Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 30

63 μικροί παραγωγοί θεια δημιουργίας της επιχείρησης. Για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, η Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικο- νομία (ΚΑΛΟ) είναι πολύ πρόσφατη στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου επιχει- ρήσεις ΚΑΛΟ έχουν παρουσία δεκαετιών, με σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά μόνο να αναφέρουμε πως στη Γαλλία η ΚΑΛΟ αφορά το 13,5% του ΑΕΠ της χώρας. Του γαλλικού ΑΕΠ, οπότε μπορεί κανείς να αναλογιστεί τα οικονομικά μεγέθη που συζητούμε. Στην Ελλάδα, η Κοινωνική Οικονομία θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά μόλις το 2011, και μάλιστα κατ’ απαίτηση της τρόικας ή των θεσμών ή όπως αλλιώς θέλετε. Τότε, οι ξένοι φορείς, βλέποντας πως δεν υπάρχει στην Ελλάδα ανάλογο πλαίσιο, όπως σε άλλες χώρες της ΕΕ, για την Κοινωνική Οικονομία ζήτησαν -απαί- τησαν αν θυμόμαστε τις εποχές εκείνες- από την τότε κυβέρνηση να προχωρήσει στη δημιουργία νομικού πλαισίου. Όπερ και εγένετο το 2011. Για την υλοποίηση και την προώθηση αυτής της εναλλακτικής λύσης οικονομικής ενασχόλησης, υπήρξαν καμπάνιες κι ενημερωτικά σεμινάρια σε όλη τη χώρα. Ένα από αυτά τα σεμινάρια παρακολούθησε το 2014 και μία ομάδα κατοίκων του Μαρτίνου που είχε ακρι- βώς θέμα την Κοινωνική Οικονομία κι Επιχειρηματικότητα. Το πρόγραμμα ενέπνευσε τους κατοίκους κι αποφάσισαν να προχωρήσουν στη δημιουργία της ΚΟΙΝΣΕΠ Μαρτίνου, έχοντας στο επί- κεντρο τις ακόλουθες αρχές: • Την προαγωγή της κοινωνικής ωφέλειας, της παραγω- γής αγαθών ή της παροχής υπηρεσιών συλλογικού και κοινωνικού χαρακτήρα. • Την πρόταξη του ατόμου και της εργασίας έναντι του κεφαλαίου. • Τη χρησιμοποίηση των κερδών για την ανάπτυξη της απασχόλησης και τη διεύρυνση των εργασιών της. • Την προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης. «Η κεντρική ιδέα του Συνεταιρισμού ήταν η δημιουργία μιας κοινωνικής ομάδας που θα είχε ως αρχικό στόχο να βοηθήσει το σύνολο, μέσα από τη δημιουργικότητα και την απασχόληση, να προσφέρει θέσεις εργασίας και να διαθέ- σει παράλληλα τοπικά προϊόντα, τα οποία αν δεν συντηρηθούν, επί του πρακτέου, θα περάσουν στα βιβλία και θα χαθούν. Καταγράψαμε τις παραδοσιακές συνταγές του τόπου μας κι η ομάδα μας έπιασε δουλειά. Τον Μάιο του 2015 συμμετείχαμε σε έκθεση στο στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, με στόχο να προβάλλουμε τις δικές μας αγνές γεύ- σεις. Παρουσιάσαμε στην εκπομπή “Μένουμε Ελλάδα” τα υπέροχα τοπικά εδέσματα που ετοίμασαν τα μέλη μας. Επίσης, η συμβολή από τη Δημοτική Αρχή, με τη βοήθεια του Μορφωτικού Συλλόγου και του Εμπορικού Συλλόγου, ήταν καθοριστική, διότι μας παραχώρησε αναξιοποίητους χώρους, οι οποίοι ανακαινίστηκαν για να στεγάσουν το περίπτερο όπου θα εκτίθενται και θα πωλούνται τα προϊό- ντα μας. Όλα τα προϊόντα είναι χειροποίητα, με πρώτες ύλες από τον τόπο μας», έχουν τονίσει μέλη του Συνεταιρι- σμού σε παλαιότερες δηλώσεις τους στην ΕΡΤ. Ποια προϊόντα παράγει Η ΚΟΙΝΣΕΠ Μαρτίνου – Βουμελιταία παράγει και διαθέτει στην αγορά, μεταξύ άλλων, σήμερα: • Τραχανά και χυλοπίτες, όλα χειροποίητα, με εξαιρετικής ποιότητας ντόπιο φρέσκο γάλα. • Τυρί Μαρτίνου (ντόπια μυζήθρα από πρόβειο γάλα). Με παράδοση πολλών ετών, καθώς η περιοχή φημίζεται για την κτηνοτροφία και τα γαλακτοκομικά της προϊόντα. • Γλυκά με φρούτα και μαρμελάδες, ανάλογα με την εποχή. • Λικέρ από ντόπιο κρασί. • Ρακόμελο. • Πετιμέζι. • Κουλουράκια με ντόπιο παρθένο ελαιόλαδο. • Παραδοσιακά γλυκίσματα, όπως δίπλες. «Καταγράψαμε τις παραδόσεις του τόπου μας κι η ομάδα μας έπιασε δου- λειά», λένε τα μέλη της ΚΟΙΝΣΕΠ Μαρτίνου. Στη «Βουμελιταία» παρασκευάζονται πολλές χειροποίητες πίτες και παραδοσιακά γλυκά.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=