Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 36
Νέα δεδομένα για το κάπνισμα στην Ελλάδα Σημαντική μείωση του καπνίσματος καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, με τη νέα γενιά να απο- μακρύνεται από τα παραδοσιακά τσιγάρα και να αναζητά εναλλακτικές σε άλλα προϊόντα καπνού, όπως το ηλεκτρονικό τσιγάρο, τον καπνό για στριφτό, τον ναρ- γιλέ και το θερμαινόμενο τσιγάρο. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο επιπολασμός του καπνίσματος στον ενή- λικο πληθυσμό τον Σεπτέμβριο του 2019 ήταν 24,9% για τους καθημερινούς καπνιστές (περισσότερο από ένα τσιγάρο την ημέρα) και 3,7% για τους περιστασιακούς καπνιστές (λιγότερο από 7 τσιγάρα την εβδομάδα). Σύμ- φωνα με αντίστοιχες μετρήσεις της ΕΛΣΤΑΤ σε 8.500 νοικοκυριά σε όλη την Ελλάδα, κατά τα έτη 2009, 2014 και 2019 παρατηρείται μείωση των καθημερινών καπνιστών κατά 24,5% και των περιστασιακών καπνι- στών κατά 38,3%. Ακόμη πιο εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα σε άτομα ηλικίας κάτω των 24 ετών. Η συνολική μείωση του καπνίσματος σε αυτή την ηλικιακή ομάδα φθάνει το 52,4%, δείχνοντας ότι οι νέοι, και στην πατρίδα μας, έχουν απομακρυνθεί αρκετά από τις πάγιες επιλογές προηγούμενων χρόνων. Το ηλεκτρονικό τσιγάρο «κερδίζει» τη νέα γενιά καταναλωτών Τα στοιχεία δείχνουν, λοιπόν, μεγάλη μείωση του καπνίσματος στη νέα γενιά καταναλωτών, ειδικά στις ηλικίες κάτω των 24 ετών, όπου παρατηρείται όμως σημαντική αύξηση στη χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Έρευνα του ΕΠΙΨΥ (Ερευνητικό Πανεπιστημι- ακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος (31 Μαΐου), επισημαίνει την αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου, καταδεικνύοντας ότι μολονότι απευθύνεται στους ενήλικες ως μέσο διακοπής του καπνίσματος, το προϊόν αυτό έχει πετύχει να διεισδύσει και μεταξύ των εφήβων, ανεξάρτητα με το εάν αυτοί καπνίζουν ή όχι παραδοσιακά τσιγάρα. Σύμφωνα με το ΕΠΙΨΥ, το οποίο παρακολουθεί τη συμπεριφορά αυτή για περισσότερο από μία 30ετία, περισσότεροι από 2 στους 5 μαθητές του Λυκείου (44%) αναφέρουν ότι έχουν κάνει χρήση ηλεκτρονι- κού τσιγάρου έστω και μία φορά, ενώ 1 στους 8 (13%) κάνει χρήση του αυτήν την περίοδο. Μάλιστα, την τελευταία πενταετία έχει αυξηθεί το ποσοστό των 16χρονων (μαθητές της Α’ Λυκείου) που έχουν δοκιμά- σει ηλεκτρονικό τσιγάρο έστω και μια φορά (από 19% το 2015 σε 35% το 2019), αλλά και όσων κάνουν χρήση αυτήν την περίοδο (από 7% σε 11%). Η παραπάνω τάση είναι ενδεικτική της μεγάλης διείσδυσης των νέων προϊόντων καπνίσματος στους εφήβους. Μια σημαντική μερίδα εφήβων πειραματίζεται ή χρησι- μοποιεί σήμερα μια γκάμα συσκευών καπνίσματος, η οποία περιλαμβάνει από τον κλασικό ναργιλέ έως το ηλεκτρονικό και το θερμαινόμενο τσιγάρο. Είναι χαρα- κτηριστικό ότι –σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΠΙΨΥ– περισσότεροι από 4 στους 5 (85%) μαθητές λυκείου θεωρούν «ακίνδυνη» τη χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου 1-2 φορές, σχεδόν 3 στους 4 (73%) θεωρούν το ίδιο για τον ναργιλέ και σχεδόν 3 στους 5 (58%) θεω- ρούν «ακίνδυνο» τον πειραματισμό με το θερμαινόμενο τσιγάρο. Αύξηση στις πωλήσεις εν μέσω κορωνοϊού Η πανδημία του κορωνοϊού πάντως και τα Lockdown που επιβλήθηκαν σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, έδωσαν νέα ώθηση στις πωλήσεις καπνικών προϊό- ντων, αυξάνοντας και την κίνηση στα μίνι μάρκετ. Πανελλαδική έρευνα της Marc που διεξήχθη τον Μάρτιο του 2021, για λογαριασμό της εταιρείας Παπα- στράτος, φανέρωσε ότι, εξαιτίας της πανδημίας, το 27,2% των καπνιστών καπνίζουν περισσότερο αυτή την περίοδο. Επίσης, το 7% παραδέχεται πως άρχισε να καπνίζει ξανά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ είχε διακόψει το κάπνισμα. Τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξη- σης της συχνότητας καπνίσματος παρατηρούνται στους αυτοαπασχολούμενους και στους ανέργους. Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Εμπει- ρογνωμόνων του Υπουργείου Υγείας για τον Έλεγχο του Καπνίσματος, καθηγητή Παναγιώτη Μπεχράκη, ” “ Έρευνα του ΕΠΙΨΥ σημειώνει την αύξηση της χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου από τη νέα γενιά καταναλωτών στην Ελλάδα. καπνικα Αφιέρωμα 35
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=