Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 20

34 έρευνα Οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ Όσον αφορά τις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στην πλειοψηφία των παραδοσιακών χριστουγεν- νιάτικων τροφίμων εμφανίζονται σταθερές ή μειωμένες στην πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία και βασίστηκε πρώτον σε τιμοληψίες που πραγματοποιούνται από ερευνητές του ΙΕΛΚΑ σε καταστήματα μεγάλων σουπερμάρκετ και δεύτερον σε συνεντεύξεις με στελέχη της αγοράς για την εκτί- μηση-πρόβλεψή τους για τις τιμές την εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα. Με βάση αυτή, λοιπόν, τα σούπερ μάρκετ φαίνεται ότι προσπάθησαν και στην προκειμένη περίπτωση να προσελκύσουν τους καταναλωτές με προσφορές κι εκπτώσεις κι έτσι αρκετά προϊόντα εμφανίστηκαν πιο φθηνά από την περασμένη χρονιά. Η μείωση που καταγράφεται οφείλεται, πέραν της αύξησης στην ένταση του ανταγωνισμού ειδικά την τελευταία 3ετία, και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμη- θευτές και λιανέμποροι), στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές και value for money. Κάπως έτσι, από τις 22 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάστηκαν στην έρευνα, σε 10 οι τιμές παρου- σιάζουν μείωση, σε 10 παρουσιάζουν αύξηση και σε 2 είναι αμετάβλητες. Οι μεγαλύτερες διακυμάνσεις καταγράφονται στα οπωροκηπευτικά κι ειδικά στην πατάτα, η οποία παρουσιάζει μεγάλη αύξηση (κατά 70%) στην τιμή της κι έτσι επηρεάζει συνολικά αυξη- τικά και την τιμή του φετινού χριστουγεννιάτικου καλαθιού. Η αιτία για την αύξηση της τιμής της πατά- τας είναι οι πολύ χαμηλές τιμές του 2017, οι οποίες απέτρεψαν κάποιους παραγωγούς να την καλλιεργή- σουν και συνδυαστικά με προβλήματα στην παραγωγή που καταγράφονται σε όλη την Ευρώπη οδήγησαν σε μεγάλη αύξηση της τιμής. Το 50% των αγορών αφορά εκπτώσεις και προσφορές Παρά τα αμφιλεγόμενα αποτελέσματα για τα ίδια τα σούπερ μάρκετ, η πολιτική των προσφορών και των εκπτώσεων όχι μόνο δεν περιορίζεται, αλλά και καταγράφεται πιο ενισχυμένη από ποτέ κατά τη διάρ- κεια των Χριστουγέννων. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρότι στο σύνολο οι τιμές των παραδοσιακών τροφίμων και ποτών που εξετάζει η έρευνα είναι αντίστοιχες με πέρυσι, στα 82 ευρώ, οι διακυμάνσεις τους είναι τεράστιες, με τη μέση διακύ- μανση να υπολογίζεται στο 35%. Αυτό συμβαίνει κυρίως για τον εξής λόγο: την τάση των έντονων προ- σφορών και προωθητικών εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερ μάρκετ και των προ- μηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές. Συνολικά, μάλιστα, εκτιμάται ότι στα φετινά χριστουγεννιάτικα ψώνια, πάνω από 1 στα 2 προϊόντα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια. Εξ αυτών, οι κυριότερες είναι οι εκπτώσεις σε συγκε- κριμένα προϊόντα και σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, οι προσφορές επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο), τα εκπτωτικά κουπόνια, οι δωροεπιταγές για επόμενες αγορές κι η επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών. Συνολικά, εκτιμάται ότι στα φετινά χριστουγεννιάτικα ψώνια πάνω από 1 στα 2 προϊόντα που αγόρασαν οι Έλληνες καταναλωτές σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=