Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 34

79 έρευνα μένεται να επταπλασιαστεί, από 13 εκατ. τόνους ετησίως το 2020 (μόλις 2% της συνολικής αγοράς πρωτεϊνούχων τροφίμων) στους 97 εκατ. τόνους ετησίως έως το 2035, φτάνοντας έτσι στο σημείο να αντιπροσωπεύει το 11% της συνολικής αγοράς πρωτεϊνούχων τροφίμων. Σύμφωνα με τον κ. Benjamin Morach, στέλεχος της εταιρείας Boston Consulting Group, «τα “εναλλακτικά” πρωτεϊνούχα τρόφιμα σύντομα θα καταστούν εφάμιλλα των ζωικών σε γεύση, υφή και τιμή, εξέλιξη που πιστεύουμε ότι θα εκτοξεύσει την κατανάλωσή τους, καθιστώντας τη συγκεκριμένη αγορά από “niche” σε “mainstream”, γεγο- νός με προφανείς ευεργετικές περιβαλλοντικές συνέπειες, που –με τη σειρά του– θα αυξήσει την κατανάλωσή τους ακόμη περισσότερο». Στα «εναλλακτικά» πρωτεϊνούχα τρό- φιμα περιλαμβάνονται τρόφιμα, η πρωτεΐνη των οποίων θα προέρχεται από φυτά, πρωτεϊνούχους μικροορ- γανισμούς ή από ανάπτυξη ζωικών κυττάρων. Θα αυξηθούν οι δαπάνες στο επόμενο διάστημα Πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ δε κατέγραψε μια αυξητική τάση στις αναμενόμενες δαπάνες των πολιτών σε καταναλω- τικά προϊόντα, χωρίς να είναι ακόμη ξεκάθαρο το πώς θα κινηθούν οι τάσεις αυτές, σε επιμέρους κατηγορίες. Παράλληλα όμως υπάρχει πρόβλεψη για σοβαρές κοι- νωνικές αντιδράσεις των πολιτών αλλά και μια πιθανή συντηρητική αγοραστική συμπεριφορά των καταναλω- τών, φοβούμενοι μια νέα οικονομική κρίση. Τις εξελίξεις της επόμενης διετίας θα επηρεάσει επίσης το γεγονός ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών θα συνεχίσει τις πολυκαναλικές ψηφιακές αγορές, βάζο- ντας περισσότερη πίεση για την αποδοτική διαχείριση της κατ’ οίκον εξυπηρέτησης, που όμως κοστίζει. Η αξιοποίηση των αυτοματισμών και της ρομποτικής, καθώς και η έξυπνη αξιοποίηση της πληθώρας των δεδομένων στο λιανεμπόριο, θα είναι αναγκαίες για την αποδοτικότερη διαχείριση του δικτύου και την προ- σφορά εξατομικευμένων ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους πελάτες. Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Δουκίδης, ένας από τους παράγοντες που θα διαδραμα- τίσει τον δικό του ρόλο στην επόμενη ημέρα είναι και η θετική άποψη που έχουν οι καταναλωτές για το οργα- νωμένο λιανεμπόριο. Οι επενδύσεις των σούπερ μάρκετ για ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του δικτύου, των υποδομών και των ψηφιακών τεχνολογιών κινήθηκαν σε υψηλά επίπεδα και ξεπέρασαν το 1,5 δισ. ευρώ την τελευταία επταετία. Η πελατοκεντρική στρατηγική επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι οι καταναλωτές εξοικονομούν ετησίως από τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ περίπου 1,3 δισ. ευρώ μέσω των προσφορών και προωθητικών ενερ- γειών που προσφέρονται από τους προμηθευτές και τα σούπερ μάρκετ. Οι Έλληνες καταναλωτές έχουν, έτσι, πολύ θετική άποψη για το πώς τα σούπερ μάρκετ αντι- μετώπισαν την πανδημία. Συγκεκριμένα, έξι στους δέκα θεωρούν ότι τα τελευταία χειρίστηκαν την πανδημία καλύτερα από άλλους κλάδους. Η άμεση ανταπόκριση στην πρόκληση έφερε αύξηση των πωλήσεων κατά 8% το 2020, αλλά παράλληλα το κόστος δια- χείρισης της πανδημίας και των ειδικών επενδύσεων/ προσλήψεων ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ. Για την άμεση και ποιο- τική εξυπηρέτηση της έκτακτης κατάστασης αξιοποιήθηκαν όλοι οι σημαντικοί πόροι των σούπερ μάρκετ, όπως το ανθρώπινο δυναμικό, τα απο- θηκευμένα προϊόντα και το μεγάλο δίκτυο πωλήσεων. Παράλληλα, αντιμετωπίστηκε ο ξαφνικός τετραπλασιασμός των online πωλήσεων με υποδειγματική προσαρμογή στην εξυπηρέτηση των πελατών, όπου ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης των online παραγγελιών στις παραδόσεις των προϊόντων, από 2 ημέρες στο πρώτο κύμα της πανδημίας, μειώ- θηκε σε 1,2 ημέρες στο δεύτερο κύμα. Μ Σχεδόν 9 στα 10 ηλεκτρονικά καλάθια περιείχαν φρέσκα τρόφιμα, με τους Έλληνες καταναλωτές να τα εμπιστεύονται όλο και περισσότερο στις online αγορές τους. Οι πωλήσεις ποτών στα μίνι μάρκετ ευνοή- θηκαν από το κλείσιμο στην εστίαση και εκτινάχθηκαν στην περίοδο των Lockdown.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=