Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 26

71 έρευνα ΙΕΛΚΑ E να από τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελεί η τάση των βιολογικών προϊόντων και της vegan διατροφής, η οποία δείχνει ενισχυμένη και στη χώρα μας. Τα σχετικά προϊόντα έχουν αρχίσει να «κερδίζουν» τα ράφια μικρών και μεγάλων καταστημά- των, προσφέροντας μία νέα κατηγορία, με σημαντικό περιθώριο κέρδους, η οποία, μάλιστα, φαίνεται να αποτε- λεί και το άμεσο μέλλον ακόμη και στη μικρή λιανική. Επτά αναδυόμενες διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις Τα νέα δεδομένα στις διατροφικές συνήθειες και τις καταναλωτικές τάσεις της αγοράς κατέγραψε αναλυτικά η νέα μεγάλη έρευνα του Ινστι- τούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Στο πλαίσιο της παγκόσμιας ημέρας διατροφής της 16ης Οκτωβρίου και με αφορμή το 10ο Συνέδριο ΙΕΛΚΑ FMCG2030, το ΙΕΛΚΑ πραγματοποίησε μελέτη που καταγράφει τις αλλαγές τις οποίες διέρχονται οι διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις των Ελλή- νων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2019, με δείγμα 950 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, και τα αποτελέσματα αναδεικνύουν 7 διατροφικές και κατανα- λωτικές τάσεις οι οποίες αναμένεται να διαμορφώσουν τον κλάδο των σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών τους την επόμενη δεκαετία. Συγκεκριμένα, η έρευνα κατέ- γραψε τις εξής 7 τάσεις: 1 Χορτοφαγία-Χορτοφαγική Διατροφή Οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις κι οι πολιτισμικές αλλαγές, σε συνδυασμό με τις παραγωγικές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας για παραγωγή ζωικών πρω- τεϊνών, αποτελούν παράγοντες που συμβάλλουν στην παγκόσμια αύξηση των καταναλωτών που επιλέγουν τη χορτοφαγική δίαιτα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν χώρες, όπως η Σουηδία, όπου το ποσοστό των χορτοφά- γων φτάνει ακόμα και το 15%, ενώ σε χώρες όπως η Ινδία ξεπερνάει το 35%. Στην Ελλάδα, το ποσοστό των κατα- ναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι δεν ξεπερνά το 3%, αλλά υπάρχει ένα έντονο ενδιαφέρον για αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, το οποίο είναι σημαντικά πιο έντονο από άλλες χώρες (βλ. σχήμα 1), με το 62% του κοινού να δηλώνει ότι έχει αυξήσει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, με στόχο τη βελτίωση της υγείας του. 2 Εναλλακτικά τρόφιμα Η προαναφερθείσα τάση αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα, προκειμένου να καλυπτούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα, όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα κ.λπ. , υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά, με το επόμενο βήμα να είναι το κρέας εργαστη- ρίου ή από φυτικά συστατικά. Υπάρχει, άλλωστε, ήδη ένα καταναλωτικό κοινό που κάνει τις συγκεκριμένες διατρο- φικές επιλογές, αν και σε χαμηλότερο ποσοστό, σε σχέση με το εξωτερικό. Χαρακτηριστικό είναι ότι, όπως φαίνεται στο σχήμα 2, το 25% του κοινού θεωρεί αυτές τις επιλογές πιο υγιεινές, έναντι του 51% στις ΗΠΑ. «Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί και τα φυτικά γάλατα υπάρχουν ήδη στην ελληνική αγορά, με το επόμενο βήμα να είναι το κρέας εργαστηρίου ή από φυτικά συστατικά.»

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=