Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 33
69 χρόνο. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι και μέσα στο 2020, η άνοδος στην Ελλάδα «άγγιξε» το 20%, τόσο σε όγκο, όσο και σε αξία πωλήσεων, γεγονός που αποδει- κνύει τη δυναμική του κλάδου στους καταναλωτές. Η μικρή λιανική καταλαμβάνει δε το μεγαλύτερο μερίδιο των αγορών στα εν λόγω προϊόντα, αφού η λογική του on-the-go ταιριάζει απόλυτα στα energy drinks. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι κι οι ίδιες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο χώρο έχουν εστιάσει στα μικρότερα σημεία πώλησης, αυξάνοντας και τις προσφορές τους στη «μάχη» του ανταγωνισμού για τα ψυγεία τους. Ευνοημένα από τη μείωση του ΦΠΑ Η αγορά των ενεργειακών ποτών ευνοήθηκε και από τη μείωση του ΦΠΑ σε μία σειρά από προϊόντα το καλο- καίρι του 2020. Με απόφαση της κυβέρνησης, πολλά προϊόντα που πωλούνται και στη μικρή λιανική είδαν τον ΦΠΑ τους να μειώνεται σε 13% από 24%. Με βάση την εγκύκλιο της ΑΑΔΕ, ανάμεσά τους ήταν και τα τονωτικά παρα- σκευάσματα που μπορούν να καταναλω- θούν απευθείας ως ποτά, έστω και αν λαμβάνονται σε μικρές ποσότητες. Τα εν λόγω μη αλκοολούχα ποτά, που συχνά αναφέρο- νται ως συμπληρώματα διατροφής, είναι δυνατόν να παρασκευάζονται με βάση εκχυλίσματα φυτών και να περιέχουν πρόσθε- τες βιταμίνες ή/και μέταλλα. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα ισοτονικά πόσιμα παρασκευάσματα και τα ενεργειακά ποτά (π.χ. για τους αθλητές). Τα μη αλκοολούχα τονωτικά παρασκευάσματα που πρέπει να διαλυθούν προτού καταναλωθούν ως ποτά δεν περιλαμβάνονται στο παρόν κεφάλαιο και υπάγο- νται γενικά στην κλάση 2106 του Δασμολογίου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα και την αύξηση της αξίας των πωλήσεων στις συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, γεγονός που έδωσε το δικαίωμα για ακόμη μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους σε όλο τον «κρίκο» της εφοδιαστι- κής «αλυσίδας». Άλλαξε τα δεδομένα ο κορωνοϊός Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε τα δεδομένα σε ολόκληρη την αγορά, επηρεάζοντας γενικότερα τις πωλήσεις των μίνι μάρκετ, αλλά και τον τομέα των ενεργειακών ποτών. Πρόκειται για έναν κλάδο που βασίζεται στις πωλήσεις των προϊόντων και ως συνο- δευτικών άσκησης, με αποτέλεσμα το κλείσιμο των γυμναστηρίων να αποτελέσει «χτύπημα» και για πολλά καταστήματα της μικρής λιανικής. Επαγγελ- ματίες που είχαν σωστά επενδύσει στη συγκεκριμένη λογική έχοντας δίπλα τους γυμναστήρια, είδαν ένα μεγάλο «κομμάτι» των πωλή- σεών τους να περιορίζεται σημαντικά. Το ίδιο συνέβη και με τα καταστή- ματα κοντά στα σχολεία. Οι μαθητές αποτελούν μία από τις κορυφαίες καταναλωτικές ομά- δες ενεργειακών ποτών και το κλείσιμο των σχολείων είχε τις ανάλογες επιπτώσεις. Οι πωλήσεις των προϊόντων βρήκαν πάντως διέξοδο στους καταναλωτές της…πλατείας. Η πλειονότητα των Ελλήνων μεταφέρθηκε σε πάρκα και πλατείες, παρά τις σχετικές συστάσεις για τον κορω- νοϊό, αφού το μεγάλο διάστημα του Lockdown δεν άφησε και πολλά περιθώρια επιλογών εξόδου για τους καταναλωτές. Κάποια σημεία της μικρής λιανικής βρέθηκαν έτσι ευνοημένα από τη συγκεκριμένη κατάσταση, αλλά σε κάθε περίπτωση τα μίνι μάρκετ αναγκάστηκαν σε αυτή την περίοδο να αντιμετωπίσουν μία ακόμη αλλαγή δεδομένων για τις πωλήσεις τους. Αφιέρωμα Σταθερά διψήφιος είναι ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων των ενεργειακών ποτών στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Το κλείσιμο των σχολείων και των γυμναστη- ρίων είχε σημαντικές επι- πτώσεις στις πωλήσεις των ενεργειακών ποτών.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=