Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 20

67 έρευνα ΙΕΛΚΑ Σ ημαντικά ευρήματα, που δείχνουν και το «δρόμο» στους επαγγελματίες της αγοράς για τα αμέσως επόμενα χρόνια, έφερε στο «φως» η πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Κατανα- λωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), καθώς καταγράφει ουσιαστικά τις νέες αγοραστικές συνήθειες που φέρνουν και στην Ελλάδα οι καταναλωτές της νέα γενιάς. Πιο συγκεκρι- μένα, το ΙΕΛΚΑ πραγματοποίησε μελέτη εστιασμένη στη γενιά των millennials ή generation Y. Πρόκειται για τους γεννηθέντες από το 1976 έως το 1996, οι οποίοι κατατάσ- σονται σε δύο υπό–γενιές, τους millennials, που έχουν γεννηθεί από το 1988 έως το 1996 (είναι, δηλαδή, οι σημε- ρινοί 20άρηδες) και τους Xennials (όσοι βρίσκονται ανάμεσα στις γενιές των Millennials και της generation X), οι οποίοι έχουν γεννηθεί από το 1978 έως το 1988 (είναι δηλαδή οι σημερινοί 30άρηδες). Συνολικά, πάνω από 3 εκατομμύρια καταναλωτές κατατάσσονται σήμερα στην Ελλάδα σε αυτές τις δύο υπό–γενιές, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛ.ΣΤΑΤ.). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε πανελλήνια κλίμακα από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) τον Ιούλιο 2018, με δείγμα 800 κατανα- λωτών από όλη την Ελλάδα, ηλικίας από 20 έως 40 ετών. Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν τις σημαντικές διαφορές που καταγράφονται σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες σε σχέση με τις υπόλοιπες, οι οποίες οδηγούν σε σημαντικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά και οι οποίες αναμένεται να γίνουν έκδηλες τα επόμενα χρόνια, καθώς οι συγκεκριμένοι καταναλωτές θα απο- κτούν όλο και περισσότερο τον ρόλο του βασικού αγοραστή του νοικοκυριού. Τα νέα δεδομένα των βασικών καταναλωτών Ως βασικοί καταναλωτές, οι σημερινοί 20άρηδες και 30άρηδες επηρεάζουν πια σε μεγάλο βαθμό τις κατανα- λωτικές τάσεις, αλλά και τη ζήτηση στα καταστήματα. Στην πλειοψηφία τους, όμως, έχουν διαμορφώσει την κατανα- λωτική συμπεριφορά τους κάτω από διαφορετικά δεδομένα, αφού, για παράδειγμα, είναι σαφές ότι οι συγκεκριμένες γενιές, millennials και xennials, επλήγη- σαν σε μεγαλύτερο βαθμό από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και από το μειωμένο διαθέσιμο εισό- δημα. Αυτό καταγράφεται στη μέση εβδομαδιαία δαπάνη, η οποία είναι κατά 12% χαμηλότερη για τους xennials και 28% για τους millennials σε σχέση με τον μέσο όρο. Εκτός του μειωμένου εισοδήματος, άλλοι παράγοντες που επη- ρεάζουν τη συγκεκριμένη εξέλιξη είναι ο μειωμένος αριθμός των μελών ανά νοικοκυριό στις ηλι- κίες αυτές. Ειδικά για τη γενιά των millennials, τα νοικοκυριά, σε ένα μεγάλο βαθμό, είτε αποτε- λούνται από ένα μόνο άτομο (π.χ. φοιτητές), είτε οι ίδιοι οι ερωτη- θέντες δεν αποτελούν τον βασικό αγοραστή του νοικοκυριού, καθώς φιλοξενούνται ακόμα από τους γονείς τους. Η επιλογή των προϊόντων και των καταστημάτων Σημαντικές διαφοροποιήσεις καταγράφονται και στον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν προϊόντα και καταστήματα. Χαρακτηριστικό είναι ότι, αν και για την πλειοψηφία των καταναλωτών (σε ποσοστό 63% επί του συνόλου) οι προ- σφορές κι οι εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος, για να επιλέξουν κατάστημα σουπερμάρκετ, μόλις το 44% των xennials και το 36% των millennials επιλέγει το κατά- στημα για τις αγορές του, με βάση τις προσφορές και τις εκπτώσεις που παρέχει σε προϊόντα. Αντίστοιχη είναι η εικόνα κι όσον αφορά τις προτιμήσεις τους στα δύο «όπλα» των σούπερ και μίνι μάρκετ, αφού στο σύνολο η πλειοψηφία προτιμάει σε ποσοστό 57% περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές, ενώ στους millennials και στους xennials μόνο μία μειοψηφία της τάξης του 31% και 29% αντίστοιχα επιθυμεί το ίδιο. Ως βασικοί καταναλωτές, οι σημερινοί 20άρηδες και 30άρηδες επηρεάζουν πια σε μεγάλο βαθμό τις καταναλωτικές τάσεις, αλλά και τη ζήτηση στα καταστήματα.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=