Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 34

43 ρεπορτάζ τροφίμων και ποτών, με κωδικούς σε αναψυκτικά, σνακ και καφέ. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι το 62% των 579.000 αυτόματων πωλητών στη Γερμανία προσφέ- ρουν καφέ και άλλα ζεστά ροφήματα. Εν μέσω πανδημίας, όμως, αυξήθηκε σημαντικά η γκάμα των προϊόντων, αφού υπήρξε μεγάλη ζήτηση για περισσότε- ρες επιλογές: Μικροπράγματα που ξεχνά κανείς όταν πάει για ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αλλά που είναι τελείως απαραίτητα, όπως οι μπαταρίες, τα ξυραφάκια, το χαρτί υγείας και τα χαρτομάντιλα, απέκτησαν νέα δυναμική στους αυτόματους πωλητές. Την ίδια ώρα, μεγάλη ζήτηση έχουν στην παρούσα φάση τα αυτόματα μηχανήματα, ειδικά από επαγγελματίες που διαθέτουν τα προϊόντα τους άμεσα στους καταναλωτές, όπως είναι οι γαλακτοπαραγωγοί, οι κρεοπώλες και οι αρτοποιοί. Αυτόματοι πωλητές στα μίνι μάρκετ Η πλειοψηφία των παραπάνω προϊόντων, βέβαια, είναι ανταγωνιστική για τα μίνι μάρκετ, μια και τα τελευταία προσδοκούν να βγάλουν το κέρδος τους μέσα από την πώληση των συγκεκριμένων κωδικών. Δείχνουν όμως και τη νέα τάση μετά τον κορωνοϊό για περισσότερες ανέπαφες συναλλαγές και μεγαλύ- τερη –έστω και επιφανειακά– ασφάλεια στις αγορές των καταναλωτών. Παρ’ όλα αυτά, την ίδια ώρα υπάρχει και μία σειρά από αυτόματους πωλητές για μίνι μάρκετ, που διατίθενται ήδη στην αγορά, προσφέροντας συγκεκριμένες λύσεις στους επαγγελματίες της. Πρόκειται για τους αυτόμα- τους πωλητές καρτών και τσιγάρων, οι οποίοι αφορούν δύο κατηγορίες προϊόντων που περισσότερο δημιουρ- γούν προβλήματα παρά φέρνουν έσοδα στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Όσον αφορά την πώληση καρτών κινητής, η κατά- σταση στην εγχώρια αγορά παραμένει μπερδεμένη. Με τις πληρωμές καρτών να έχουν εκτοξευθεί το τελευταίο διάστημα, πολλά μίνι μάρκετ είναι αναγκα- σμένα να χάνουν λεφτά για να μη στερήσουν το συγκεκριμένο προϊόν από τους πελάτες τους, ενώ κάποιοι επαγγελματίες το έχουν διακόψει τελείως, με συνέπεια την απώλεια κάποιων καταναλωτών, αλλά εντέλει την αντιμετώπιση του προβλήματος. Μία τακτική που έχει αρχίσει να καθιερώνεται πια στην αγορά, όμως χωρίς να είναι 100% διασφαλισμένη, είναι αυτή της έξτρα προμήθειας. Η πλειοψηφία των μίνι μάρκετ έχει επιβάλει πια μία «ταρίφα» της τάξης των 50 λεπτών, για να έχει ένα μίνιμουμ περιθώριο κέρδους από τη συγκεκριμένη διαδικασία πώλησης, χωρίς να αποφεύγει όμως ανά περιπτώσεις και την γκρίνια των πελατών της. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στα τσιγάρα. Αποτελούν τον μεγαλύτερο «κράχτη» για τα καταστή- ματα της μικρής λιανικής, αλλά και το μεγαλύτερο βάρος για τους επαγγελματίες της αγοράς. Η πώλησή τους, ειδικά μετά από πληρωμές με κάρτα, αποφέρει μηδαμινά έσοδα στα μίνι μάρκετ, τα περίπτερα και τα ψιλικατζίδικα, αλλά ελάχιστοι παίρνουν την απόφαση να τα βγάλουν από τα ράφια τους, καθώς είναι το Νο1 προϊόν για την προσέλκυση πελατών στο κατάστημα, τουλάχιστον για όσο διά- στημα δεν λανσάρεται η πώλησή τους και από τα σούπερ μάρκετ. Παράλληλα όμως και η αγορά τους έχει δυσκολέψει ιδιαίτερα μετά την οικονομική κρίση στην Ελλάδα την προηγούμενη δεκαετία, καθώς η μείωση των προμηθευτών σε επί- πεδα μονοπωλίου έχει δημιουργήσει παράλογες πρακτικές, όπως η υποχρεωτική αγορά συγκεκριμέ- νων ποσοτήτων κάθε φορά, αλλά και η προπληρωμή του συνολικού κόστους των προϊόντων. Πιθανή λύση σε κάρτες κινητής και τσιγάρα Οι αυτόματοι πωλητές, λοιπόν, μπορούν να αποτελέ- σουν μία πιθανή λύση στο παραπάνω πρόβλημα, ειδικά αν βελτιωθούν μελλοντικά τα μηχανήματα που προ- σφέρονται στα μίνι μάρκετ. Ακόμη και σήμερα όμως, στην αγορά διανέμονται αυτόματοι πωλητές τόσο για κάρτες κινητής όσο και για τσιγάρα, που στην ουσία απαλλάσσουν τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής από αυτή την ταλαιπωρία. Τα έσοδα μπορεί να μην αυξάνονται ιδιαίτερα ούτε στη μία περίπτωση ούτε στην Αυτόματοι πωλητές τσιγάρων υπάρχουν εδώ και αρκετά χρόνια και στην ελληνική αγορά. Οι αυτόματοι πωλητές για τσιγάρα και κάρτες κινητής τηλεφωνίας προσφέρουν μία διαφορετική επιλογή στις πωλήσεις των μίνι μάρκετ.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=