Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 21

61 Νερό και Vitamin Water Αφιέρωμα Η αγορά του νερού έχει μετατραπεί σε μια από τις μεγαλύτερες μπίζνες σε όλο τον κόσμο, καθώς η «κατάρρευση» των ανα- ψυκτικών με ζάχαρη κι η «στροφή» σε πιο υγιεινές επιλογές έδωσε νέα ώθηση στις κατηγορίες του εμφιαλωμένου νερού, όπως το μη ανθρακούχο νερό, το sparkling water, αλλά και τα βιταμινούχα νερά, μία νέα αγορά που έχει αρχίσει τα πρώτα της «βήματα» και στην Ελλάδα. Στο σύνολό τους, λοιπόν, οι εταιρείες και τα προϊόντα νερού έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος στην πλειοψηφία των χωρών του πλανήτη κι είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Transparency Market Research, η παγκό- σμια αγορά εμφιαλωμένου νερού θα ξεπεράσει τα 300 δισ. δολάρια σε αξία μέχρι το 2024. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο, μάλιστα, για μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυ- ξης της τάξης του 6,6%, με το μη ανθρακούχο εμφιαλωμένο νερό να αναμένεται να βρεθεί στην κορυφή της κούρσας, αντιπροσωπεύοντας το 78% της αγοράς, μέσα στην επόμενη εξαετία. Οι τουρίστες «απογειώνουν» την ελληνική αγορά Στην Ελλάδα, η κατανάλωση νερού από τους Έλληνες μειώθηκε σημαντικά στα χρόνια της κρί- σης, χωρίς ωστόσο να επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό η αγορά του νερού, καθώς η «εκτί- ναξη» του τουρισμού αποτέλεσε τεράστιο αντιστάθμισμα, από το οποίο ωφελήθη- καν κι οι εταιρείες του κλάδου. Κάπως έτσι, τα τελευταία χρό- νια, η αγορά των εμφιαλωμένων νερών στη χώρα μας καταγράφει απόλυτα ανοδική τάση σε όλους τους τομείς της. Σύμ- φωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, του 2017, η αγορά έκλεισε με άνοδο της τάξης του 5,5% για την αξία και 6,7% για τον όγκο των πωλήσεων. Μικροί και μεγάλοι «παίκτες» στον κλάδο του νερού Πάνω από 65 ελληνικές εταιρείες δραστηριοποιούνται σήμερα στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού, με αρκετές εξ αυτών να έχουν αυξήσει τα τελευταία χρόνια τα μερίδιά τους, εκμεταλλευόμενες και το κενό που άφησε το κλείσιμο του εργοστασίου που παρήγε το νερό στο Λουτράκι από την Pepsico HBH. Παρ’ όλα αυτά, οι μεγάλοι «παίκτες» στην αγορά είναι λίγοι, με δύο ελληνικές εταιρείες να ηγούνται, έχοντας πάρει «κεφάλι» στον ανταγωνισμό από ισχυρά brands πολυ- εθνικών επιχειρήσεων. Το νερό Ζαγόρι και το νερό Βίκος έχουν πλέον ποσοστό άνω του 20% στην αγορά, με το νερό ΚΟΡΠΗ της Nestlé να ακολου- θεί, κι άλλα, όπως το νερό ΙΟΛΗ της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και το νερό ΑΥΡΑ της Coca–Cola 3Ε, να βρίσκονται σε χαμηλότερες θέσεις. Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχουν δεκάδες μικρότερα brands με μεγάλη δυναμική και «κυρί- αρχη» παρουσία σε διάφορες περιοχές της χώρας, ειδικά στην Κρήτη και την επαρχία. Γνωστές ετικέτες, όπως Zaro’s, Νερά Κρήτης, Σέλι, Σεληνάρι, Δίρφυς, Θεόνη, Κρίνος, Ρούβας, Σαμάρια, Άθως, Υάς, Κρυστάλ και Μινόα, έχουν πλέον το δικό τους μερίδιο στην αγορά και συχνά αποτελούν και μία πολύ πιο συμφέρουσα λύση για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής. «Σαρώνουν» τα ελληνικά νερά σε διεθνείς δια- γωνισμούς Ο υψηλός ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά του εμφι- αλωμένου νερού επιβεβαιώνεται κι από τις συνεχείς οι εταιρείες και τα προϊόντα νερού έχουν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος στην πλειοψηφία των χωρών του πλανήτη κι είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Transparency Market Research, η παγκόσμια αγορά εμφιαλωμένου νερού θα ξεπεράσει τα 300 δισ. δολάρια σε αξία μέχρι το 2024.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=