Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 22
63 Αφιέρωμα ΜΠΙΡΑ ποιία να βρίσκεται σε «άνθιση» στην Ευρώπη και την παραγωγή να ξεπερνά τα 40 δισ. λίτρα, μετά την οικονο- μική κρίση, σημειώνοντας τα τελευταία έτη συνεχή ανάπτυξη. Στην Ελλάδα, η κρίση επηρέασε σημαντικά την αγορά, αλλά τα τελευταία χρόνια δείχνει να σταθε- ροποιείται, με πρόσφατη έρευνα του ICAP Group να σημειώνει ότι: «Σύμφωνα με τις ισχύουσες συνθήκες και τάσεις της αγοράς και με την προϋπόθεση της σταθε- ροποίησης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, αλλά και την περαιτέρω άνοδο της τουρι- στικής κίνησης, παράγοντες του κλάδου προβλέπουν μικρή αύξηση της συνολικής κατανάλωσης μπίρας, με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 2%–3% την περίοδο 2018–2020». Η «αντεπίθεση» της ελληνικής μπίρας Στην αισιόδοξη πρόβλεψη για την αγορά της μπίρας στην Ελλάδα βασικό ρόλο παίζει η ανάπτυξη της ελληνικής μπίρας, με τους Έλληνες καταναλωτές να «αγκαλιά- ζουν» τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο τις μικροζυθοποιίες, αλλά και τα ελληνικά brands των μεγάλων ζυθοποιίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δύο πολυεθνικοί όμιλοι του κλάδου, Αθηναϊκή Ζυθοποιία και Ολυμπιακή Ζυθοποιία, εμφανίζουν μικρότερα μερί- δια στην αγορά την τελευταία τριετία, με την Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης και τη Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης να κερδίζουν διαρκώς έδαφος. Το ίδιο συμβαί- νει και με αρκετές μικρότερες ζυθοποιίες, όπως η ΒΑΠ της Ρόδου, η Κορφή της Πιερίας κι η Κερκυραϊκή Μικροζυθοποιία. Συγκεκριμένα, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Nielsen, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία (Heineken) κι η Ολυμπι- ακή Ζυθοποιία (Carlsberg) έχουν από κοινού το 69,5% της αγοράς, με την ΕΖΑ να εμφανίζει ραγδαία ανάπτυξη, με αύξηση 31,9% στις πωλήσεις της, για να ξεπεράσει το μερίδιό της, το 5% της αγοράς. Ανοδικά κινείται και η ΖΜΘ, με μερίδιο άνω του 3,6%, ενώ ακολουθεί η ΒΑΠ – Κουγιός, με διπλασιασμό του μεριδίου της κατά τη διάρκεια του 2017. Το παράδειγμα της Μάμος Η «στροφή» στις ελληνικές ετικέτες έχει το πλέον χαρα- κτηριστικό παράδειγμα στις πωλήσεις της πολυεθνικής Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Η εταιρεία, που ανήκει στον όμιλο της Heineken, λάνσαρε τον Μάρτιο του 2017 ένα ιστορικό ελληνικό brand, την μπίρα Μάμος, στην Πάτρα και γενικότερα στην Πελοπόννησο. Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες της αγοράς, οι πωλήσεις της κατά τη διάρκεια του 2018 «εκτινάχθηκαν» στα 40.000 εκατόλι- τρα, αριθμό διπλάσιο από τις αρχικές προσδοκίες της ίδιας της εταιρείας. Η επιτυχία αυτή, λοιπόν, εκτιμάται ότι οφείλεται στο γεγονός ότι το συγκεκριμένο λανσάρισμα άγγιξε την ανερχόμενη τάση για μπίρες περιορισμένης Το μίνι μάρκετ πρώτη επιλογή για την μπίρα Οι μπίρες αποτελούν ένα από τα κορυφαία προϊόντα στον τζίρο των κατα- στημάτων της μικρής λιανικής, τόσο κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού όσο και του χειμώνα, με την πλειοψηφία των επαγγελματιών της αγοράς να τονίζει στο περιοδικό μας ότι, συνήθως, οι μπίρες είναι το δεύτερο προϊόν σε πωλήσεις μετά τα τσιγάρα, έχουν όμως πολύ καλύτερο περιθώριο κέρ- δους. Το ίδιο ισχύει κι από την πλευρά των εταιρειών, που θεωρούν το κανάλι της μικρής λιανικής το σημαντικότερο για τις πωλήσεις της μπίρας. Σε πρόσφατο συνέδριο για τη μικρή λιανική, ο κ. Βασίλης Φιλίππου, Insights & Innovation Manager της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, τόνισε ότι από τις συνολικές πωλήσεις της ζεστής αγοράς, το 36% περίπου προέρχεται από τα μικρά σημεία λιανικής πώλησης, όπου, αν συνυπολογιστούν και τα «αχαρτογράφητα» καταστήματα, το ποσοστό μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει το 50%. Όσον αφορά τους καταναλωτές σε αυτά τα καταστήματα, υποστήριξε ότι στην κατηγορία της μπίρας είναι, συνήθως, νεότεροι σε ηλι- κία (έως 35 ετών), με βασικά κριτήρια επιλογής αγοράς την εγγύτητα της τοποθεσίας του σημείου και την «κατάλληλη θερμοκρα- σία» του προϊόντος. Η πλειοψηφία των καταναλωτών αγοράζει μπίρα από τα μικρά σημεία για άμεση κατανάλωση, είτε με φίλους είτε με την οικογένεια, επιβεβαιώ- νοντας για άλλη μία φορά ότι η μπίρα είναι το κατεξοχήν ποτό της παρέας και συντροφικότητας των ενηλίκων.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=