Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 20
49 Η αυξημένη ζήτηση για πιο υγιεινές επιλογές έφερε την περαιτέρω ανάδειξη τέτοιων προϊόντων, με πολ- λές εταιρείες, μικρές και μεγάλες, να εισέρχονται στο «παιχνίδι» των superfoods, λανσάροντας καινοτο- μίες βασισμένες σε υπερτροφές που έχουν γίνει παγκόσμιο trend. Αντίστοιχα, μάλιστα, έχει αυξηθεί κι η καλλιέργεια κι η παραγωγή τους ανά την Ελλάδα, με αγρότες να αξιοποιούν τις νέες ευκαιρίες και να στρέφονται σε εναλλακτικές επιλογές καλλι- εργειών στα χωράφια τους, με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους. Κι αυτό γιατί πρόκειται για προϊόντα που, με «όπλο» την ενίσχυση της καλής διατροφής, εκτός από αυξα- νόμενη ζήτηση έχουν και τη δυνατότητα να πωλούνται στις όχι και πιο ανταγωνιστικές τιμές. Οι καταναλωτές, άλλωστε, είναι ξεκάθαροι. Σε πρό- σφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το εντυπωσιακό ποσοστό του 56% του καταναλωτικού κοινού υποστήριξε ότι επιλέγει τροφές με ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία του, με το 57% των ερωτηθέντων να απαντά ότι ψάχνει ενεργά για πληροφορίες σε σχέση με τις τρο- φές που καταναλώνει και το 63% να δηλώνει ότι γενικά προσέχει τη διατροφή του, στρεφόμενο σε σωστές επιλογές τροφίμων. Ενισχύεται η αγοραστική δύναμη των υπετροφών Τα στοιχεία της αγοράς δείχνουν απόλυτα ανοδικές τάσεις στη ζήτηση και κατανάλωση γνωστών και μη υπετροφών από τους Έλληνες καταναλωτές, με το ποσοστό τους να αυξάνεται και όσον αφορά τη θέση τους στο τραπέζι του ελληνικού νοικοκυριού. Σύμφωνα με έτερη έρευνα του ΙΕΛΚΑ σε συνεργασία με την αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΑΚΟΣ, τα περισσότερα από τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στην ευρύτερη αγορά των superfoods παρουσιάζουν μεγάλη κι αυξανόμενη κατανάλωση στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, από τις κύριες τροφές που καταναλώνουν οι Έλληνες και δεν είναι γνωστές ως υπερτροφές ξεχωρίζουν το ελαιόλαδο, με το σχεδόν από- λυτο 93%, τα φρέσκα λαχανικά (91%), τα φρέσκα φρούτα (90%) και το μέλι (81%), ενώ ακολουθούν με σημαντικό μερίδιο η σοκολάτα-κακάο (67%), το πράσινο τσάι (48%), το ταχίνι (41%), το ρόδι (34%), η κράνα-κράνμπερι (31%), το σαφράν-κρόκος (19%) και το κεφίρ (17%). Αντίστοιχα, στα γνωστά superfoods, την προτίμηση των καταναλωτών έχουν αρχίσει να κερδίζουν ο βασιλικός πολτός (9%), το ιπποφαές (9%) το κουκούτσι βερίκοκου (5%), το σπαθό- χορτο (5%), το έλαιο κάνναβης (2%), το μαύρο κίμινο (2%), τα φύλλα ελιάς (2%) και το γάλα γαϊδούρας (1%). Τα περισ- σότερα δε από αυτά αποτελούν τη βάση ή το έξτρα συστατικό σε προϊόντα υψηλής κατανάλωσης, όπως το γάλα, το γιαούρτι, οι μπάρες δημητριακών κι οι χυμοί. Ο όρος υπερτροφές ή superfoods έχει δοθεί σε συγκεκριμένα τρόφιμα που η περιεκτικότητά τους σε θρεπτικά συστατικά παρέχει ένα ή περισσότερα οφέλη για την υγεία σε σχέση με άλλα τρόφιμα. Πρόκειται για όρο που σαφώς «κρύβει» πίσω του τη διάθεση προώθησης κάποιων προϊόντων, ταυτό- χρονα όμως επιβεβαιώνει, βάσει σχετικών ερευνών, ότι πράγματι ορισμένα συστατικά τους είναι ιδιαίτερα ευεργετικά για την υγεία. Τα superfoods περιέχουν μια ασυνήθιστα υψηλή ποσότητα σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και μέταλλα και συμβάλλουν στην καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι αρκούν από μόνα τους, για να καλύψουν τις ανάγκες της ανθρώπινης δια- τροφής, ή ότι οι υπόλοιπες τροφές δεν είναι ωφέλιμες και σε πολλές περιπτώσεις απαραίτητες για την υγεία των ανθρώπων. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι από το 2007 η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγορεύει την εμπορία των προϊόντων ως «superfoods», αν δεν συνοδεύονται από ειδικές ιατρικές συστάσεις, που βασίζονται σε τεκμηριω- μένη επιστημονική έρευνα. Σήμερα, είναι κοινά αποδεκτό ότι τρόφιμα όπως το ταχίνι, το ρόδι, η κρά- να-κράνμπερι, το σαφράν-κρόκος, το κεφίρ, ο λιναρόσπορος, το μέλι, η κινόα, το μυρτίλο, ο βασιλι- κός πολτός, το ιπποφαές, το κουκούτσι βερίκοκου, το σπαθόχορτο, το μαύρο κίμινο, τα κόκκινα φασόλια, τα φύλλα ελιάς, το γάλα γαϊδούρας, το σταμναγκάθι, οι σπόροι chia, τα σταυρανθή λαχανικά, η σπιρουλίνα, τα αρώνια, το πράσινο τσάι, η μαύρη σοκολάτα, η μαστίχα, το ελαιόλαδο, το αλεύρι ζέας κ.ά. θεωρού- νται μεταξύ των superfoods της αγοράς. Παρακάτω θα δούμε ορισμένα εξ αυτών και τα χαρακτηριστικά τους που τα τοποθέτησαν στη λίστα των υπερτροφών. Τα κυριότερα superfoods της αγοράς SUPERFOODS Αφιέρωμα
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=