Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 22
69 έρευνα ΙΕΛΚΑ O ριακή αύξηση των πωλήσεων και βελτίωση του οικονομικού κλίματος αναμένεται για το κανάλι της μικρής λιανικής, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κυλιόμενης 6μηνιαίας Έρευνας Τάσεων στο Λιανε- μπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Παρ’ όλα αυτά, τα προβλήματα που απασχολούν τους ιδιο- κτήτες μίνι μάρκετ δεν φαίνεται να υποχωρούν, καθώς το κλίμα εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από μεγάλη αβε- βαιότητα κι ο υψηλός ΦΠΑ αποτελεί σχεδόν αξεπέραστο εμπόδιο. Η έρευνα που καταγράφει τις απόψεις των στε- λεχών επιχειρήσεων τροφίμων για τα κύρια ζητήματα και τις προκλήσεις του κλάδου υπέδειξε ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο, μεταξύ των οποίων και τα μίνι μάρκετ, εξακολουθούν να έρχονται αντιμέτωπες με τη μείωση των πωλήσεών τους, σε ποσο- στό 38%. Στα εμπόδια προστίθενται η χαμηλή κερδοφορία (34%), η γραφειοκρατία και η πολυνομία που χαρακτηρίζει το ελληνικό δημόσιο κι οι αλλαγές που παρατηρούνται στις καταναλωτικές συνήθειες. Επιπλέον, το υψηλό κόστος λειτουργίας κι οι μεγάλες αλλαγές που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια στη σκακιέρα των σούπερ μάρκετ φαίνε- ται να έχουν επιδράσει αρνητικά στη μικρή λιανική, καθώς οι συγχωνεύσεις κι οι εξαγορές που έχουν συντελεστεί, στα- διακά, οδηγούν στον μαρασμό χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις. Τη δεκάδα των βασικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρή- σεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου έρχονται να συμπληρώσουν η δυσκολία αποπληρωμής τραπεζικού δανεισμού κι η αδυναμία εύρεσης κατάλληλου προσωπι- κού για τη στελέχωση και την ομαλή λειτουργία τους. Εκτιμήσεις για βελτίωση και οι πιθανές «παγίδες» Όσον αφορά τις προσδοκίες για το Α’ εξάμηνο 2019, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, που διεξήχθη από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 26 Ιανουαρίου 2019, με τη χρήση δομημένου ερω- τηματολογίου και δείγμα από 156 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερ- μάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων, Αγορών, Οικονο- μικών και Πληροφορικής υπέδειξε τα εξής: • Αύξηση των πωλήσεων το επόμενο 6μηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2018. • Οριακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος. Συγκεκριμένα, σε σχέση με τις προσδοκίες του κλάδου για τις πωλήσεις, για τρίτη συνεχή μέτρηση καταγράφεται πλειοψηφία, η οποία εκτιμά ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστό 33%, έναντι 21% που εκτιμά μείωση, η οποία είναι η μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί την τελευταία 3ετία. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτι- μούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,5% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2019-Ιούνιος 2019, σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2018. Βέβαια, οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφί- μων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική και κοινω- νική κατάσταση κι ενδεχομένως πολιτικές εξελίξεις να επιδράσουν σε αυτή την πρόβλεψη. Χαρακτηριστικότερη αποτελεί η επίδραση της αύξησης του κατώτατου μισθού. Σημειώνεται ότι η μέτρηση ξεκίνησε πριν από την ανακοί- νωση της είδησης αυτής. Οι εξελίξεις στην Ελλάδα επηρεάζουν την αγορά Άλλος ένας παράγοντας που ενδέχεται να επηρεάσει το κανάλι της μικρής και μεγάλης λιανικής είναι οι εκλογικές αναμετρήσεις, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς IRI Hellas. Αναλυτικότερα, σε περίπτωση που οι εθνικές εκλογές δεν διεξαχθούν μαζί με τις ευρωεκλογές στις 26 Μαΐου 2019, αναμένεται αρνητική επίδραση στο λιανε- μπόριο, της τάξεως του 0,46%. Αν γίνουν δύο φορές εκλογές, τα σούπερ και μίνι μάρκετ θα έρθουν αντιμέ- τωπα με μείωση των πωλήσεών τους κατά 1%, ενώ σε Η χαμηλή κερδοφορία είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις της μικρής λιανικής.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=