Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 31

Σεπτέμβριο, παρατηρούνται οι παρακάτω μεταβολές, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019: +196% σε είδη περιποίησης και +172% σε χαρτικά και είδη καθα- ρισμού. «Κερδίζει» το brand λόγω κορωνοϊού Η ραγδαία ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών σε χαρτικά και καθαριστικά δείχνει τις μεταβολές που έχουν συντελεστεί. Η πανδημία του κορωνοϊού επέ- φερε κι εξακολουθεί να επιφέρει μεγάλες ανακατατάξεις στην καθημερινότητα των πολιτών, η οποία έχει αλλάξει δραματικά σε σχέση με τις αρχές του 2020. Μία εξ αυτών των αλλαγών είναι κι η στροφή των πολιτών προς τα καθαριστικά, τα προϊόντα, δηλαδή, τα οποία στο σύνολό τους αφορούν την καθαριότητα και την υγιεινή. Όπως προκύπτει από τα διεθνή στοιχεία, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές εμφανίζονται πρόθυμοι να αγοράσουν επώνυμα καθαριστικά ή επώνυμα χαρτιά τουαλέτας. Χαρακτηριστικές είναι οι πωλήσεις της P&G κατά το γ’ τρίμηνο του 2020 (Ιούλιος – Σεπτέμβριος), οι οποίες εκτινάχθηκαν στα 19,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό αυξημένο σχεδόν κατά 10% σε σχέση με πέρυσι. Οι καταναλωτές είναι πλέον περισσότερο χρόνο στο σπίτι. Έτσι, μαγειρεύουν περισσότερο, πλένουν περισ- σότερο, καθαρίζουν περισσότερο, χρησιμοποιούν περισσότερο χαρτί τουαλέτας. Παράλληλα, η υγειονομική κρίση έχει καταστήσει τα νοικοκυριά σαφώς πιο «ευαίσθητα» σε ζητήματα υγιει- νής, κάτι το οποίο εντείνει τη ζήτηση για καθαριστικά κι άλλα παρεμφερή αγαθά. Η υγειονομική κρίση, μάλιστα, δεν επηρέασε μόνο τα νοικοκυριά, αλλά και τα σούπερ μάρκετ. Καθαριστικά κι απολύμανση εκτοξεύουν το λειτουργικό κόστος Τα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν ιλιγγιώδεις τζίρους το προηγούμενο διάστημα, όμως, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, το κόστος της πανδημίας ήταν επίσης τερά- στιο. Τα υλικά που χρειάστηκαν για τη λειτουργία τους εν μέσω κορωνοϊού εκτιμάται ότι ανέρχονται ήδη σε αξία σε πάνω από 8 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν πληθώρα από διαφορετικά κόστη, τα οποία μπορεί να αφορούν από πλεξιγκλάς για τα ταμεία, μέχρι τεστ κορωνοϊού για το προσωπικό. To 1/3 περίπου από αυτό το κόστος αφορά τη διάθεση μασκών (μίας χρήσης ή επαναχρησιμοποιούμενων για το προσωπικό ή / και τους πελάτες), ενώ άλλα κόστη αφορούν τα αντισηπτικά (για το προσωπικό ή / και τους πελάτες, τα γάντια μίας χρήσης (για το προσωπικό ή / και τους πελάτες), τα καθαριστικά και τις απολυμάνσεις (σε καταστήματα, αποθήκες, οχήματα, κεντρικά γρα- φεία), τις κατασκευές (π.χ. πλεξιγκλάς στα ταμεία, αυτοκόλλητα στα δάπεδα, διαχωριστικά κ.λπ .), αλλά και διάφορα άλλα, όπως τεστ κορωνοϊού κι υποστήριξη τηλεργασίας. Πρόκειται για ιδιαίτερα μεγάλες δαπάνες, καθώς το δίκτυο των καταστημάτων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα εκτεταμένο, με πάνω από 4.700 καταστήματα κι 90.000 εργαζόμενους. Τα μεγέθη γίνονται περισσότερο αντιληπτά, όταν ανα- φέρονται αριθμητικά στοιχεία: μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020, είχαν χρησιμοποιηθεί πάνω από 2,83 εκατ. μάσκες, 8,62 εκατ. γάντια και 302 χιλ. συσκευασίες αντισηπτικών. Σταθερά ανοδική πορεία Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι η πορεία των απολυ- μαντικών και καθαριστικών προϊόντων θα παραμείνει σταθερά ανοδική για το προσεχές διάστημα, αφού ο κόσμος που προσέχει περισσότερο την καθαριότητα έχει αυξηθεί σε σχέση με πριν από τον κορωνοϊό. Με δεδομένο δε, ότι η πανδημία δεν θα τελειώσει έτσι απλά, ακόμη κι αν εμφανι- στεί σύντομα το εμβόλιο, η ζήτηση των συγκεκριμένων προϊόντων αναμένε- ται να διατηρηθεί σε υψηλό επίπεδο, την ώρα που κι ο αυξημένος ανταγωνισμός στην αγορά μπορεί να προ- σφέρει ευκαιρίες για τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ και της μικρής λιανικής. 75 Η υγειονομική κρίση έχει καταστήσει τα νοικοκυριά σαφώς πιο «ευαίσθητα» σε ζητήματα υγιεινής. AΠΟΛΥΜΑΝΤΙΚΑ Αφιέρωμα

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=