Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 35
Ο ι νέοι καταναλωτές έχουν στραφεί στις πιο υγιει- νές επιλογές για τη διατροφή τους, γεγονός που έχει φέρει τα τελευταία χρόνια μία σειρά από αλλαγές και στα προϊόντα που τοποθετούνται στα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ. Ειδικά η ετικέτα «χωρίς» φαίνεται ότι πουλάει αρκετά, και έτσι διαφημίζεται ιδιαί- τερα και από τις ίδιες τις εταιρείες. Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη και χωρίς ζάχαρη έχουν κυριαρχήσει πια στην αγορά, ενώ ανοδική τάση ακολουθούν, επίσης, εκείνα χωρίς συστατικά ζωικής προέλευσης, που απευθύνο- νται σε vegan –και όχι μόνο– καταναλωτές. Εξίσου σημαντική τάση όμως όλα δείχνουν ότι θα αποτελέσει και η ετικέτα «χωρίς αλάτι» το προσεχές διάστημα, με τα πρώτα σχετικά προϊόντα να βρίσκονται ήδη στα ράφια και των ελληνικών μίνι μάρκετ. Η εικόνα μοιάζει πολύ με ό,τι είχε συμβεί με την κατηγο- ρία των sugar-free. Μετά από προειδοποιήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, η πλειοψηφία των εταιρειών παγκοσμίως άρχισε να στρέφεται σε προϊόντα με μειωμένη ή και καθόλου ζάχαρη. Κολοσσοί της αγο- ράς μάλιστα πήραν τις ανάλογες δεσμεύσεις, με αποτέλεσμα άπαντες να κινηθούν προς αυτή την κατεύ- θυνση. Κάπως έτσι φθάσαμε μερικά χρόνια μετά, με την πλειονότητα των νέων κωδικών που λανσάρονται ειδικά σε κλάδους όπως τα αναψυκτικά, τους χυμούς και τα σνακ, να αφορούν προϊόντα χωρίς ζάχαρη. Κάτι αντίστοιχο έχει αρχίσει να συμβαίνει λοιπόν και με τα προϊόντα χωρίς αλάτι, αφού οι προτάσεις για τον περιορισμό του στα τρόφιμα έχουν ήδη αρχίσει να δια- μορφώνουν νέα δεδομένα στην αγορά, διαπίστωση που αναμένεται να επηρεάσει και την εικόνα στα ράφια των μίνι μάρκετ τα επόμενα χρόνια. Οι νέες συστάσεις του ΠΟΥ Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προειδοποίησε πρό- σφατα ότι η υπερβολική περιεκτικότητα αλατιού σε τρόφιμα και ποτά εκθέτει τους ανθρώπους σε μεγαλύτε- ρο κίνδυνο να εμφανίσουν καρδιαγγειακά προβλή- ματα και εγκεφαλικό. Ως εκ τούτου, εξέδωσε και νέες οδηγίες για τον περιορισμό του νατρίου στις τροφές. Εκτιμάται ότι ετησίως 11 εκατομμύρια θάνατοι παγκο- σμίως συνδέονται με την κακή διατροφή, περιλαμβα- νομένων 3 εκατομμυρίων που αποδίδονται σε υψηλή πρόσληψη νατρίου, σύμφωνα με την έκθεση του ΠΟΥ. Σε πολλές πλούσιες χώρες –και με αυξανόμενους ρυθ- μούς σε χώρες με χαμηλότερα εισοδήματα– μεγάλο ποσοστό της πρόσληψης νατρίου προέρχεται από τυπο- ποιημένα τρόφιμα, όπως το ψωμί, τα δημητριακά, τα επε- ξεργασμένα κρέατα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα – μαζί με τα τυριά. Χλωριούχο νάτριο είναι το όνομα του αλατιού στη χημεία, ενώ το νάτριο είναι ένα μέταλλο που ρυθμίζει την ποσότητα του νερού στο σώμα. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ λοιπόν, οι αρχές πρέπει να ορίσουν Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θέσει ως στόχο τη μείωση του αλατιού στη διατροφή των ανθρώπων κατά 30%, έως το 2025. στρατηγικές για τη μείωση της πρόσληψης αλατιού και να προσφέρουν στους ανθρώπους πληροφορίες για να λαμβάνουν τις σωστές διατροφικές αποφάσεις. Ο γενι- κός διευθυντής του ΠΟΥ Tedros Adhanom Ghebreyesus επισήμανε μάλιστα ότι «η βιομηχανία τροφίμων και ποτών πρέπει να μειώσει τα ποσοστά νατρίου στα επε- ξεργασμένα προϊόντα» . Τα νέα όρια που έθεσε ο ΠΟΥ για 64 κατηγορίες τροφί- μων και ποτών έχουν στόχο να καθοδηγήσουν τις αρχές των 194 χωρών μελών του στις συζητήσεις τους με τη βιομηχανία. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τις νέες συστάσεις του ΠΟΥ, τα πατατάκια θα πρέπει να περιέ- χουν το μέγιστο 500 μικρογραμμάρια νατρίου ανά 100 γραμμάρια προϊόντος, οι πίτες και τα γλυκά έως 120 μικρογραμμάρια και το επεξεργασμένο κρέας έως 360 μικρογραμμάρια. «Η υπερβολική πρόσληψη νατρίου αυξάνει την αρτηρι- ακή πίεση και, κατά συνέπεια, τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών ασθενειών» επεσήμανε ο Ghebreyesus. Οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν τη βασική αιτία θανάτου από μη μεταδιδόμενες ασθέ- νειες παγκοσμίως και ευθύνονται για το 32% όλων των ρεπορτάζ 37
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=