Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 29
Μ ια κατηγορία που αναπτύσσεται με ταχύτατο ρυθμό τα τελευταία χρόνια και θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά τον τζίρο των καταστημά- των της μικρής λιανικής είναι τα vegan προϊόντα, τα οποία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες τάσεις που επικρατούν πλέον στη βιομηχανία τροφίμων. Είτε πρόκειται για φυτικά ροφήματα είτε για plant based μπέργκερ και λουκάνικα, τα στοιχεία της αγο- ράς φανερώνουν ότι τα vegan προϊόντα δεν αποτελούν μια παροδική μόδα αλλά μια εναλλακτική κατηγορία προϊόντων που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στα ράφια των καταστημάτων την επόμενη δεκαετία. Πρόσφατες έρευνες, άλλωστε, δείχνουν ότι οι σύγ- χρονοι καταναλωτές αναζητούν συστηματικά στα καταστήματα κωδικούς που να ταυτίζονται με ένα πιο υγιεινό διατροφικό μοντέλο, ενώ παράλληλα ένα σημαντικό ποσοστό επιδιώκει να περιορίσει την κατα- νάλωση κρέατος στην καθημερινότητά του, κυρίως για ηθικούς λόγους που ταυτίζονται με τη ζωοφιλία. Στο πλαίσιο αυτό, οι βιομηχανίες τροφίμων που δρα- στηριοποιούνται στην παγκόσμια αλλά και την εγχώρια αγορά λανσάρουν συνεχώς vegan κωδι- κούς, προκειμένου να διεκδικήσουν ένα μέρος του διόλου ευκαταφρόνητου τζίρου που υπόσχεται η κατηγορία. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η παγκόσμια αγορά των φυτικών τροφίμων, που υπο- καθιστούν τα παραδοσιακά προϊόντα ζωικής προέλευσης, αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 15%, σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, ενώ οι αναλυτές προ- βλέπουν ότι η συγκεκριμένη αγορά θα αγγίξει σε αξία τα 140 δισ. δολάρια μέχρι το 2029. Οι προοπτικές ανάπτυ- ξης επομένως για τις βιομηχανίες που στρέφουν το ενδιαφέρον τους στα vegan προϊόντα πρακτικά είναι τερά- στιες, καθώς το συγκεκριμένο κανάλι έχει διπλασιαστεί στη Δυτική Ευρώπη από το 2012 ως σήμερα, με την ευρωπαϊκή αγορά να κατέχει το 38,5% του τζίρου της παγκόσμιας αγοράς προϊόντων vegan. Κι ενώ στο παρελθόν οι περισσότεροι κωδικοί που κυκλοφορού- σαν στην ελληνική αγορά ήταν εισαγόμενοι, πλέον, εγχώριες εταιρείες όπως η Όλυμπος ή η Κολιός έχουν επενδύσει στα χορτοφαγικά προϊόντα, ενισχύοντας το χαρτοφυλάκιό τους με νέες προτάσεις για το αγορα- στικό κοινό, στοχεύοντας στην προσέλκυση του σύγχρονου καταναλωτή που αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας του αποτελεί το fitness and wellness. Επιπλέον, στην ενίσχυση της κατηγορίας συντελούν κι άλλοι παράγοντες, όπως τα ανησυχητικά ποσοστά παχυσαρκίας κι η άνοδος του διαθέσιμου εισοδήματος που επιτρέπει καλύτερο επίπεδο ζωής. Παράλληλα, οι διεθνείς δημογραφικές εξελίξεις κι οι πολιτισμικές αλλαγές, σε συνδυασμό με τις παραγωγι- κές δυνατότητες της παγκόσμιας οικονομίας για παραγωγή ζωικών πρωτεϊνών, αποτελούν παρά- γοντες που συμβάλλουν, επίσης, στην παγκόσμια αύξηση των καταναλωτών που επιλέγουν τη χορτοφα- γική δίαιτα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν χώρες, όπως η Σουηδία, όπου το ποσοστό των χορτοφάγων φτάνει ακόμα και το 15%, ενώ σε χώρες όπως η Ινδία ξεπερνάει το 35%. Στην Ελλάδα, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι δεν ξεπερνά το 3%, αλλά υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανι- κών, το οποίο είναι σημαντικά μεγαλύτερο από άλλες χώρες, με το 62% του κοινού να δηλώνει ότι έχει αυξήσει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών για λόγους υγείας. Η τάση αυτή αναμένεται να κάνει πιο έντονη την ανα- ζήτηση για εναλλακτικά τρόφιμα και προϊόντα, όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα κ.λπ ., που αυξάνονται με έντονο ρυθμό στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια. «Τα vegan προϊόντα δεν αποτελούν παροδική μόδα, αλλά εναλλακτική κατηγορία προϊόντων που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στα ράφια των καταστημάτων την επόμενη δεκαετία» Vegan Προϊόντα Αφιέρωμα 53
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=