΕ 1057/2017- 62/2017, Ολομ.). Συνεπώς, πρέπει να γίνει δεκτός ο σχετικός λόγος ακυρώσεως».
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=