Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 32

31 πολλές περιπτώσεις και το πρόβλημα της ρευστότητας «διογκώθηκε» για τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ και των ψιλικατζίδικων. Με την αγορά τσιγάρων να παραμένει άλυτο ζήτημα για το σύνολο των καταστη- μάτων, αφού είναι αναγκασμένα να αγοράζουν και να πληρώνουν εξ αρχής μεγάλες ποσότητες, το «πλήγμα» από την πανδημία δημιούργησε ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για… βοήθεια. Την ίδια ώρα, τα μίνι μάρκετ παραμένουν «ρηγμένα» από την πλευρά της κυβέρ- νησης και των μέτρων για τον κορωνοϊό, καθώς το γεγονός ότι μπορούσαν να παραμείνουν ανοικτά σε όλο αυτό το διάστημα, τα έχει αποκλείσει από μία σειρά από ευκαιρίες οικονομικής και όχι μόνο ενίσχυσης. Πρόβλημα ρευστότητας για έξι στις δέκα επιχειρήσεις στην Ελλάδα Το ζήτημα της ρευστότητας, όμως, εν μέσω κορωνοϊού, δεν αφορά μόνο τα μίνι μάρκετ, αλλά γενικότερα την ελληνική οικονομία. Οι επιπτώσεις της πανδημίας, από την πρώτη στιγμή της εμφάνισής της, και στην Ελλάδα ήταν τεράστιες στον συγκεκριμένο τομέα, με σχετική έρευνα της εταιρείας Endeavor Greece να σημειώνει ότι το 60% των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη χώρα μας άρχισε να βρίσκεται σε δύσκολη θέση από την αρχή του προηγούμενου έτους. Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι 6 στις 10 επιχειρή- σεις σημείωσαν από μικρή έως και πολύ μεγάλη πτώση πωλήσεων, η οποία υπολογίζεται ότι θα επηρεάσει τα έσοδα όλης της χρονιάς, με επιβάρυνση που ενδέχεται να αγγίξει το 50% των εσόδων τους. Από εκεί και πέρα, η έρευνα κατέγραψε και τα εξής: • Περίπου έξι στις δέκα εταιρείες (57%) είδαν μείωση των ετήσιων εσόδων τους, με τη μείωση αυτή για το 17% των εταιρειών να είναι της τάξης του 60-100%. Αντί- θετα, μόλις μία στις τέσσερις εταιρείες (24%) σημείωσε ανάπτυξη κατά την ίδια περίοδο, έστω και σε ποσοστό μικρότερο του 5%, ενώ το 19% δεν είδε καμία μεταβολή στα έσοδα στο πρώτο «κύμα» του κορωνοϊού. • Το 46% των εταιρειών απάντησε ότι έχει προχωρήσει σε αναστολή πληρωμής φορολογικών υποχρεώσεων, ενώ το 55% έχει ακολουθήσει μέτρα διεύρυνσης της χρηματοδότησής της, τη στιγμή που ένα 20% δεν έχει αξιοποιήσει κανένα μέτρο στήριξης. • Για τη μείωση των λειτουργικών τους εξόδων, πάντως, μόνο δύο στις δέκα επιχειρήσεις είχαν ως στόχο να επαναδιαπραγματευτούν το επαγγελματικό τους ενοίκιο ή να μειώσουν τα κόστη των γραφείων τους. • Όσον αφορά το διάστημα που θα χρειαστεί ο κλάδος τους να ανακάμψει, το 27% πιστεύει πως θα βρίσκεται στα επίπεδα του 2019 στο τέλος του 2020, το 46% εκτιμά ότι κάτι τέτοιο θα γίνει μέσα στο 2021, ενώ το 17% δεν αναμένει επιστροφή στην κανονικότητα πριν από το 2022. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τα μίνι μάρκετ Τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν, όπως γίνεται αντιληπτό, την ανάγκη για περεταίρω βοήθεια από όλους τους αρμόδιους φορείς, καθώς δεν θα πρέπει να μπαίνουν στο ίδιο «καζάνι» με τα σούπερ μάρκετ. Η «εκτόξευση» των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο δεν έχει καμία σχέση με την εικόνα στα μικρά σημεία, ειδικά όσον αφορά το διά- στημα της δεύτερης καραντίνας, από τον Οκτώβριο του 2020 και μετά. Εν αναμονή, όμως, και των όποιων αποφάσεων της κυβέρνησης για την ενίσχυση του συγκεκριμένου κλά- δου, η οποία ήταν ελλιπής μέχρι τώρα, το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» απευθύνθηκε στις μεγάλες τράπεζες της χώρας, για να καταγράψει τα χρη- ματοδοτικά εργαλεία που προσφέρονται σήμερα στους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ. ρεπορτάζ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=