Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 20

75 Φυτικά ροφήματα Αφιέρωμα Ε ίτε πρόκειται για ρόφημα αμυγδάλου, καρυδιού, φιστικιού είτε για παρασκευές από ταχίνι και σόγια, η συγκεκριμένη ομάδα προϊόντων φαί- νεται να «υπόσχεται» μεγάλα κέρδη και δύναται να προσφέρει στον επαγγελματία μία ακόμη επιλογή για το ράφι, με αυξανόμενη ζήτηση από τους καταναλωτές. Το νέο παγκόσμιο trend, που θα μπορούσε να αποτε- λέσει μια αξιόλογη πηγή εσόδων στο κανάλι της μικρής λιανικής, αφού μέρα με τη μέρα φαίνεται να κερδίζει όλο και μεγαλύτερη θέση στα ράφια των σού- περ μάρκετ και των μικρότερων σημείων πώλησης, είναι αδιαμφισβήτητα τα vegan «γαλακτοκομικά» ροφήματα, δηλαδή προϊόντα που παράγονται από φυτικές πρώτες ύλες λειτουργώντας ως υποκατάστατα του παραδοσιακού γάλακτος. Τα φυτικά ροφήματα, με «βασιλιά» της κατηγορίας το γάλα αμυγδάλου, δεν αποτελούν νέα είσοδο στην ελληνική αγορά, τα τελευταία χρόνια όμως διεκδικούν δυναμικά τη θέση τους στο καλάθι του Έλληνα κατανα- λωτή, με αποτέλεσμα και οι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ να τους προσφέρουν χώρο στα ψυγεία της επιχείρησής τους ακολουθώντας τη γενικότερη τάση της εποχής, που «παραγκωνίζει» σε πολλές περιπτώσεις τη λακτόζη κάνοντας στροφή σε πιο υγιεινές επιλογές. Η συγκεκριμένη κατηγορία «υπόσχεται» υψηλά κέρδη για το κανάλι της μικρής λιανικής, καθώς τα ροφήματα αμυγδάλου, φιστικιού, καρύδας κ.α χαρακτηρίζονται από υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, σε σύντομο χρονικό διάστημα παρατηρήθηκε αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 72% σε όγκο, με τις εταιρείες Alpro και Όλυμπος να ελέγ- χουν μερίδιο 62% και 21,4% αντίστοιχα. Υπολογίσιμη «δύναμη» επίσης, με παρουσία στην Ελλάδα και το εξωτερικό, αποτελεί και η εταιρεία Arivia, η οποία παράγει και εμπορεύεται τυρο- κομικά προϊόντα για vegetarians, vegans και καταναλωτές που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη ή αποφεύ- γουν την κατανάλωση γλουτένης, χρησιμοποιώντας σχετικά υποκατάστατα, όπως το γάλα καρύδας και σόγιας. Τα δεδομένα αυτά εξηγούν σε ικανοποιητικό βαθμό την τάση των μεγάλων γαλακτοβιομηχα- νιών, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, να επενδύουν σε νέους κωδι- κούς προϊόντων επεκτείνοντας συνεχώς τη γκάμα των φυτικών ροφημάτων στα ψυγεία των σού- περ μάρκετ, κάνοντας με σταδιακά βήματα «άνοιγμα» και στα φυτικά τυροκομικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος στη μικρή λιανική ενός φυτικού ροφήματος ανέρχεται περίπου στα 3 ευρώ ανά συσκευασία. Τα υψηλά περιθώρια κέρδους και η αυξανόμενη δυνα- μική του κλάδου γίνονται αντιληπτά με βάση τα στοιχεία που απορρέουν από έρευνες του εξωτερικού. Σύμφωνα με μελέτη της Grand View Research, που απεικονίζει τις διεθνείς τάσεις στο κανάλι των φυτικών προϊόντων, υπολογίζεται ότι η βιομηχανία φυτικών ροφημάτων θα φτάσει σε αξία τα 35 δισ. δολάρια μέχρι το 2024, ενώ η Lux Research προβλέπει πως οι φυτι- κές πρωτεΐνες θα αποτελέσουν το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς πρωτεϊνών μέχρι το 2054. Μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης μπορεί να αποδοθεί στο «γάλα» αμυγδάλου, το οποίο έγινε δημοφιλές στις Ηνωμένες Πολιτείες και, ξεκινώντας από μηδενική σχεδόν βάση το 2000, σημείωσε τεράστια άνοδο ξεπερ- νώντας το 1 δισ. δολάρια το 2016. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι οι «vegan» εναλλακτικές λύσεις είναι μια αναπτυσσό- μενη βιομηχανία. Η ερευνητική εταιρεία Mintel υποστηρίζει ότι από το 2012 οι πωλήσεις εναλλακτικών μορφών γάλακτος στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 61%, με τους παραγωγούς να έχουν ήδη αποκομίσει κέρδη πάνω από 2 δισ. δολάρια. Αλλά και διεθνώς τα μη γαλακτοκομικά, εναλλακτικά προϊόντα ακολουθούν ραγδαία ανά- πτυξη. Από το 2009 μέχρι το 2015 η αγορά διπλασιάστηκε και σήμερα ανέρχεται σε πάνω από 20 δισ. δολάρια. «Από το 2015 η αγορά διπλασιάστηκε και σήμερα υπολογίζεται σε 20 δισ. δολάρια»

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=