Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 37
34 ρεπορτάζ επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού, όσον αφορά τα καταστήματα της μικρής λιανικής. Οι επαγ- γελματίες του κλάδου λοιπόν ανέδειξαν ως νούμερο ένα ζήτημα την ενίσχυση της ρευστότητας, μέσω της επιστρεπτέας προκαταβολής και άλλων άμε- σων ενισχύσεων (38%). Από εκεί και πέρα όμως επεσήμαναν και μέτρα όπως είναι η τόνωση της κατανάλωσης (επιδόματα, αύξηση κατώτατου μισθού), η καθυστέρηση απόδοσης βεβαιωμένων οφειλών (εφορία, ασφαλι- στικά ταμεία), η αναπτυξιακή πολιτική, αλλά και η δανειακή υποστήριξη (εγγυήσεις νέων δανείων κεφα- λαίων κίνησης). Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι μεγάλος ήταν ο αριθμός των ιδιοκτητών καταστημάτων της μικρής λιανικής που υποστήριξε ότι είναι μεγάλος ο κίνδυνος ακόμη και κλεισίματος του καταστήματός του, αν συνεχιστεί η κατάσταση με την πανδημία του κορωνοϊού. Στη σχε- τική ερώτηση, το 35% τόνισε ότι είναι πολύ πιθανό, ενώ το 19% ήταν ακόμη πιο απαισιόδοξο, σημειώνοντας τα ανεπαρκή μέτρα, τις καθυστερήσεις πληρωμών και την άρνηση σε νέο δανεισμό, ως τους βασικούς λόγους. Αντίθετα, βέβαια, ένα 18% έκανε λόγο για επαρκή μέτρα και σταθερό τζίρο, ενώ το 23% υποστήριξε ότι είναι ελά- χιστα πιθανό να κλείσει το κατάστημά του. Έκλεισαν τα μισά περίπτερα Τα τελευταία χρόνια, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρ- κετ επεκτείνονται στις γειτονιές, διεκδικώντας μερίδια από τον τζίρο της μικρής λιανικής. Τα μίνι μάρκετ αντι- μετωπίζουν έτσι σκληρό ανταγωνισμό, από τον οποίο προσπαθούν να αντεπεξέλθουν με ανακαινίσεις, διεύ- ρυνση της γκάμας των προϊόντων τους, ακόμα και delivery. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, που παρουσιάστη- καν στο συνέδριο, η εικόνα είναι χειρότερη για τα περίπτερα, καθώς τα προβλήματά τους μοιάζουν αξεπέ- ραστα, με αποτέλεσμα το δίκτυο της μικρής λιανικής να συρρικνώνεται χρόνο με τον χρόνο. Η μείωση στις πωλήσεις των καπνικών προϊόντων έχει οδηγήσει εκτός αγοράς έναν μεγάλο αριθμό περιπτέρων την τελευταία δεκαετία, με πλήθος επαγγελματιών να «κατεβάζουν ρολά». Παράλληλα, επηρεάστηκαν αισθητά από το πιο αυστηρό πλαίσιο όσον αφορά την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων, τα προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία αλλά και από την έλλειψη parking, με το τελευταίο να είναι πλέον ζητούμενο για αρκε- τούς καταναλωτές. Ως εκ τούτου, από τα 9.904 περί- πτερα που λειτουργούσαν το 2010, το 2020 είχαν μείνει ανοιχτά μόλις τα 4.985, κατα- γράφοντας μείωση της τάξης του 50,3%. Το πρόβλημα με τις τράπεζες και τα «εμπόδια» για νέα χρηματοδότηση Ανάμεσα στα προβλήματα που έχουν να αντιμε- τωπίσουν όμως οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής είναι και αυτό της έλλειψης βοήθειας από τα τραπεζικά συστήματα της χώρας. Σύμφωνα με την έρευνα του Netrino, το 24% των ιδιοκτητών μίνι μάρκετ και περιπτέ- ρων απάντησαν ότι έχουν κάνει αίτηση για κάποιο δάνειο, αλλά πήραν αρνητική απάντηση. Το 54% δεν μπήκε καν σε αυτή τη διαδικασία, γνωρίζοντας εν πολ- λοίς το αποτέλεσμα, και μόνο το 22% απάντησε ότι έχει Τα online σούπερ μάρκετ έχουν «εκτο- ξεύσει» τις πωλήσεις τους εν μέσω κορωνοϊού, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό στην αγορά. Η ενίσχυση της ρευστότητας είναι το Νο1 ζήτημα για το 38% των επαγγελματιών του κλάδου εν μέσω κορωνοϊού.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=