Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 23

Π ριν από μερικές δεκαετίες, η χορτοφαγία ήταν επιλογή για ένα αμελητέο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού. Σήμερα, όμως, ο βιγκανισμός αποτελεί διατροφική τάση, που κερδίζει συνεχώς έδαφος, διαμορφώνοντας μέρα με τη μέρα νέες συνθήκες στη διεθνή και την εγχώρια αγορά. Ακόμα και στην Ελλάδα, που η αποχή από κάθε είδους ζωϊκή πρωτεΐνη είναι φαινόμενο που βρίσκε- ται στα σπάργανα, υπάρχουν πάνω από 100.000 ακόλουθοι της vegan διατροφής, οι οποίοι είναι κατά κύριο λόγο νέοι ηλικίας 18 με 25 ετών. Η αλλαγή αυτή στις διατροφικές συνήθειες, όπως είναι λογικό, έχει αυξήσει σε μεγάλο βαθμό τη ζήτηση των προϊό- ντων ειδικής παραγωγής, ώστε να καλυφτούν οι απαιτήσεις των vegans. Παράλληλα, έχουν δημιουρ- γηθεί και ολόκληρα καταστήματα που λειτουργούν ως vegan μίνι μάρκετ ή παντοπωλεία, καθώς το συγκεκριμένο κανάλι έχει μεγάλο περιθώριο κέρ- δους. Παρουσιάζεται, έτσι, και μία εν δυνάμει ευκαιρία για τους ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ, καθώς, τοποθετώντας στα ράφια της επιχείρησής τους ζωικά υποκατάστατα, μπορούν να «ανοίξουν» περισσότερο την γκάμα των προϊόντων τους. Τα συγκεκριμένα προϊόντα, άλλωστε, δεν απευθύνονται στον μέσο καταναλωτή, αλλά σε μια συγκεκριμένη ομάδα, που ενδιαφέρεται, κυρίως, για την ποιότητα και όχι για το κόστος του τροφίμου που αγοράζει. Και μπορεί στην εγχώρια αγορά τα νούμερα να μην πλησιάζουν ακόμη εκείνα που παρουσιάζο- νται σε άλλες χώρες, όπως Ισραήλ, όπου οι vegans αντι- προσωπεύουν το 15% του πληθυσμού, την Πολωνία και τη Μεγάλη Βρετανία, όπου βρίσκονται στο 7%, και τη Γερμανία στο 6%, παρ’ όλα αυτά υπάρχει αυξητική τάση, καθώς οι vegans αποτελούν ήδη μια δυναμική μερίδα του πληθυ- σμού. Είτε, όμως, πρόκειται για απλούς χορτοφάγους, είτε για vegans, που επιλέγουν μια πιο αυστηρή διατροφή χορτοφα- γίας, είτε ακόμα κι απλώς για ανθρώπους που στρέφονται σε μία πιο υγιεινή διατροφή, χωρίς να στερούνται τελείως το κρέας, η vegan αγορά ενισχύ- εται διαρκώς και στη χώρα μας. «Εκτοξεύονται» οι πωλήσεις στην παγκόσμια αγορά Το γεγονός ότι ο βιγκανισμός αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο, που ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα, επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία που απορρέουν από σχετικές έρευνες του εξωτερικού. Συγκεκρι- μένα, έρευνα του 2017 κατέδειξε πως 542.000 καταναλωτές στο Ηνωμένο Βασίλειο θεωρούν τον εαυτό τους vegan, από τη στιγμή που την προηγού- μενη δεκαετία ο αριθμός δεν ξεπερνούσε τις 150.000, σύμφωνα με τη Vegan Society. Παράλληλα, το ίδιο έτος εκπονήθηκε έρευνα από το Mintel, η οποία κατέδειξε ότι ένας στους δέκα Βρετανούς καταναλωτές δοκίμα- σαν vegan δίαιτα σε κάποια περίοδο της ζωής τους, με το 20% εξ αυτών να είναι ηλι- κίας μικρότερης των 35 ετών. Επιπροσθέτως, έρευνα της Nielsen, για λογαριασμό του Plant Based Foods Association (PBFA) και του Good Food Institute, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πωλήσεις των φυτικών προϊόντων στις ΗΠΑ έφτασαν το 8,1% το 2017, αγγίζοντας το ποσό των 3,1 δις δολαρίων. Υπολογίζεται δε ότι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια τα φυτικά προϊόντα θα αγγίζουν το 40%, καθώς εκτι- μάται πως θα υπάρξει ραγδαία αύξηση στο κοινό που προτιμά τα dairyfree προϊόντα, το κριθάρι, το μπιζέλι, το λινάρι και την κινόα, σύμφωνα με έρευνα της Packaged Facts. «Βασιλιάς» της κατηγορίας στην παγκόσμια αγορά έχει ήδη αναδειχθεί το τυρί vegan, καθώς προβλέπεται ότι θα φτάσει λίγο κάτω από τα 4 δις δολάρια μέχρι το 2024, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυ- ξης 7,6% από το 2016 μέχρι το 2024, σύμφωνα με έκθεση της ερευνητικής εταιρείας, Bharat Book. Είτε πρόκειται για απλούς χορτοφάγους, είτε για vegans, που επιλέγουν μια πιο αυστηρή διατροφή χορτοφαγίας, η vegan αγορά ενισχύεται διαρκώς και στη χώρα μας. vegan Αφιέρωμα 71

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=