Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 28
35 ρεπορτάζ του διαδικτύου, δίνοντας νέα δυναμική στις υπηρεσίες delivery. Το πιο σημαντικό στοιχείο όμως που αναδεί- χθηκε εκείνο το διάστημα ήταν η «στροφή» μιας μεγάλης μερίδας καταναλωτών στα online ψώνια και σε προϊόντα του σούπερ και του μίνι μάρκετ, με τα πρώτα να… καταρρέουν μάλιστα από τη ζήτηση. Αύξηση 800% στο delivery των σούπερ μάρκετ Η καραντίνα οδήγησε σε μία ανεπανάληπτη αύξηση των αγορών στα σούπερ μάρκετ, μέσα από το online «κανάλι», με τη ζήτηση για delivery να εμφανίζεται οκταπλάσια σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Κατανα- λωτικών Αγαθών) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σχεδόν όλοι οι online δείκτες εμφανίστηκαν εντυπωσιακά αυξημένοι τις ημέρες της καραντίνας και του κορωνοϊού. Συγκεκριμένα, σε σχέση με πέρυσι έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019 σε 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020), καθώς επίσης και η ηλεκτρονική υπηρεσία παράδοσης έτοιμου φαγητού (από 13% στο 25%). Ειδικά στις παραγγελίες από ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, η αύξηση των κατα- ναλωτών είναι οκταπλάσια, αφού 8% του πληθυσμού έκανε online παραγγελίες τις πρώτες δέκα ημέρες του Απριλίου, σε σχέση με κάτω του 1% που ήταν το 2019. Επίσης, καταγράφεται βαθμιαία αύξηση τις εβδομάδες της καραντίνας, λόγω της εξοικείωσης των καταναλω- τών με τη χρήση online υπηρεσιών και της σταδιακής εμπιστοσύνης των Ελλήνων στα καταστήματα για αγο- ρές από απόσταση. Παρά το γεγονός ότι μόνο 35% των online καταναλωτών απάντησε ότι είναι ικανοποιημένο από τη συνολική υπηρεσία των online σούπερ μάρκετ, το ποσοστό θεωρείται ικανοποιητικό, λόγω της πρό- σφατης εμπειρίας αυτού του online κλάδου και της πολύ υψηλής ζήτησης. Όπως προκύπτει από την έρευνα, μόλις 1 στους 5 online καταναλωτές αξιολογεί θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων και 1 στους 3 τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από τις παρούσες συνθήκες δεκαπλασιασμού των online παραγγελιών το τελευταίο διάστημα. Βέβαια, αρκετά θετικά αξιολογούνται άλλοι σημαντικοί παρά- γοντες, όπως οι τρόποι πληρωμής (68%), το προσεγμένο προσωπικό παράδοσης (49%), το σωστό πακετάρισμα των προϊόντων (47%), η ποικιλία προϊόντων (45%), η καθαριότητα και σωστή φύλαξη των φρέσκων προϊό- ντων (44%). Με βάση την πρόσφατη συσσωρευμένη τεχνογνωσία και τις έξυπνες επενδύσεις των ηλεκτρο- νικών σούπερ μάρκετ για αύξηση της παραγωγικότητας, αναμένεται η καλυτέρευση αυτών των ποσοστών. «Εκτόξευση» και στις δαπάνες για online ψώνια Με τις διαδικτυακές παραγγελίες να έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό, αντίστοιχη είναι η εικόνα και στη μέση δαπάνη για τα online ψώνια από τους καταναλωτές στην Ελλάδα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι πρόκει- ται για τάση που εμφάνιζε ανοδικούς δείκτες και πριν από τον κορωνοϊό. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε έρευνα η οποία διενεργήθηκε το διάστημα 30 Δεκεμβρίου 2019 έως 5 Απριλίου 2020 από τον Ελληνικό Σύνδεσμο Ηλε- κτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), με τη συνεργασία των μηχανών σύγκρισης τιμών BestPrice & Skroutz, την Google και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group, η δαπάνη των Ελλήνων καταναλωτών στα ηλε- κτρονικά καταστήματα αυξήθηκε ραγδαία, φθάνοντας ακόμα και το 134% σε εβδομαδιαία βάση. Όσον αφορά «Μπλόκαραν» τα ηλεκτρονικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ την περίοδο της καραντίνας, με την αύξηση στις online παραγγελίες για delivery στα ψώνια να φθάνει το 800%.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=