Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 26
74 έρευνα προσφορές σε πιο υγιεινές επιλογές για τη διατροφή του κι οι επι- χειρήσεις θα πρέπει να είναι προετοιμασμένες να απαντήσουν σε αυτή την ανάγκη, καθώς το τι είναι υγι- εινό, σε ένα μεγάλο βαθμό, είναι ασαφές για μεγάλες ομάδες του αγοραστικού κοινού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι μια από τις τροφές η οποία ενοχοποιείται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού ως ανθυγιεινή είναι η ζάχαρη. Η στροφή προς εναλλακτικές πηγές, όπως είναι η ζαχαρίνη κι η στέβια, φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος, με το 28% του κοινού να επιλέγει αυτές τις εναλλακτικές. Παράλληλα, ένα 38% του κοινού δηλώνει ότι γενικότερα αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης, με το – θεωρητικό – αθροιστικό ποσοστό να φτάνει το 66%, αφήνοντας πλέον μία μειοψηφία να παραμένει αφοσιω- μένη στην παραδοσιακή κρυσταλλική επιλογή. 6 Η μανία με τα κοινωνικά δίκτυα Τα social media όλο και πιο έντονα διαμορφώνουν τις επιλογές του καταναλωτικού κοινού, με τις αγορές τροφίμων, τη μαγειρική και την κατανάλωση να συνδέ- ονται με το Ιnternet όλο και περισσότερο. Το 39% του κοινού (σχήμα 7) μαγειρεύει σήμερα, έχο- ντας δίπλα του ανοιχτό το κινητό, για να βλέπει συνταγές, ενώ το 22% ζητά ενεργά συμβουλές, μέσω των social media. Πλέον, η νοικο- κυρά του σπιτιού δεν μαγειρεύει μόνο για την οικογένεια, αλλά και για έναν ευρύτερο κύκλο, με το 40% των ερωτώμενων να δηλώ- νουν ότι έχουν ανεβάσει φωτογραφία με το φαγητό τους στο διαδίκτυο. Οι influencers ανα- μένεται ότι θα αποκτήσουν πιο ενεργό ρόλο και θα επηρεάζουν περισσότερο τις εξελίξεις. Η ταχύτητα διάδοσης πληροφοριών κι υιοθέτησης τάσεων γίνεται όλο και πιο γρήγορη, δημιουργώντας την ανάγκη στις επιχει- ρήσεις να ακολουθούν σε αυτό τον ρυθμό και, κυρίως, να έχουν παρουσία σε αυτά τα μέσα. 7 Κλιματική αλλαγή και βιώσιμη ανάπτυξη Η κλιματική αλλαγή και το ολοένα εντο- νότερο ενδιαφέρον του κοινού για το περιβάλλον αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί και κριτικοί σε σχέση με τη λειτουργία των επιχειρή- σεων. Τα ποσοστά είναι συγκρίσιμα σε Ελλάδα κι εξωτερικό, σε σχέση με την πρόθεση αγοράς από επιχειρήσεις που λειτουργούν με ηθικό και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο. Συγκεκρι- μένα, η πρόθεση αγοράς με κριτήριο την ειλικρίνεια και διαφάνεια των επιχειρήσεων για τον τρόπο λειτουργίας τους καταγράφεται σε ποσοστό 74% στην Ελλάδα έναντι 80% στις ΗΠΑ. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι παραπάνω τάσεις λειτουργούν μέσα στο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο καλούνται να αγοράσουν οι πολίτες. Από τη μία πλευρά ο καταναλωτής προσπαθεί να ακολουθήσει μία συγκεκριμένη, πιο υγιεινή διατροφή, από την άλλη πλευρά προσπαθεί να εξισορροπήσει τις επιλογές του με το εισόδημα που διαθέτει. Αξιοσημείωτο είναι ότι μία μειοψηφική, ωστόσο σημα- ντική, μερίδα του κοινού, περί το 40%, είναι διατεθειμένη ακόμα και να πληρώσει υψηλότερη τιμή για προϊόντα που έχουν παραχθεί με προδιαγραφές και διαδικασίες πιο φιλικές προς το περιβάλλον. Πάντα θα υπάρχει μία ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στα «θέλω» του καταναλωτή και στις δυνατότητες προ- σφοράς από τις επιχειρήσεις. Οι οργανισμοί που θα καταφέρουν να λειτουργήσουν κοντά σε αυτή τη λεπτή γραμμή θα είναι και αυτοί που θα κυριαρχήσουν την επόμενη δεκαετία. Μ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=