Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 28

57 έρευνα ευνοηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Και μπορεί η Ελλάδα να αντιμετώπισε σε ήπιο βαθμό την πανδημία και σιγά σιγά να αίρονται τα μέτρα από την κυβέρνηση, όμως η επιστροφή στην… κανονικότητα θα αργήσει ακόμη αρκετά. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, μάλιστα, κάποια πράγματα θα αλλάξουν για πάντα, καθώς οι συνήθειες των καταναλωτών διαφοροποιήθηκαν όλο αυτό το διάστημα, με κάποιες καταναλωτικές τάσεις να μεταμορφώνονται οριστικά. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι έχει ήδη «ανοίξει ο δρόμος» για νέες επιχειρηματικές ιδέες, οι οποίες εκμεταλλευόμενες τη νέα κατά- σταση πραγμάτων, θα προσφέρουν ευκαιρίες στους επαγγελματίες της αγοράς για σταθεροποίηση της επιχείρησής τους ή ακόμη και για σημαντική αύξηση των κερδών τους. Πολλές από αυτές, μάλιστα, αφορούν άμεσα ή βρί- σκονται κοντά και στον τομέα του μίνι μάρκετ και της μικρής λιανικής. Στο πλαίσιο αυτό, το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» παρουσιάζει παρακάτω κάποιες από τις επιχειρηματικές τάσεις που θεωρείται ότι θα αποδειχθούν… χρυσάφι τα επόμενα χρόνια. Σε πρώτο πλάνο τα e-shop Ίσως ο πιο ευνοημένος τομέας της αγοράς στο διά- στημα της καραντίνας ήταν οι online αγορές, αφού ο περιορισμός στο σπίτι οδήγησε πολλούς καταναλωτές και στην Ελλάδα σε e-shop για να κάνουν τα ψώνια τους, είτε αυτά αφορούσαν ρούχα, αξεσουάρ και παι- χνίδια είτε ηλεκτρονικά είδη κι άλλες συσκευές. Τα τελευταία χρόνια, άλλωστε, οι συγκεκριμένες αγορές παρουσιάζουν σταθερή αύξηση των πωλήσεών τους διαδικτυακά, με πάνω από το 10% των Ελλήνων να κάνουν πλέον τα «ψώνια» τους online. Ο αριθμός αυτός υπερδιπλασιάστηκε φυσικά στην περίοδο της καραντίνας, αλλά το πιο σημαντικό στοιχείο ήταν το γεγονός ότι ανάμεσά τους εμφανίστηκαν για πρώτη φορά κι οι αγορές σε e-shop για τρόφιμα και ποτά, με τα σούπερ μάρκετ να «μπλοκάρουν» από τη ζήτηση. Ειδικά στην Αθήνα, οι «αλυσίδες» έφθασαν να μην έχουν σχεδόν καθόλου ανοιχτές ημερομηνίες παρά- δοσης για παραγγελίες και να συνεργάζονται ακόμη και με εταιρείες όπως η Speedex για να καταφέρουν να αντεπεξέλθουν στη ζήτηση. Σύμφωνα με στοιχεία της Convert Group, το ποσοστό των online αγορών στα σούπερ μάρκετ σε σχέση με τον συνολικό τζίρο του κλάδου λιανεμπορίου αυξή- θηκε 4,5 φορές τη 12η εβδομάδα του 2020 (16-22 Μαρτίου) εν συγκρίσει με την πρώτη εβδομάδα του έτους (από 0,4% σε 1,8%), γεγονός που σηματοδοτεί την ταχύτητα με την οποία οι Έλληνες υιοθετούν το online κανάλι για τις παραγγελίες τους. Αντίστοιχα, στη Βρετανία, μία από τις κορυφαίες υπη- ρεσίες delivery, το Deliveroo, πρόσθεσε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της καραντίνας και τα ψώνια του μανάβικου στην πλατφόρμα της, η οποία μέχρι σήμερα περιελάμβανε κυρίως εστιατόρια. Παρόμοια κινήθηκε και το e-food στην Ελλάδα, με πολλά παντο- πωλεία και μίνι μάρκετ να προστίθενται στη λίστα του σε όλη την Αττική. Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγο- ράς, όμως, αυτή η νέα τάση δεν είναι παροδική, αλλά ήρθε για να… μείνει. Έρευνα του ΙΕΛΚΑ κατέγραψε ότι ακόμη και πριν από την καραντίνα η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα έχει διπλασιαστεί από μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών σε σχέση με πέρυσι. Ταυτόχρονα, όμως, πολλοί Έλληνες δοκίμασαν για πρώτη φορά αυτή τη διαδικασία και θεωρείται πλέον πιο εύκολο να την «εμπιστευτούν», το οποίο και ήταν το βασικό πρόβλημα της ευρείας διάδοσης του online καναλιού, ειδικά στα τρόφιμα. Ως εκ τούτου, τα e-shop κι οι online παραγγελίες φαί- νεται ότι επηρεάστηκαν θετικά από την κρίση του κορωνοϊού και είναι πιθανό να προσφέρουν μελλοντι- κές ευκαιρίες κέρδους σε όποιους τα εμπιστεύονται. Τα περιθώρια ανάπτυξης, άλλωστε, είναι τεράστια, αφού παρά την «εκτόξευση» των τελευταίων μηνών, μόλις το 20% των Ελλήνων ψωνίζει διαδικτυακά, ενώ η online χρήση των τραπεζών -για παράδειγμα- «αγγίζει» πια το 40%. Ο κορωνοϊός δείχνει να ενισχύει τη λογική του «grab and go meals», με τα έτοιμα φαγητά να αυξάνουν τη «δυναμική» τους στην αγορά και για τα επόμενα χρόνια.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=