Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 20

77 Φυτικά ροφήματα Αφιέρωμα Κι ενώ τα προηγούμενα χρόνια τα φυτικά ροφήματα στην ελληνική αγορά ήταν διαθέσιμα κυρίως από ξένες εταιρείες, τώρα πια βιομηχανίες, όπως η Όλυ- μπος και η Δέλτα, φαίνεται να έχουν επενδύσει στο συγκεκριμένο υποσχό- μενο τομέα, δίνοντας αρκετές επιλογές στους καταναλωτές με διευρυμένη γκάμα προϊόντων, καθώς αποτελεί εναλλακτικό και ιδιαίτερα ενδιαφέρον κανάλι για τη διάθεση και την αξιοποί- ηση της εγχώριας παραγωγής ξηρών καρπών, που μοιάζει να κάνει τα πρώτα βήματα και στη χώρα μας. Εκτός από το πιο δημοφιλές στην κατηγορία «γάλα» αμυγδάλου, εναλ- λακτικά, ο επαγγελματίας σε ένα μίνι μάρκετ μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον των πελατών και με άλλα ροφήματα, όπως το ρόφημα φιστικιού ή φουντουκιού, προϊόντα υψηλής περιεκτι- κότητας σε φυτικές ίνες, σε ανόργανα άλατα και βιταμίνες και το ρόφημα καρυδιού με Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, πλούσια σε πολυακόρεστα. Στην αγορά επιπλέον υπάρχουν ροφήματα από φυσικό καρπό καρύδας με αντιοξειδωτική δράση και από ταχίνι, που βασίζονται στις ευεργετικές ιδιότητες του σου- σαμιού. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα κυκλοφορούν και σοκολα- τούχα φυτικά ροφήματα, που στοχεύουν να προσελκύσουν κυρίως παιδιά και νέους, μια σημαντική μερίδα πελατών για τη μικρή λιανική, δείχνοντας την τάση διεύρυνσης του κοινού από την πλευρά των εταιρειών, διαμέσου νέων κωδικών που επε- κτείνουν τις επιλογές. Το γεγονός ότι το κανάλι των φυτικών ροφημάτων αποτελεί ανερχόμενη δύναμη αφήνοντας περιθώριο για μεγάλο κέρδος επιβεβαιώνεται και από τις «εκρήξεις», που έχουν παρατηρηθεί διεθνώς σχετικά με τη συγκεκριμένη κατηγορία. Η ανάπτυξη των vegan «γαλακτοκομικών» μπορεί να έχει αυξή- σει τα κέρδη της μικρής λιανικής, ταυτόχρονα όμως έχει σημάνει συνα- γερμό στην ΕΕ, καθώς η συνεχιζόμενη αύξηση της κατανάλωσης φυτικών αντί ζωικών γαλακτοκομικών έχει αναστα- τώσει την επίσημη αγορά της γαλακτοκομίας , η οποία πιέζει τους εθνι- κούς και διεθνείς θεσμικούς φορείς, τόσο στην Ε.Ε. όσο και στις μεγάλες γαλακτο- παραγωγούς χώρες του κόσμου για τη λήψη μέτρων που θα απαγορεύουν τη χρήση σε αυτά τα προϊόντα όρων όπως γάλα, γιαούρτι, βούτυρο, κρέμα κ.ά. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μάλιστα εξέδωσε πρόσφατα απόφαση σύμφωνα με την οποία ο όρος γάλα δεν μπορεί να χρησι- μοποιηθεί για την περιγραφή ενός φυτικού προϊόντος. Η κίνηση αυτή στο- χεύει στο να βοηθήσει να σταματήσουν οι εταιρείες τροφίμων που πωλούν τα φυτικά ροφήματα με την ονομασία «γάλα σόγιας» ή «γάλα αμυγδάλου» να χαρα- κτηριστούν ως γάλα. Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στην Αμερική, όπου η Αμερικανική Επιτροπή Τροφίμων και Φαρμάκων ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να επιβάλει στα εναλλακτικά «γαλακτοκομικά» (dairy-alternative) να επαναπροσδιορίσουν την ταυτότητά τους, ενώ η Εθνική Ομοσπονδία Παραγωγών Γάλακτος αγωνίζεται εδώ και χρόνια για να πετύχει αλλαγή στον τρόπο σήμανσης των συγκεκριμένων προϊόντων με τις προσπάθειες να εντείνονται, όσο τα μη γαλακτοκομικά ροφήματα αυξάνουν το μερίδιό τους στην αγορά. Τα φυτικά ροφήματα έχουν περάσει πλέον στην καθημερινότητα του κατανα- λωτή και στη χώρα μας, καθώς αντικατέστησαν τα ζωικά προϊόντα στο πρωινό σε πολλές περιπτώσεις, ενώ το τελευταίο διάστημα αντικαθιστούν το ζωικό βούτυρο, την κρέμα γάλακτος ακόμα και το γιαούρτι και στην οικιακή μαγειρική και τη μαζική εστίαση. Η άνο- δος αυτή βέβαια σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την ανάπτυξη της vegetarian και vegan κουζίνας, κυρίως στις χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής. Στην Ευρώπη η κατάσταση φαίνεται να είναι πιο ξεκάθαρη, καθώς οι παραγωγοί γάλακτος έχουν κατοχυρώσει ήδη κατά κάποιο τρόπο την προστασία τους από τα «παραπλανητικά» γάλατα. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2017 εξέδωσε απόφαση με βάση την οποία οι εταιρείες που παράγουν ροφήματα από φυτά (όπως αμύγδαλο) απαγορεύεται να χρησιμοποιούν τη λέξη «γάλα» στην ονομασία τους, αλλιώς θα βρεθούν αντιμέτωπες με τη δικαιοσύνη. Η απόφαση αυτή βέβαια δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα σε πολλές περιπτώσεις. Οι παραγωγοί γάλακτος, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, θεωρούν ότι η αλλαγή ονόματος είναι επιβεβλημένη, διότι η υπάρχουσα μπερδεύει και είναι παρα- πλανητική για τους καταναλωτές. «Στην Ε.Ε. η ραγδαία ανάπτυξη των φυτικών ροφημάτων έχει αναστατώσει την επίσημη αγορά της γαλακτοκομίας». Στόχος το «άνοιγμα» και στους νέους Ο «πόλεμος» του γάλακτος

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=