Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 37

Αφιέρωμα 51 62 μικροίπαραγωγοί Μ εεπιμονήκιεμμονήστηνποιότητα,ηεταιρεία ΛουκάνικαΜουτεβελήςέχεικαταφέρεινα εδραιώσει τηνπαρουσία τηςκαισταμίνιμάρκετ όλης τηςΕλλάδας,προσφέρονταςελληνικάπαραδοσιακά προϊόνταπουξεχωρίζουνστηναγορά.Με την τρίτηγενιά ναέχειαναλάβει,μάλιστα, τηνοικογενειακήεπιχείρηση, ηεξέλιξηείναιδεδομένη,κιαυτό τοδιάστημαπεριλαμ- βάνειμεταξύάλλωνκαινέαπροϊόντα,όπωςαποκάλυψε στοπεριοδικό«MiniMarket&ΜικρήΛιανική»ηκαΚάτια Μουτεβελή. MiniMarket:Ηεταιρείασαςδιαθέτει ιστορίαδεκαετιών στηνελληνικήαγορά.Πείτεμαςδυολόγιαγιααυτή. ΚάτιαΜουτεβελή: Η ιστορίαμαςαρχίζει το1970.Τρεις γενιέςμιαςοικογένειας:παππούς,μπαμπάςκιεμείς- ΠένηκαιΚάτια. Όλαξεκίνησαν το1970,ότανοπαππούς τηςοικοτεχνίας, ΚωνσταντίνοςΜουτεβελής,οφημισμένος για τηνεποχή, ξεκίνησεαπό τηνΚαλαμάτακιήρθεστηνΑθήνανα συνεχίσει τοναγώνα τηςεπιβίωσης,κουβαλώνταςόμως πάνταμαζί του τιςμνήμεςκαι τιςπαραδόσεις τηςκατα- ΤουΣτέλιου Ασλανίδη Παραδοσιακά λουκάνικα από φρέσκα κι αγνά υλικά στα μίνι μάρκετ OIKOΓΕΝΕΙΑ ΜουτΕβΕλή MIKROIPARAGOGOI 3.indd 62 08/11/2019 16:28 72 H ΑφοίΓ.ΚουρτίδηΑ.Ε.είναιμιααμιγώςελληνική οικογενειακήεταιρείαηοποίακαιδραστηριο- ποιείταιστονκλάδο τωναναψυκτικώνεδώκαι 85χρόνια,προσφέρονταςσταελληνικάμίνιμάρκετ, τα καταστήματαψιλικώνκαι ταπερίπτεραμιαολοκληρω- μένησειράαναψυκτικών,υπό ταbrandsNektarκαιFrut up.Ηεταιρείαλάνσαρε,μάλιστα,φέτοςκαιμίανέα συσκευασίαγια ταπροϊόντα της, ταοποίακαισυνεχίζουν ναδιεισδύουνσταράφια τηςμικρήςλιανικήςσεολό- κληρη τηνΕλλάδα,ούσαεναρμονισμένηκαιμε τις ανάγκες τωνεπαγγελματιών τηςαγοράςσεμίαδύσκολη περίοδο,εξαιτίας τηςπανδημίας τουκορωνοϊούπου «έπληξε»και τηχώραμας. Στοπλαίσιοαυτό,ο ιδιοκτήτης τηςεπιχείρησης,κ.Γιώρ- γοςΚουρτίδης,μίλησεστοπεριοδικό«MiniMarket& ΜικρήΛιανική»για τησημασία τουμίνιμάρκετωςβασι- κούκαναλιούπώλησηςαναψυκτικών,αλλάκαι τις προκλήσεις τηςαγοράς τηνεπόμενηημέρα τουκορω- νοϊούστηνΕλλάδα. MiniMarket:Σε τιβαθμόεπηρεάστηκεοκλά- δος τωναναψυκτικώναπό τηνπανδημία του κορωνοϊού; ΓιώργοςΚουρτίδης: Ηπανδημία τουκορωνοϊούεπη- ρέασεσεμεγάλοβαθμόολόκληρη τηναγοράστην Ελλάδακαι το ίδιο ισχύεικαιγια τααναψυκτικά.Οιπωλή- σειςήτανεμφανώςμειωμένες,καθώςμε τον τουρισμό και τηνεστίασηνααντιμετωπίζουν τεράστιαπροβλήματα, «Είμαστε εδώ για τη μικρή λιανική» ΤουΒάιου Τασούλα Το κανάλι τηςμικρήςλιανικήςαποτέλεσε «σανίδασωτηρίας»για τον κλάδο των αναψυκτικών ενμέσω κορωνοϊού κιο ιδιοκτήτης τηςγνωστής ελληνικής εταιρείας, ΑφοίΓ.ΚουρτίδηΑ.Ε.,με κορυφαίαbrandsόπως ταNektar καιFrutup,Γιώργος Κουρτίδης,μίλησεστοπεριοδικό «MiniMarket&ΜικρήΛιανική»για την κατάσταση που έχειδιαμορφωθείστηναγορά. συνέντευξη ΓιώρΓοΣ ΚουρτιδηΣ SYNENTEYJHKOYTRIDHS1.indd 72 287//20 1:57PM ΣΕΑΟΠ - Καλογιάννης: «Πρέπεικαι ταμίνιμάρκετνασυμβάλλουνστην προστασία του τσίπουρουκαι της τσικουδιάς» Γ ιαέναθετικόνέογια το τσίπουροκαι την τσικου- διά, τοοποίοδενθαδημιουργήσειπροβλήματα σταμίνιμάρκετκαι τημικρήλιανική,έκανελόγο στοπεριοδικό«MiniMarket&ΜικρήΛιανική»ο πρόε- δρος τουΣυνδέσμουΕλλήνων ΠαραγωγώνΑποσταγμάτων ΑλκοολούχωνΠοτών (ΣΕΑΟΠ),ΝίκοςΚαλογιάννης. «Είμαστε ιδιαίτεραχαρούμενοι με τηναπόφαση τηςΓενικής ΓραμματείαςΠροστασίαςΕμπο- ρίουκαιΚαταναλωτή,να εντάξει στο “επιχειρησιακόπλάνο ελέγ- χου& εποπτείας τηςαγοράς” ελέγχουςστασημείαπου εμπλέκονταιστηδιακίνησηκαι πώληση τωνπροϊόντωναπό- σταξηςμικρών αποσταγματοποιών (διήμερων), προκειμένουνα τηρηθεί τουφι- στάμενοθεσμικόπλαίσιο, το οποίοαπαγορεύει τηχρήση της ένδειξης “τσίπουρο”και “τσικου- διά”για τέτοιαπροϊόντα. Με τον τρόποαυτό,προστατεύ- εταιηγεωγραφικήένδειξη “τσίπουρο”και “τσικουδιά” απόπροϊόνταπουδενδιασφα- λίζουν την τήρηση των προδιαγραφώνπουπροβλέπο- νταιαπό τοΕυρωπαϊκόΔίκαιο, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την υγεία τωνκαταναλωτώναπό προϊόντααμφιβόλουπροελεύ- σεωςκαιποιότητας. Ηαπόφασηαυτή,αναμφίβολα, συμβάλλειστηναναβάθμιση τουκύρους του τσίπουρου/τσικουδιάς,στηνκατα- πολέμηση τουλαθρεμπορίουκαι,στην πραγματικότητα,ωφελείκαι τουςαμπελοκαλλιεργη- τές,δημιουργώντας τιςπροϋποθέσειςγια τηναναβάθμιση τηςαξίας τηςπαραγωγής τους. ΘαπρέπειναγνωρίζετεότιοΣΕΑΟΠστηρίζει τονθεσμό των διήμερωνκαι τουεθίμου τηςχωρικήςΑπόσταξης,μιας παράδοσηςαπό τηνοποίαάλλωστεκιεμείςπροερχόμαστε. Δυστυχώς,όμως,έχειδημιουργηθεί,μέχρισήμερα,ένα άναρχοκαθεστώς,με τηνπαντελήαπουσίαελέγχωνγια έναπροϊόνΓεωγραφικής Ένδειξης,θέτονταςέτσισεκίν- δυνο τηνκατοχύρωσηκαιπροστασία της Ένδειξηςαπό την ΕΕ.Σήμερα, το τσίπουροπροστατεύε- ταιαπό τηνΕΕεντός τηςαγοράς της αλλάκαισεδιακρατικέςσυμφωνίες με τρίτεςΧώρες.Μεστοιχείαπου λάβαμεαπό τιςελληνικές Αρχές, από τιςπερίπου50.000 άδειεςαπόσταξηςπουεκδίδονται κάθεχρόνο,ησυντριπτικήπλειοψη- φία (το93%),παράγειποσότητακάτω των150λίτρων,ποσότηταηοποία σαφώςαφορά ιδίακατανάλωσηκι όχιεμπορία.Αγωνιούμεγια τηνπρο- στασία τηςΓεωγραφικής Ένδειξης τουΤσίπουρου/Τσικουδιάς.Πρέπει νασταματήσει τοφαινόμενοναμπαί- νουνβυτίααπόόμορεςχώρες,να βαφτίζονταιελληνικό τσίπουροκι έτσιναανθεί τολαθρεμπόριοσε τσί- πουροανεξέλεγκτα,αφορολόγητα, θέτονταςσεκίνδυνο τηνυγεία του καταναλωτή». Πώς επηρεάζειη νέα εγκύκλιος τηνπώληση χύμα τσίπουρουκαι τσικουδιάς από τακαταστήματα τηςμικρής λιανικής; «Πρέπειόλοινασυμβάλλουμεστην προστασία τηςκατηγορίας του τσί- πουρουκαι της τσικουδιάς.Η απόφασηαυτή τηςγ.γ.Προστασίας ΕμπορίουκαιΚαταναλωτήείναι προςαυτή τηνκατεύθυνση.Την προστασία,δηλαδή, τηςΓεωγραφικής Ένδειξης του τσίπουρουκαι τσικουδιάς.Από τηστιγμήπου τοπροϊόνπουδιαθέτει τοεκάστοτεκατάστημα,όπως ταμίνι μάρκετ,πληροί τιςπροδιαγραφέςπουέχουν τεθεί,νομί- ζουμεότιδενθαέχουννααντιμετωπίσουνκανέναθέμα, ούτεμείωσηςκατανάλωσης,ούτεπροστίμων,αλλάπολύ περισσότεροδενκινδυνεύειηυγείακάποιουαπό τους πελάτες τουκαταστήματος». Μ 45 ρεπορτάζ Από τιςπερίπου50.000 άδειεςαπόσταξηςπου εκδίδονταικάθεχρόνο, το93%οφείλειναπαράγει ποσότητακάτω των150 λίτρων,μόνογιακατανάλωση κιόχιγιαεμπορία. REPORTAZXYMATSIPOURO.indd 45 262//20 11:03AM 36 Π αρά τασυνεχήκαιμεγάλαπροβλήματα,αλλάκαι ταχιλιάδες«λουκέτα»μετά τηνπερίοδο της οικονομικήςκρίσηςστηνΕλλάδα,ο τομέας του μίνιμάρκετκαι τηςμικρήςλιανικήςσυνεχίζειναπαρέχει πρόσφοροέδαφοςσεπολλούςεπαγγελματίες τηςαγο- ράς.Τασυνολικάέσοδαανέρχονταισεδισεκατομμύρια ευρώκαιστηχώραμας,γεγονόςπουδείχνειότιμία καλήεπιχειρηματικήπρότασημπορείνααποδώσειστην πράξηκαιναπροσφέρεισημαντικάέσοδα. Προςαυτή τηνκατεύθυνσηέχουνστραφείκαιγνωστά brand τουοργανωμένουλιανεμπορίου,παρέχονταςκαι μέσω τηςδιαδικασίας τουFranchise τηδυνατότητα της ενασχόλησηςμε τημικρήλιανική,μέσααπό τηδυνα- μικήκαι τηνεγγύησηπουπροσφέρουνοιονομασίες τους.«Αλυσίδες»όπως ταOK!AnytimeMarketκαι τα ΑΒΒασιλόπουλοςέχουνκαταφέρειναδημιουργήσουν αξιοσημείωτεςπροτάσεις,πουαφορούνκαι τουςεπαγ- γελματίεςπουασχολούνταιήδημε τημικρήλιανική,για τηνκαλύτερηκαιπιοεπικερδήδραστηριοποίησή τους στονχώρο. Για τονλόγοαυτό,έχουναρχίσεινααναπτύσσονταιμε έντονορυθμό τα τελευταίαχρόνια,αυξάνοντας τακατα- στήματά τουςσεόλη τηνΕλλάδα,μέσααπόπλήθος συνεργασιών. Στοπλαίσιοαυτό, τοπεριοδικό«MiniMarket&Μικρή Λιανική»μίλησεμε τονWholesale&AffiliateRetail Director τηςΑΒΒασιλόπουλος,κ.ΔημήτρηΠαπαχρυ- σάνθου,οοποίοςκαιμαςανέλυσεμεμεγαλύτερη λεπτομέρεια τιςπροτάσειςFranchise τηςεταιρείαςγια τη μικρήλιανική. Δημήτρης Παπαχρυσάνθου: ΠρότασηFranchise με τηνεγγύηση τηςΑΒΒασιλόπουλος ΤουΣτέλιου Ασλανίδη Οι επιχειρηματικές επιλογέςστον τομέα τηςμικρήςλιανικής έχουν αυξηθεί τον τελευταίο καιρό και μοιάζουνπιο ελκυστικέςαπόποτέ, με τοbrand τηςABΒασιλόπουλος να είναιαπόαυτάπου έχουναρχίσει νααναπτύσσονταισε έντονορυθμό σεόλη τηνΕλλάδα. συνέντευξη Franchise στη μικρή λιανική SYNENTEYJHABΑ.indd 36 303//21 9:36AM 38 SugarFreeDrinkS Αφιέρωμα MiniMarket:Ο ΣΕΒΑπήρεπέρυσι τηναπόφαση να μειώσει εθελοντικά τη ζάχαρη σταπροϊόντα της ελληνικήςαγοράςκατά 10%.Πείτεμας δύο λόγια για τηναπόφασηαυτή. ΑγγελικήΠατρούμπα: Ηπρωτοβουλίαγιαμείωση της ζάχαρηςκατά10%έως το2020ανταποκρίνεταιστις σύγχρονεςανάγκεςκιαπαιτήσεις τωνκαταναλωτών καιστηνευρωπαϊκήπολιτικήγιαανασύνθεση των προϊόντων τροφίμων.Επιπλέον,ημείωση τωνπρόσθε- τωνσακχάρωνείναιπροτεινόμενηδράση του «ΣΧΕΔΙΟΥΔΡΑΣΗΣΓΙΑΤΗΝΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗΤΩΝΠΡΟΪΟ- ΝΤΩΝΤΡΟΦΙΜΩΝ» τηςΕθνικήςΕπιτροπήςΔιατροφικής Πολιτικής τουΥπουργείουΥγείαςκαι τηςδέσμευσης πουανέλαβεηΈνωσηΕυρωπαϊκώνΣυνδέσμωνΒιο- μηχανιώνΑναψυκτικών (UNESDA) τονΦεβρουάριο του 2017. Μ.Μ.:Ποιες εταιρείες συμμετείχαν σεαυτή τηνπρω- τοβουλίακαιποιος είναι οαπώτερος στόχος; Α.Π.: Στηνπρωτοβουλίααυτήσυμμετέχουνόλεςοι εταιρείες–μέλη τουΣΕΒΑ.ΣτονΣΕΒΑαναγνωρίζουμε τησυμβολή της ισορροπημένηςδιατροφήςστηδιατή- ρηση τηςκαλήςυγείαςκαιφυσικάείμαστε ευαισθητοποιημένοιστιςαλλαγές τωνκαιρών, τιςαπαι- τήσεις τωνκαταναλωτώνκαι τοκάλεσμα των υπευθύνωνχάραξηςπολιτικήςπουαφορά τηδιατροφή και τηνυγεία. Αναγνωρίζουμε,επίσης,ότιπολλοίκαταναλωτέςαγα- πούν την«παραδοσιακή»γεύση τωνπροϊόντωνμας, αλλάαναζητούν τρόπουςναμειώσουν τηνπρόσληψη ζάχαρηςκαιθερμίδων,καιγι’αυτόεπενδύουμεστην έρευνακαι τηνκαινοτομία,μεστόχο τηβελτίωση της διατροφής. Μ.Μ.: Σε τιβαθμό έχειυλοποιηθείηαπόφαση σήμερα; Α.Π.: Οκλάδος τωναναψυκτικώνστηνΕλλάδαείναι πρωτοπόροςστημείωση της ζάχαρης,με το ταξίδι του ναξεκινάει τηδεκαετία του1980,ότανκυκλοφόρησαν στηναγορά ταπρώτααναψυκτικάχωρίς ζάχαρηκι, επομένως,χωρίςθερμίδες.Στααναψυκτικά,ημείωση της ζάχαρηςοδηγείαπευθείαςσεμείωσηθερμίδων. Ηδέσμευση τουΣΕΒΑαφοράπεραιτέρωμείωσηκατά 10% της ζάχαρηςστοσύνολο τουχαρτοφυλακίουκιόχι σεκάθεμεμονωμένοπροϊόνξεχωριστά,μεέτοςβάσης το2015.Επομένως,ησύγκρισημπορείναγίνειμόνοσε σύνολοπροϊόντωνκιαντίστοιχηςπεριεκτικότηταςσε σχέσημε τοέτοςβάσης.Για τησύγκρισημεταξύπροϊό- ντωνυπάρχουνπολλάπαραδείγματααναψυκτικών, πουστηδιατροφική τουςεπισήμανσηείναιεμφανέ- στατηηδιαφοράστασάκχαρακαι τιςθερμίδες. Υπάρχουν,δηλαδή,«light»αναψυκτικάπουέχουν 99,9%λιγότερεςθερμίδεςαπό τα«original»κιάλλαπου έχουνανασυντεθείκιέχουν30%λιγότερεςθερμίδες από τα«original». ΟΣΕΒΑθαπαρακολουθεί τησυμμόρφωσηστηνέα δέσμευση,μέσωανεξάρτητηςέρευναςελεγκτικήςεται- ρείας,πουθασυλλέξεικαιθαεπεξεργαστεί τα επιμέρουςδεδομένα,ώστεναανακοινωθούν τασχε- τικάαποτελέσματα το2020. Μ.Μ.:Ποιεςάλλες ενέργειεςπραγματοποιεί ο ΣΕΒΑ προς την ίδιακατεύθυνση; Α.Π.: Πιστεύουμεότιμεαυτή τηνπρωτοβουλία,ηοποία εντάσσεταισεμιασειράουσιαστικώνδράσεωνπου υλοποιούμεπαράλληλαμε τηνανασύνθεση,όπως: •ευδιάκριτηδιατροφικήεπισήμανση, •υπεύθυνοmarketing (δεδιαφημίζουμεσεπαιδιά κάτω των12ετών), •προώθησηνέωνπροϊοντικώνεπιλογώνμεμειωμέ- νεςήκαθόλουθερμίδες, •αύξηση τηςδιαθεσιμότηταςμικρότερωνσυσκευα- σιών, μπορούμενασυμβάλλουμε,σεσυνεργασίαμεάλλα ενδιαφερόμεναμέρη,στηνπροώθηση ισορροπημένου τρόπου ζωήςκαιυγιεινώνδιατροφικώνπροτύπων. Για τηνπρωτοβουλίαμείωσης της ζάχαρηςκατά10% έως το2020σεόλα τα ελληνικάαναψυκτικάμίλησεστοπεριοδικό «MiniMarket&ΜικρήΛιανική»ηπρόεδρος τουΣυνδέσμουΕλληνικώνΒιομηχανιώνΑναψυκτικών,καΑγγελικήΠατρούμπα. ΣΕΒΑ–ΑγγελικήΠατρούμπα: «Αναγνωρίζουμεότιπολλοί καταναλωτέςαναζητούν τρόπουςναμειώσουν τηνπρόσληψηζάχαρης» AFIEROMASUGARFREE.indd 38 22/04/2019 16:21 Στο τεύχος 25 και τη στήλη «Μικροί Παραγωγοί», φιλοξενήσαμε την Οικογένεια Μουτεβελή, η οποία εδώ και τρεις γενιές προμηθεύει με παραδοσιακά λουκάνικα όλη την Ελλάδα. 30 ρεπορτάζ ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΛηνΙκΟςκαρΠΟς Απόλυτα ικανοποιημένοιαπό τιςεπαφές τουςστη FoodExpo2019ήτανοι ιθύνοντες τηςσερραϊκής εταιρείας,ΕλληνικόςΚαρπός.«Έχουμεσχεδόν διπλάσιαραντεβούσεσχέσημεπέρυσι,μεπολ- λούςπελάτεςκαιπρομηθευτέςναέχουνήδη επισκεφθεί τοπερίπτερόμας»,ανέφερεστοπεριο- δικόμαςοκ.ΣταύροςΠαναγιωτίδης.Ηεταιρεία παρουσίασεστηνέκθεση τανέαChocoBarμε βάφλα, ταοποίαείναιπλέονδιαθέσιμαστηναγορά, αλλάκαιόλη τηγκάμα τωνπροϊόντων της,όπως τα buttercupμε ταχίνικαιμε100%φιστικοβούτυρο, τα οποίακαιδιανέμονταιπιασεόλη τηνΕλλάδα,αλλά καισε10χώρες τουεξωτερικού. ToTTis–Bingo Έναςαπό τουςμεγαλύτερουςπρομηθευτές τωνμίνιμάρκετ σήμεραείναιηTottis-Bingo,μεπολλάγνωστάbrands, όπωςηSerenata, το triploκαι το fruschettti,ναβρίσκονται ήδησταπερισσότεραράφια.Στηνέκθεσηηεταιρείαδιέ- θετεένααπό ταμεγαλύτεραπερίπτερακαι,όπωςμαςείπε οκ.Σαμπλαούρας:«Ηδιοργάνωσηείναικάθεχρόνοκαι καλύτερη,με τοεπίπεδο τωνπεριπτέρωνναανεβαίνεικαι τουςεπαγγελματίεςνααυξάνονται».ΗTottisπαρουσίασε καινέαπροϊόντα,όπως τακρουασάνγιασάντουιτςενώ διατηρείπάντα τοανταγωνιστικό τηςπλεονέκτημαστα πατατάκια.«Ηαναγραφόμενη τιμήείναικάτιπουπλέον επιθυμεί τόσοοπελάτηςόσοκιολιανέμπορος,καθώς βοηθάει τιςπωλήσεις,αυξάνοντας τον τζίρο τωνκαταστη- μάτων»,μας τόνισε. ΜΠΙςκΟΤΟΠΟΙΙαΔΕρΜΙςης ΗθεσσαλικήΜπισκοτοποιίαΔερμίσηςέχειαναπτυχθεί τα τελευταίαχρόνιασεόλη τηνΕλλάδακαιστηFoodExpo2019 είχεδυναμικήπαρουσία,εκθέτοντας τανέα,καινοτόμαπροϊό- ντα της.«Ηκίνησηστηνέκθεσηφέτοςείναιανεβασμένηκαι πιοποιοτική,καθώςοαριθμός τωνυποψήφιωνπελατώνθεω- ρούμεότιείναιμεγαλύτερος,μεβάση τιςεπαφέςμας»,μας εξήγησεοκ.ΘάνοςΔερμίσης.Ηεταιρείαέχειλανσάρει τον τελευταίοκαιρόένακαινοτόμοπροϊόν, ταChocoSticksμε γεύσηπορτοκάλικαιμεγεύσημπανόφι,σεδύοδιαφορετικές συσκευασίες, ιδανικέςγιαμίνιμάρκετ.«Διανέμουμεπια τα προϊόνταμαςσεόλη τηνΕλλάδα, τόσομεαπευθείαςπωλήσεις σεσυγκεκριμένεςπεριοχές,όσοκαιμέσωχονδρεμπόρων», επισήμανεστοπεριοδικόμαςοκ.Δερμίσης. Όπωςκαισεκάθεσημαντικό γεγονός τηςαγοράς, τοπεριοδικό«MiniMarket&ΜικρήΛιανική»βρέθηκεκαιστηFoodExpo2019, μεδικό τουπερίπτερο,ώστε νααφουγκραστεί τοκοινό της έκθεσης, τοοποίοκαι ξεπέρασε,πιθανότατα,κάθεάλλησχετική εκδήλωσηστηνΕλλάδα.Παράλληλα,όμως, είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμεκαι ταπερίπτεραπολλών εκθετώνπου,ως επιχειρήσεις,ασχολούνται,κυρίως,με τονκλάδο τωνμίνιμάρκετκαι τηςμικρής λιανικήςσεόλη τη χώραήκατά τόπους. Ακολουθούνόσαμας είπανκάποιοιαπό τους εκθέτεςστηFoodExpo2019. Οι εκθέτες τηςFoodExpo 2019 στο«MiniMarket&ΜικρήΛιανική» EKTHESHFOODEXPO 11.indd 30 22/04/2019 16:20 31 ΕΚΘΕΣΗ ρεπορτάζ ΟΙκΟγΕνΕΙαΧρΙςΤΟΔΟύΛΟύ ΗFoodExpoείναιμίαέκθεσηστηνοποίαεστιάζεικάθε χρόνοκιηγνωστήελληνικήεταιρείαχυμών,Οικογένεια Χριστοδούλου.«Είναιηπιοκαλήπερίοδοςγιαεμάς, καθώςπαρουσιάζουμενέαπροϊόνταενόψει τουκαλοκαι- ριούκαικάνουμε τιςσυμφωνίεςμαςμεπελάτεςσεόλη την Ελλάδα»,μαςεξήγησεηυπεύθυνηχονδρεμπορίου της εταιρείας,καΝατάσαΑποστολοπούλου.Όσοναφορά τη FoodExpo2019,μας τόνισεότιαπό τοπερίπτερό τους πέρασανπολλοίεπαγγελματίες,ειδικά τοΣάββατο,με πολλούςBuyersκαιαπό τοεξωτερικό.Ηεταιρείαπαρου- σίασεστηνέκθεση τονέο2λιτροχυμόμεφρεσκοστυμμένο πορτοκάλι,ενώ ιδανικήγια ταμίνιμάρκετχαρακτήρισε τη σειράβιταμινούχωνχυμών τηςΟικογένειαςΧριστοδούλου. ΛΟύξ Στααναψυκτικάχωρίς ζάχαρηέχειστραφεί τα τελευταίαχρόνια ηΛουξκαιστηFoodExpo2019παρέθεσεόλη τηνγκάμα των προϊόντων της,μεέμφασηστησειράPlusn’Light.«Τααναψυ- κτικά τηςσειράςέχουν60%λιγότερεςθερμίδες,καθόλου ζάχαρη και τεχνικάγλυκαντικά,περισσότεροχυμόφρούτωνκαι100% φυσικάγλυκαντικά»,μαςεξήγησεηκαΖωήΓκέκα.Ηεταιρεία παρουσίασεστηνέκθεσηκαι τιςνέεςσυσκευασίες,μεταξύ των οποίωνκαιγυάλινες.Όλα ταπροϊόνταΛουξείναιδιαθέσιμα πανελλαδικά,μέσωχονδρεμπόρων. PalMiEBisTro Ηγνωστή«αλυσίδα»καφέ–εστιατορίων,PalmieBistro,έχει διεισδύσει τον τελευταίοκαιρόκαιστηναγορά τωνσυσκευα- σμένωνπροϊόντων.«Εδώκαι τρίαχρόνιαέχουμε δημιουργήσει ταδικάμαςέτοιμαγεύματα,βασισμένασε αγαπημέναπιάτα,όπως τοπαστίτσιο, τασουτζουκάκια,οι μελιτζάνεςογκρατέν, το ιμάμκαιπολλάάλλα»,μαςεξήγησε ηκαΆνναΑμπάβη,στοπερίπτερο τηςεταιρείας.Στηνέκθεση παρουσιάστηκανκαι τανέακρεατοσκευάσματα τηςPalmie Bistro,με τοσύνολο τωνπροϊόντωνναείναιήδηδιαθέσιμο σεμίνιμάρκετσεόλη τηνΕλλάδα,αλλάκαισεχώρες του εξωτερικού. Palirria Οικονσέρβες τηςΠαλίρροιαέχουνκαθιερωθείεδώκαι πολλάχρόνιαστηναγοράκιέτσιηεταιρείαβρέθηκεγια5η φοράστηFoodExpo,μεστόχο τηδιεύρυνσηκαι τωνεξαγω- γών της,καθώς τα τελευταίαχρόνιααναπτύσσεταισταθερά καιστοεξωτερικό.«Έχουμεήδηπολλέςb2bεπαφέςκιη κίνησηείναι ιδιαίτερααυξημένηφέτος,ειδικάόσοναφορά τον τομέα τωνεπαγγελματιών»,μας τόνισεηκαΆννα Κοτσαντά.ΗΠαλίρροιαπαρουσίασεστηνέκθεσημίανέα σειράσε τάπερμε τρίμηνηδιάρκεια,αλλάκιόλες τιςμικρές συσκευασίεςμεχειροποίηταντολμαδάκια,γίγαντες,φάβα, κ.ά.,πουθεωρούνται ιδανικέςγια ταμίνιμάρκετ. EKTHESHFOODEXPO 11.indd 31 22/04/2019 16:20 Δεκάδες εκθέτες από τη Food Expo 2019 μίλησαν στο περιοδικό μας και παρουσίασαν τα προϊόντα τους για τα μίνι μάρκετ σε όλη την Ελλάδα. Για τις πωλήσεις των αναψυκτικών Nektar και Frut up, αλλά και τις προσφορές της Αφοί Γ. Κουρτίδη ΑΕ στα μίνι μάρκετ, μίλησε στο 29ο τεύ- χος του περιοδικού ο κ. Γιώργος Κουρτίδης. Η νομοθεσία για το χύμα τσίπουρο άλλαξε το 2020 και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών, κ. Νίκος Καλογιάννης, μας εξήγησε τα νέα δεδομένα. 30 ρεπορτάζ όπως ταφρούτακαι ταλαχανικάπουμπορείνα υπάρχουνσεένακατάστημα. • Από τοννόμοεξαιρούνταιοιβιοαποδομήσιμες / λιπασματοποιήσιμεςπλαστικέςσακούλεςμεταφο- ράς. •Σημαντικότερηεξαίρεσηόλων,είναιότι τοπεριβαλ- λοντικό τέλοςδενεμπίπτειστιςσακούλεςπου διατίθενταιαπόπερίπτερακαιυπαίθριοεμπόριο. Πούπηγαίνουν τα χρήματα Ηπλειοψηφία τωνΕλλήνωνσυμφωνείμε τομέτρογια τημείωση τηςπλαστικήςσακούλας,σεποσοστόμάλι- στα της τάξης του60%,σύμφωναμεπρόσφατηέρευνα τηςεταιρείας IeraxAnalytix.Ακριβώς το ίδιοποσοστό τωνκαταναλωτώνόμως,δενγνωρίζεισεποιαδημό- σιαυπηρεσίαθακαταλήγουν ταχρήματααπό το τέλος των4λεπτών,ενώπολλοίείναικαιαυτοίπουφοβού- νται τηναδιαφάνεια τουκράτους. Σεκάθεπερίπτωσηκαισύμφωναμεόσαέχουνγίνει μέχρισήμεραγνωστά, ταχρήματααπό τοπεριβαλλο- ντικό τέλοςθαπηγαίνουνστονΕλληνικόΟργανισμό Ανακύκλωσης (EOAN)καιθαχρησιμοποιούνταιγια δράσειςενημέρωσης,ευαισθητοποίησης τωνκατανα- λωτώνκαιανταποδοτικάγια τηναντικατάσταση των λεπτώνπλαστικώνσακουλώναπόεπαναχρησιμοποι- ούμενες τσάντες,οιοποίεςκαιθαδίνονταιδωρεάν στουςπολίτεςπουθαεπιστέφουνγιαανακύκλωση τις λεπτέςπλαστικέςσακούλες. ΣημειώνεταιότιοEOANείναιοαρμόδιοςφορέας (ΝΠΙΔ) τουΥπουργείουΠεριβάλλοντοςκαιΕνέργειας (Υ.Π.&ΕΝ.)για τονσχεδιασμόκαι τηνεφαρμογή της πολιτικήςγια τηνΠρόληψηκαι τηνΕναλλακτικήΔια- χείρισηΑποβλήτωνστηνΕλλάδα (προετοιμασίαγια επαναχρησιμοποίηση,συλλογή,μεταφορά,αποθή- κευση,ανακύκλωση),έτσιώστεαυτάνααξιοποιούνται καιναεκτρέπονταιαπό τορεύμα τωναποβλήτωνπου οδηγείταισεχώρους τελικήςδιάθεσης. Οιυποχρεώσεις τωνκαταστημάτων Σύμφωναμε τησχετικήΚοινήΥπουργικήΑπόφαση, κάθεέμποροςοοποίοςδιαθέτειστονκαταναλωτή λεπτέςπλαστικέςσακούλεςμεταφοράς,υποχρεούται ανά τρίμηνοκαιγιαπρώτηφοράστις30Απριλίου 2018,ναυποβάλλειστηνΑΑΔΕδήλωσηαπόδοσης του περιβαλλοντικού τέλους.Το τέλοςαναγράφεταιστα παραστατικάπώλησηςεμπορευμάτωνήπροϊόντων καιαποτυπώνεταισταλογιστικάαρχείαπουυποχρε- ούταινα τηρείοέμπορος. Πιοσυγκεκριμένα,από την1η Ιανουαρίου2018,οι έμποροιυποχρεούνται: α)νααναγράφουνστασημείαλιανικήςπώλησης εμπορευμάτωνήπροϊόντων,σεεμφανέςσημείοπρος τονκαταναλωτήότι:«Οιλεπτέςπλαστικέςσακούλες ΚούφαληςΔημήτρης «Με ταλαιπωρεί,αλλάέχωμικρότεροκόστος» Ο ιδιοκτήτης τουμίνιμάρκετ στονΆλιμο επί τηςοδούΜυρτιδιωτίσσης,κ.ΚούφαληςΔημή- τρης,μίλησεστοπεριοδικόμαςαναφορικάμε τη χρέωση τηςπλαστικήςσακούλαςύστερα από τηνέανομοθεσίακαι τηναντίδραση του κόσμου.Συγκεκριμέναείπε:«Προσπαθώνα εφαρμόσω τη νομοθεσίακαι να χρεώνω τις σακούλες,αλλάοκόσμοςσχολιάζειαρνητικά. Εμένασανμικρόμαγαζίαυτός ο νόμοςμε ταλαιπωρεί.Όπως έχω παρατηρήσει, οι περισσότεροι πελάτες προτιμούν να παίρνουν τα ψώνια τους στα χέρια, ενώ άλλοι έρχονται με δική τους. Βέβαια υπάρχουνκαιαυτοίπουαγοράζουν τησακούλα.Πιστεύωπως για ό,τι καινούριο συμβαίνει, χρειάζεται κάποιος χρόνος μέχρι να το συνηθίσειοκαταναλωτής.Τοκαλόβέβαιαείναι,πωςπαραγγέλνω λιγότερεςσακούλεςαφούέχουνπλέονμικρότερη ζήτησηκαιεπο- μένωςέχωμικρότεροκόστος». ΓαρέφαςΕυθύμιος «Προτιμώνα τη χρεωθώ εγώ» Ο ιδιοκτήτηςτουμίνιμάρκετστηνΑργυρούπολη επί της οδούΚρώμνης, κ. Γαρέφας Ευθύμιος, μίλησεστοπεριοδικόσχετικάμετηνεφαρμογή του νέου νόμου για τη χρέωση της πλαστικής σακούλας.Σχολίασε:«Ότανεφαρμόζωτοννόμο καιχρεώνωτησακούλα,χάνωτονπελάτη.Σχο- λιάζει αρνητικά γιατί είναι σαν να πουλάω σακούλες.Έτσι,αναγκάζομαινατηδίνωδωρεάν. Προτιμώνα τηχρεωθώεγώ.Υπάρχουν τόσαπροϊόνταπεριτυλιγμένα μεπλαστικά,ησακούλα τουψιλικατζήπείραξε;». δωρεάν;»πρέπειναέχει τεθείσεόλουςανεξαιρέτως απόκάποιονπελάτη.Σύμφωναμε τοννόμολοιπόν, ισχύουν ταεξής: •Τοπεριβαλλοντικό τέλος,αφορά τιςπλαστικέςσακού- λεςμεπάχοςμέχρι50μm (μικρόμετρα). •Οιπλαστικέςσακούλεςμεπάχοςαπό50μmέως 70μmδενεπιβαρύνονταιμεπεριβαλλοντικό τέλος, αλλάείναιυποχρεωτικήη τιμολόγησή τουςστον πελάτη. •Στιςπολύλεπτέςσακούλες,μικρότερες των15μmδεν χρεώνεταιπεριβαλλοντικό τέλος,μόνοόταναυτές χρησιμοποιούνταιγια τησυσκευασίαχύμα τροφίμων, Η δική σας γνώμη SAKOULES.indd 30 2/22/18 5:29PM ΣΧΟΛΙΚΑΕΙΔΗ Αφιέρωμα 58 ΣτέλλαΓύλαρ «Φέρουμεσχολικάγιααγορές της τελευταίαςστιγμής» Τομίνιμάρκετ επί τηςοδούΝίκηςστη Φιλοθέη είναιπάνωαπό25 χρόνιαστην αγοράκαιο ιδιοκτήτης ΙγνάτιοςΡάπτηςμε τηΣτέλλαΓύλαρη (φώτο)μαςμίλησαν για τιςδικές τους εμπειρίες.«Ηκίνηση φυσικά είναιπεσμένη τα τελευταία χρόνια,αλλά τώρ τοκαλοκαίριαλλάζειηψυχολογία ων καταναλωτών,μ ταπαγωτάκαι τααναψυκτικά να φέρνουνπερισσόεροκόσμοστοκατάστημα».Ένα κατάστημαπου έχεισχεδόν ταπάντα.«Ναι είμαστεσαν έναμικρόσούπερμάρκετ,μόνο τα τσιγάρακόβουμεσιγά σιγά, γιατί είναι έναασύμφοροπροϊόν.Όσοναφορά τα σχολικάόμως,ποια είναιηπολιτική τουμίνιμάρκετ; «Φέρνουμεσχολικά.Τετράδια,μολύβια,διαβήτες, συνδετήρεςκ.ά.Δενθα έρθεικανείς νααγοράσει εδώόλα τασχολικά,αλλάυπάρχουναγορές της τελευταίαςστιγμής, πουκάποιος έχειξεχάσεικαι έτσιαξίζει τονκόπο να έχουμε γραφικήύληστοκατάστημα»,ανέφεραν. Νίκ ςΦυρογένης «Κανένα τετραδιάκι καιμέχρι κεί» Εδώκαισχεδόν τρία χρόνια,οΝίκος Φυρογένης εργάζεταιστομίνιμάρκετ επί τηςοδούΠεύκωνστηΝέα Ιωνία,με τηνκίνηση να είναιμεγαλύτερη τα Σαββατοκύριακα,όπως είπε.«Το Σάββατ ι ειδικά τηνΚυριακή έχει περισσότερηδουλειά,καθώς είναικλειστάκαι τασούπερ μάρκετ».Όσοναφοάδε τιςπωλήσεις τουκαταστήματος, ταπροϊόνταψυγείου έχουν τημερίδα του λέοντοςαυτή την περίοδο.«Τυριά, γάλτα,μύρες,παγωτά έχουν τη μεγαλύτερηκατανάλωση,αλλάκαιοιμπάρες δημητριακώνκαιπρωτεΐνης είναιαπό τα “δυνατά”μας προϊόντα», τόνισε.Τιγίνεταιόμωςμε τασχολικά ενόψει και τουΣεπτεμβρίου;«Δεν έχουνπολύκίνηση.Κανένα τετραδιάκικαιμέχρι εκεί.Εμείςφέρνουμε γενικάστο κατάστημα,αλλάδενυπάρχειμεγάλη ζήτηση»,σχολίασε. οιμαθητέςκουβαλούνστοσχολείοκαθημερινά τσάντες φορτωμένεςμεβιβλία, τετράδια,κασετίνες,μπουκάλια μενερόκαι ταπεράκιαμεδιάφοραφαγητά.Επομένως,η σωστήεπιλογήσχολικούσακιδίου,πουδενθαεπιβα- ρύνει τημυοσκελετικήυγεία τωνμαθητών,κρίνεται απαραίτητη.Οι τιμέςσταηλεκτρονικάκαταστήματα, παρουσίασανέναμέσοκόστοςσχολικών τσαντών,που κυμαινότανμόλιςστα5,95ευρώ.Στησυνέχεια,ηέρευνα τηςPicodiεξέτασε τοναπαραίτητοεξοπλισμόγια το μάθημα τωνκαλλιτεχνικών,πουαπαιτείαξεσουάρ, όπωςψαλίδια,κόλλες,μολύβια,χαρτόνια,μαρκαδό- ρους,μπογιέςήπλαστελίνες.Γιααυτά ταπροϊόντα το κόστοςανέρχεταιστα24,53ευρώ.Σταέξοδαπροστίθε- νταικαι τααθλητικάείδηγια τομάθημα τηςφυσικής αγωγής,μεμέσοκόστος23,65ευρώ.Αξίζεινασημειω- θείότιημέση τιμήσεχαρτικάκαιείδηγραφήςέφτασε τα 31,16€.Τα τετράδια,οιμεμβράνες τετραδίων, ταντοσιέ, οικασετίνες, ταστυλό, ταμολύβια,οιγόμες,οι ξύστρες καιοιχάρακεςείναι ταείδηπουεπιβαρύνουνπερισσό- τερο τονοικογενειακόπροϋπολογισμό.Υπολογίζεται, λοιπόν,ότιέναπαιδίπουθαπάειστηνΑ’Δημοτικού το Σεπτέμβρηχρειάζεται85,29€γιασχολικάείδη. Οι τιμές στονανταγωνισμό Στοκανάλι τωνσχολικώνειδών,ηποικιλίακαι τοεύρος των τιμώνπουπαρατηρούνταιείναι ιδιαιτέρωςμεγάλα, όπωςδείχνεικιηέρευνα τηςΔ/νσηςΕλέγχωνκαι Παρατηρητηρίων τηςΓενικήςΓραμματείαςΕμπορίουκαι ΠροστασίαςΚαταναλωτή,πουδιεξήχθημέσω τουδια- δικτύου,μεαντικείμενο τηνκαταγραφή των τιμώνγια ταβασικάσχολικάείδη.Έναςαπό τουςκαθοριστικούς παράγοντες,πουδιαμορφώνει τις τιμές τωνειδών αυτών,είναιαφενός το«σήμα»πουφέρουν,δηλαδή το brand τηςεταιρείας,αφετέρου τοθέμαπουαπεικονίζε- ταιπάνωσεαυτά (π.χ.ήρωεςκινουμένωνσχεδίων).Για παράδειγμα,ένααπλόσετ τετραδίων των7 τεμαχίων ξεκινάαπό1,75ευρώκαιμπορείναανέλθειστοποσό των4,83ευρώ,ανάλογαμε τηναπεικόνισηή τηνηλικία στηνοποίααπευθύνεται.Παρόμοιαδιαφοροποίηση παρατηρείταικαισταμολύβια, τωνοποίωνημέση τιμή κυμαίνεταιαπό0,29έως0,99λεπτά.Σημαντικέςείναικι AFIEROMASXOLIKA 8.indd 58 02/07/2019 14:23 74 αναψυκτικα Αφιέρωμα «Σφραγίδα» ελληνικότητας Τααναψυκτικά τωνεταιρειών,πουσυμμετέχουνστην πρωτοβουλία,φέρουνστησυσκευασία τους τοειδικό σήμαπουανταποκρίνεταιστο τρίπτυχοέδρα,παρα- γωγήκαι ιδιοκτησίαστηνΕλλάδακαιπρέπεινα πληρούνσυγκεκριμένεςπροϋποθέσεις,όπωςεπιχει- ρηματικήέδραεντόςεπικράτειας,ελληνική ιδιοκτησία, απόλυτηεφαρμογή τηςεργατικήςνομοθεσίας,υψηλή προστιθέμενηαξίαπουπαράγουνστηχώρα,συνεργα- σίαμεελληνικέςεπιχειρήσειςσεπρομήθειεςκαι υπηρεσίες,νόμιμηάδειαλειτουργίαςκαιεκπλήρωση τωνυποχρεώσεών τουςαπέναντιστοελληνικό Δημόσιο. Διακρίσειςποιότητας σε διεθνείς διαγωνισμούς Οιελληνικέςεπιχειρήσεις τουκλάδου,όμως,επέδειξαν καιμεγάληέμφασηστηνανάδειξη τηςποιότητας των προϊόντων τους,γεγονόςπουπιστοποιείταιαπό τα πολυάριθμαβραβείαποιότηταςπουέχουναποσπάσει τα τελευταίαχρόνιασεδιεθνείςδιαγωνισμούς,όπως τα WorldFood InnovationAwards. Επιδιώκονταςενεργήπαρουσίαστοεξωτερικό,μικρές ελληνικέςεπιχειρήσειςέχουνδιαγωνιστείαπέναντισε μεγάλεςεταιρείες,πουπρωτοστατούνστονκλάδο,και κατόρθωσανναδιακριθούνγια τηνποιότητα τωνπροϊ- όντων τουςκαι τιςκαινοτομίεςπουπροωθούν. Ενδεικτικάαναφέρεταιηβράβευση τουαναψυκτικού bfreshSpitikoστηνκατηγορία τωνκαλύτερωνχειρο- ποίητωνπροϊόντων, τααναψυκτικάΛουξPlus ‘nLight, πουεπιλέχθηκανστουςφιναλίστ τηςκατηγορίαςBest SoftBeverageσταGulfood InnovationAwards του2017, ηΛεμονάδα«Βίκος»πουαπέσπασε τηνανώτερηδιά- κριση τριώναστεριώναπό το InternationalTaste& Quality Institute το2015,αλλάκαι τα5χρυσάβραβεία πουαπέσπασεηεταιρείαΑφοίΚουρτίδησταφετινά iTQi SuperiorTasteAwards2018,από τοΔιεθνές Ινστιτούτο ΓεύσηςκαιΠοιότητας (iTQi),για τηνΠορτοκαλάδα, τη Λεμονάδα,αλλάκαι τηΜηλάδαΝέκταρ. «Επίθεση»μέσω επικοινωνίας Έναςακόμη τομέαςστονοποίοστόχευσανοιελληνικές επιχειρήσεις τωναναψυκτικών,είναικαιαυτός τηςεπι- κοινωνίας.Χρησιμοποιώνταςεπιθετικήπολιτικήκαι διεκδικώντας τηναύξηση τουμεριδίου τουςστην αγορά,οιελληνικέςεταιρείεςέδωσανέμφασηστην επικοινωνία τωνπροϊόντων τους,αποκτώνταςδυνα- μικήπαρουσίασταΜέσαΜαζικήςΕνημέρωσηςκαι κοινωνικήςδικτύωσης,μεποικίλεςδιαφημιστικές καμπάνιεςκαιπροωθητικέςπρακτικές.Ενώ ταπροη- γούμεναχρόνιαστουςδέκτες τωνκαταναλωτών πρωτοστατούσανοιμεγάλεςπολυεθνικέςεταιρείες του κλάδουμεακριβέςδιαφημιστικέςκαμπάνιες,οιεγχώ- ριεςβιομηχανίεςπλέονέχουνενεργήπαρουσίαστην ΙλιάναΠαπαθανασίου-ΜαρίαΔρόσου «ΗΛουξανταγωνίζεται ταμεγάλαbrands» Την ίδιαπερίπου ζήτησημε ταbrands τωνπολυεθνικών εταιρειώνέχειπάνω κάτωκαιηΛουξ, σύμφωναμε τη Μελίνακαι τις υπαλλήλους της (φωτο)στομίνιμάρ- κετεπί της λεωφόρουΠηγήςσταΜελίσσια.«ΕμείςέχουμεΛουξ,Fantaκαι Ήβη,καιόλα ‘‘φεύγουν’’αρκετά.ΠερισσότερονομίζωηFanta, λιγότεροηΛουξκαιακολουθείηΉβη.Θεωρώότιδενέχουν ιδι- αίτερεςδιαφορές,όμως,καιη τιμή τουςείναιπάνω-άτωη ίδια καιγιαεμάςπου τιςπρομηθευόμαστε. ΊσωςηΛουξναείναι κάποιεςφορέςλίγοπιοοικονομική» τόνισεστοπεριδικό«Mini Market&ΜικρήΛιανική».Αξίζεινασημειώσουμεότι τοσυγε- κριμένοκατάστημα,ένα«μίνιμάρκετ-μάξιπερίπτεο»,όπως γράφεικαιη ταμπέλα του,είναιέναπολύσύγχρονοκατάστημα, τοοποίοκαιλειτουργεί τον τελευταίο1,5χρόνοστηνπεριοχή. H άποψή σας AFIEROMAANACYKTIKA.indd 74 6/28/18 3:28PM 31 ρεπορτάζ μεταφοράςυπόκεινταισεπεριβαλλοντικό τέλος (με αναγραφή τουποσού του τέλους),μεσκοπό τημείωση χρήσης τους» β)να τηρούν τιςαπαιτήσειςπουπροβλέπονταιστηνΚΥΑ (στηνπαράγραφο1 τουάρθρου3,στηνπαράγραφο 2.1 τουάρθρου3Ακαιστοάρθρο3Β) γ)ναμεριμνούνγια τηναναγραφή τουποσού τουπερι- βαλλοντικού τέλους,με τρόποδιακριτόκαι ευανάγνωστο,σταπαραστατικάπώλησηςπρο του ΦΠΑ. Σημειώνεταιεπίσης,ότιόλοιοιέμποροικαιεμπορικές επιχειρήσεις,συμπεριλαμβανομένων τωνπεριπτέρων και τουυπαίθριουεμπορίου,υποχρεούνταιναπαρέ- χουνστονκαταναλωτήμόνολεπτέςπλαστικές σακούλεςμεταφοράςπουφέρουν τηνπροβλεπόμενη σήμανση. Έρχονταικαι έλεγχοι Σύμφωναμεόσαέχουνγίνειγνωστάαπό τιςαρμόδιες αρχές, τοαν τοκάθεκατάστημαχρεώνεικανονικάγια τιςπλαστικέςσακούλεςπουδιαθέτειθαελέγχεται τακτικά, τόσοαπόκλιμάκια τηςΑΑΔΕστοπλαίσιο των φορολογικώνελέγχωνπουπραγματοποιούν,όσοκαι απόειδικάκλιμάκια τουΕΟΑΝπουθαδημιουργηθούν για τονσκοπόαυτό.Τακλιμάκιαθαελέγχουναφενός το ανχρεώνονταιοιπλαστικέςσακούλεςκαιαφετέρουότι οισακούλεςπουχρησιμοποιεί τοκατάστημααναγρά- φουν τονπαραγωγό (άραείναιαγορασμένεςνόμιμα). Πρόστιμα έως 5.000 ευρώ Τσουχτεράαναμένονταικαι ταπρόστιμαπροςόλους, για τημηεφαρμογή τουνόμου,καθώςανδενέχουν ακόμησυμμορφωθείμεαυτόν,μπορείνακληθούννα καταβάλουνακόμακαι τοποσό των5.000ευρώ.Πιο συγκεκριμένα,ονόμοςαναφέρειότιπροβλέπεταιη επιβολήδιοικητικώνκυρώσεων,με τουςπαραβάτες τιμωρούνταιωςεξής: α)στονπαραγωγόπουπαραβαίνει τιςυποχρεώσεις του, επιβάλλεταιπρόστιμοαπό1.000μέχρι10.000ευρώ, β)στονέμποροπουπαραβαίνει τιςυποχρεώσεις του (παρ.1και1.1 τουάρθρου3, παρ.2 τουάρθρου3Α, άρθρο3Βκαιπαρ.1,2και3 τουάρθρου4),επιβάλλεται πρόστιμοαπό200μέχρι5.000ευρώ, γ)στονδιακινητή-διανομέαπουπαραβαίνει τιςυποχρε- ώσεις του (άρθρο6),επιβάλλεταιπρόστιμοαπό500 μέχρι1.000ευρώ. Σεπερίπτωσηυποτροπήςδε,για τις ίδιεςπαραβάσεις εντός τριετίας, ταποσά τωνπαραπάνωεπιβαλλόμενων προστίμωνδιπλασιάζονταικαισεπερίπτωσηεπανει- λημμένηςυποτροπήςεντός του ίδιουχρονικού διαστήματος, ταποσά τωνπροστίμων τριπλασιάζονται. Βασικόκριτήριογια τηνεπιβολή τουύψους τωνπροστί- μωνείναιησοβαρότητακαιησυχνότητα της παράβασης, τοόφελος τουπαραβάτηκαιηεπαναλαμ- ΧριστοδουλάτουΝάντια «Μαςμπερδεύουνμε ταπερίπτερα» Για το μπέρδεμα των καταναλωτών και τα παράπονάτους,μαςμίλησεηκαΧριστοδου- λάτουΝάντια, ιδιοκτήτρια του μίνι μάρκετ Επίκεντρο,στηνοδόΜηδείας28&Καλλι- σθένους 2 στη Νέα Ιωνία. «Αρκετοί καταναλωτές έχουν παραπονεθεί για το γεγονόςότιπρέπειναπληρώνουνπλέοντις σακούλες,μεαρκετούςαπόαυτούςναμην έχουν καταλάβει και τη διαφορά μας από τα περίπτερα. Πρέπει δυστυχώςναεξηγούμεότιόλοαυτόοφείλεταιστηνομοθεσίακαι δεν είναι δική μας πρωτοβουλία. Προσωπικά πάντως, έχω πια συνηθίσειναρωτάω τονκόσμοπόσεςσακούλεςχρειάζεταικάθε φορά», τόνισεστοπεριοδικόμας. ΚάροςΑντώνης «Νομίζουνότι τιςπουλάμε» Οικ.κ.ΦώτηςκαιοΑντώνηςΚάροςείναι ιδιο- κτήτες τουMiniShopστηνοδόΞάνθου30στο ΝέοΨυχικό, εδώ και 18 χρόνια, οπότε έχουν σίγουρααρκετάπεριστατικάναμαςδιηγηθούν. Ανάμεσάτουςκαιόσαγίνονταιτουςτελευταίους μήνες, με αφορμή τη νέα νομοθεσία για τις σακούλες. «Νομίζουν ότι τις πουλάμε», ανέ- φεραν χαρακτηριστικάκαισυνέχισαν:«Είναι αρκετοίοιπελάτεςπουειδικάστηναρχήδενκαταλάβαιναντηνεπιπλέον χρέωση.Πλέονόμως,έρχονταιπροετοιμασμένοι.Κάποιοιέχουν τις δικέςτουςσακούλες,ενώμαςέχουντύχεικαιπεριστατικάμεπελάτες που ταπαίρνουνσταχέριαγιαναμηνχρεωθούν τα4λεπτά! ‘‘Μένω δίπλα’’,μαςείπεέναςνεαρός τιςπροάλλες». βανόμενημησυμμόρφωσημε τυχόνυποδείξεις του ΕΟΑΝ, τοπλήθος των ταμειακώνμηχανών, τοπλήθος τωνυποκαταστημάτων τηςελεγχόμενηςεπιχείρησηςκαι τομέγεθος τηςεπιχείρησης. Αξίζειπάντωςνασημειωθείότιπριναπό τηνεπιβολή των κυρώσεωνμπορείναχορηγηθείστονπαραβάτηεύλογη προθεσμίαγιασυμμόρφωση. Ταπρόστιμαπουεπιβάλλονται,βεβαιώνονταιαπό την αρμόδιαυπηρεσία τηςΓενικήςΔιεύθυνσηςΠεριβάλλο- ντος τουΥπουργείουΠεριβάλλοντοςκαιΕνέργειαςπου εποπτεύει τονΕΟΑΝ,μετάαπόεισήγηση τουΕΟΑΝκαι εισπράττονταισύμφωναμε τιςδιατάξεις τουΚώδικα ΕισπράξεωςΔημοσίωνΕσόδων (ΚΕΔΕ). Η δική σας γνώμη SAKOULES.indd 31 2/22/18 5:29PM Η δική σας άποψη, των επαγγελμα- τιών στην αγορά του μίνι μάρκετ, μετράει περισσότερο και έτσι δεν λείπει από κανένα τεύχος. Ο κ. Δημήτρης Παπαχρυσάνθου, Wholesale & Affiliate Retail Director της ΑΒ Βασιλόπουλος, πρότεινε μέσω του περιοδικού μας την επι- λογή του Franchise για τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ. Αλλαγές υπήρξαν όμως και στον κλάδο των αναψυκτικών. Η πρόε- δρος του ΣΕΒΑ, κα Αγγελική Πατρούμπα, ανέφερε στο περιοδικό μας τις ανάλογες δεσμεύσεις για μείωση της ζάχαρης. Από το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» δεν λείπει και η άποψη των ειδικών σε θέματα δια- τροφής, σχετικά με τα τρόφιμα και τα προϊόντα που διεκδικούν μια θέση στα ράφια. 51 Τ αSuperfoodsή«υπερτροφές»έκανανθριαμ- βευτικήείσοδοστηδιατροφήμαςπριναπό μερικάχρόνια.Κατέκλυσαν ταράφια τωναγο- ρών,αλλάκαι ταβιβλίασυνταγώνμαγειρικής.Για πολλούς,μάλιστα,κιόχιαδικαιολόγητα,αποτελούν την κορυφαίαδιάσταση τηςδιατροφικήςαξίας των τροφί- μων.Πρόκειταιγιαμιακατηγορία τροφώνπουδιαρκώς διευρύνεται,άλλοτεβάσειεπιστημονικώνδιαπιστώ- σεωνκιάλλοτελόγω...διαφήμισης. Ωςυπερτρόφιμαχαρακτηρίζονται εκείναπου εμφανί- ζουνυψηλήδιατροφικήαξία,λόγωμεγάλης συγκέντρωσηςθρεπτικώνσυστατικών,κιέχουν ουσίες,όπωςαντιοξειδωτικά,φλαβονοειδήκαιπολυ- φαινόλες,πουμπορείναμειώνουν τονκίνδυνο εμφάνισηςδιαφόρωνασθενειών.Τα επιστημονικά αναγνωρισμένα«υπερτρόφιμα» (λίγοπερισσότερα απόδέκα) είναιαυτάγια ταοποίαέχουνγίνειδημοσι- εύσειςμελετώνπουδείχνουνότιμπορείναδιαθέτουν συγκεκριμένες ευεργετικές ιδιότητες.Αυτά είναι: κράνα (cranberries),σμέουρα -μύρτιλλα (ή raspberrie s),νιφάδες ζέας,κιν όα,σπιρουλίνα, chiaseeds, γκότζιμπέρικ.λπ . Τα«υπερτρόφιμα»ήτανκομμάτι τηςδιατροφήςαπό τηναρχαιότητα.Στησύγχρονη εποχή,οιάνθρωποι τρέφονταικυρίωςμε επεξεργασμένακαισυχνάφτωχά σεθρεπτικάσυστατικά τρόφιμα.Υπάρχει,λοιπόν,ένα διατροφικόκενό, τοοποίο,έωςέναβαθμό,θαμπο- ρούσενακαλυφθείαπό τις«υπερτροφές».Η επιστημονικήκοινότητασυγκλίνειστοσυμπέρασμα ότιηένταξη των τροφώναυτώνστηνκαθημερινήδια- τροφήμπορείνα ενισχύσει τονοργανισμόμε αντιοξειδωτικέςκιαντιμικροβιακέςουσίες,βιταμίνες, φυτικές ίνεςκιωφέλιμαλιπαράσεποσότητεςμεγαλύ- τερεςαπό ταυπόλοιπα«συμβατικά» τρόφιμα.Επίσης, ηκατανάλωσή τουςμπορείναλειτουργείαντισταθμι- στικάστηλήψηανθυγιεινών τροφίμων.Έτσι,σεβάθος χρόνου,ηχρήση τουςμπορείναλειτουργήσειπεριο- ριστικάστονκίνδυνο εμφάνισηςπαθήσεων,όπως καρδιαγγειακέςκαινευρολογικέςδιαταραχές,καρκί- νος,παχυσαρκίακαιδιαβήτης.Η επίδρασή τους είναι ευεργετικήκαιγια τηνψυχολογία,αφούμπορεί κάποιοςνααισθάνεταιόμορφα, επειδήκάνεικάτικαλό για τον εαυτό του.Συμπερασματικά, τα«υπερτρόφιμα» θαπρέπεινα εντάσσονταιστηδιατροφικήκαθημερι- νότητα τηςοικογένειας,όπωςγιαπαράδειγμασε συνταγέςστοπρωι νό, τιςσαλάτες, τιςσο ύπες, αλλάκαισεγλυκά,σπιτικέςπίτσεςκ.λπ.». Δρ.ΔημήτρηςΓρηγοράκης ΚλινικόςΔιαιτολόγος ΔιατροφολόγοςMSc,PhD ΔιδάκτωρΧαροκοπείουΠανεπιστημίου «Υπερτρόφιμα»: Πόσο ωφέλιμα είναι; πυκνότητα,μειώνει τιςφλεγμονές,κατεβάζει τη χοληστερίνη,θεραπεύει τα έλκηκαιβελτιώνει τη λειτουργία τουανοσοποιητικού.Είναι, επίσης,κατά 99% χωρίς λακτόζη, γεγονόςπουσημαίνειότι είναι καλάανεκτόαπόανθρώπουςμεήπιαδυσανεξία. Σπόροι Chia απόΝότια Αμερική ΟισπόροιChiaκαλλιεργήθηκαν πρώτηφορά το 16οαιώνααπό τουςΑζτέκουςστηνπρο-Κολομ- βιανή εποχήκι εξακολουθούν να χρησιμοποιούνταιστηνΚεντρική καιΝότιαΑμερική.Μπορούν ναπροστεθούνσεάλλα τρόφιμα,όπωςσεδημητριακάπρωινού,μπάρες ενέργειαςκαι γιαούρτι,ωςολόκληροςήαλεσμένος σπόρος.ΟισπόροιChia είναιπλούσιοισεω-3 λιπαρά οξέα (25 -30% του ελαίου του),συμπεριλαμβανομέ- νου τουα-λινολενικούοξέος. Υπερ-θρεπτικό Ιπποφαές Το ιπποφαές είναι έναςαπό τους αρχαιότερουςθάμνους της Ευρώπηςκαι τηςΑσίαςκαιφέρε- ται να έχειπάρει τοόνομά του από τησυνήθεια τωναρχαίων SUPERFOODS Αφιέρωμα SUPERFOODS Αφιέρωμα AFIEROMASUPERFOODS_CS6.indd 51 1/3/19 4:35PM θανάτων,σύμφωναμε τονΠΟΥ.Ηυψηλήπρό- σληψηνατρίουσυνδέεταιμε τηνπαχυσαρκία,με χρόνιεςηπατικέςνόσουςκαι τονγαστρικόκαρκίνο. ΟΠΟΥσυνιστάναπεριορίζεταιηκατανάλωσηαλα- τιούσελιγότερααπό5γραμμάριακαθημερινά, δηλαδήσελιγότερααπό2γραμμάριανατρίου.Ο παγκόσμιοςστόχοςπουείχεθέσει το2013ήταννα μειωθείκατά30%ημέσηπρόσληψηαλατιούαπό τουςανθρώπουςως το2025,όμως «οκόσμοςδεν είναιστονσωστόδρόμογια την επίτευξη τουστόχου αυτού» . Τρόφιμαμε λιγότεροαλάτιπροτείνεικαι ο ΕΦΕΤ στηνΕλλάδα Προς την ίδιακατεύθυνσηέχεικινηθείκαιοΕνι- αίοςΦορέαςΕλέγχουΤροφίμωνστηνΕλλάδα,ο οποίοςέχειπροβάλειόλααυτά ταχρόνια τιςσυστά- σεις τουΠΟΥ,αναφέρονταςκαισχετικάστοιχείαγια τηχώραμας. Πιοσυγκεκριμένακαισύμφωναμε τονΕΦΕΤ,η κατανάλωσησεόλες τιςευρωπαϊκέςχώρεςείναι υψηλή,ενώενδείξειςαπόεπιστημονικέςμελέτες στηνΕλλάδαδείχνουνότιηκατανάλωσηαλατιού μπορείναείναικαιδιπλάσια τουστόχουπουέχει θέσειοΠΟΥ. Την τελευταίαδεκαετία,οΕΦΕΤέχειπροβείσεδιά- φορεςδράσειςευαισθητοποίησης, τόσο τουγενικού πληθυσμούόσοκαιμεμονωμένωνπληθυσμιακών ομάδωνγια τηναναγκαιότητα τηςμείωσηςαλατιού (σποτστομετρόΑττικής,ημερίδααποκλειστικάγια τημείωσηαλατιού,διαλέξειςσεσχολεία τηςχώρας κ.λπ. ),ενώέχειυπογράψειπρωτόκολλασυνεργα- σίας τόσομε τηΛέσχηΑρχιμαγείρωνΕλλάδαςόσο καιμε τηνΟμοσπονδίαΑρτοποιώνΕλλάδας,με στόχο τημείωση τηςπεριεκτικότηταςαλατιούστα γεύματακαιστοψωμί,αντίστοιχα. ΌπωςυποστηρίζειοΠαγκόσμιοςΟργανισμός Υγείας,ημείωσηαλατιούστα τρόφιμαείναιεφικτή καιαποτελείμίααπό τιςπιοοικονομικάσυμφέ- ρουσεςδράσειςγια τηδημόσιαυγεία.Σεαυτήν την προσπάθειααπαιτούνταιευαισθητοποίησηκαι δράσεις, τόσοαπό τηβιομηχανία τροφίμωνκαι τουςυπευθύνουςμαζικήςεστίασηςόσοκαιαπό τους ίδιους τουςκαταναλωτές. ΣοφίαΕλευθερίου, MScΚλινικήΔιαιτολόγος-Διατροφολόγος Τοαλά στα τρόφιμα Τομαγειρικόαλάτι είναιμιαχημική ένω σηπουαποτελείταικατά40%από νάτ ριο (Na)κικατά60%απόχλώριο (Cl).Τονάτρι είαι τοστοιχείο εκείνο που ενοχοποιείταιγια τηνυπέρταση. ΟΠαγκόσμιοςΟργανισμόςΥγείας συστήνειηκτανάλωσηαλατιούνα είναι μικρότερηαπό5γραμμάριαημερησίως για τους ενήλικες, ενώγια ταπαιδιάοι συστάσεις είαιακόμημικρότερες.Τα5 γραμμάρια ισοδυναμούνπερίπουμεένακουταλάκι τουγλυκούαλάτι, συμπεριλαμβανομένουκαι εκείνουπουπεριέχεταιστα τρόφιμα. Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένοότιη ενισχυμένηκατανάλωσηαλα- τιούσχετίζεταιμεαυξημένηαρτηριακήπίεση, ενώακόμηκαιηήπια μείωση τηςκατανάλωσής τουσυμβάλλεισημαντικάστην ελάττωση της αυξημέν ς ρτηριακήςπίεσης.Ταάτομαμεαυξημένηαρτηριακήπίεση έχουνμεγαλύτεροκίνδυνονααναπτύξουνσεφανιαίανόσοκαι εγκε- φαλικό επεισόδιο,σεσύγκρισημε εκείνουςπουέχουνφυσιολογική πίεση.Επιπλέον,μίαδίαιταυψηλήσεαλάτιφαίνεται,σε επιστημονικές μελέτες,νασχετίζεταικαιμεάλλαπροβλήματαυγείας. Ποιες είναι οικρυφέςπηγέςαλατιού; Εκτόςαπό το ε ιτραπέζιο,υπάρχουνπολλές τροφέςπουπεριέχουν κρυμμένοαλάτι.Μελέτεςσε ευρωπαϊκάκράτηέχουνδείξειότι το 70-75% τουπροσλαμβανόμενουνατρίουπροέρχεταιαπό επεξεργα- σμένα τρόφιμακαιαπό ταγεύματα εκτόςσπιτιού,μόνο το10-15%από φυσικέςμη επεξερασμένες τρ οφέςκαι τουπόλοιπο 10-15%από την προσθήκηαλ τιούκατά τηδιά ρκειαμαγειρ έματοςκαιστο τραπέζι.Μια πιορεαλιστικήσύστασηαπόπαγκόσμιουςοργανισμούςκαι εθνικές αρχές είναι τα5-6γρ.αλατιού τηνημέρα. ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝΒΑΣΕΙΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣΑΛΑΤΙΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΤΡΟΦΙΜΟΥ Περιεκτικότητα σε νάτριο/αλάτι ανά 100 γρ. τροφίμου ΥΨΗΛΟΣΕΝΑΤΡΙΟ >0,6γρ.νατρίουή1,5γρ.αλατιού ΜΕΤΡΙΟΣΕΝΑΤΡΙΟ <0,6γρ.νατρίουή1,5γρ.αλατιού >0,1γρ.νατρίουή0,3γρ.αλατιού ΧΑΜΗΛΟΣΕΝΑΤΡΙΟ <0,1γρ.νατρίουή0,3γρ.αλατιού ΠΟΛΥΧΑΜΗΛΟΣΕΝΑΤΡΙΟ <0,04γρ.νατρίουή0,1γρ.αλατιού ΕΛΕΥΘΕΡΟΣΕΝΑΤΡΙ <0,005γρ.νατρίουή0,01γρ.αλατιού ΤΡΟΦΙΜΑΠΛΟΥΣΙΑ ΣΕΑΛΑΤΙ Έτοιμεςσούπες Αρτοσκευάσματα Αλλαντικά Κονσέρβες Τυριάσεάλμη Καπνιστά-παστά Τουρσιά (π.χ. ελιές) Προϊόνταμεγλουταμινικόνάτριο Έτοιμεςσάλτσες Σόγια&σος τεριγιάκι info point ρεπορτάζ 38 36-40_REPORTAZ_SALT-FREE.indd 38 20/07/21 15:54 H γλουτένηείναιπρωτεΐνη τουενδοσπερμίου του μαλακούσιταριού,κριθαριούκαισίκαλης,η οποίααποτελείταιαπό τηγλοιαδίνηκαιγλουτε- λίνη.Αρκετοίάνθρωποιπαρουσιάζουνκακήπέψηή αντίδρασηυπερευαισθησίαςστηγλουτένη.Τασυμπτώ- ματααυτάείναιποικίλα,εμφανίζονταιμαζίή μεμονωμένακαιπάνταπυροδοτούνταιαπό τηγλου- τένη: Φ ούσκωμα,Κοιλιακόςπόνος,Διάρροια,Δυσκοιλιότητα, Εξάνθημα,Δύσπνοια,Κνησ μός,Ζ άλη,Πονοκέφαλος, Εφίδρωση,Λιποθυμία. Ηδυσανεξίαστηγλουτένημπορείναεκδηλωθείσε οποιαδήποτεηλικία.Στιςομάδεςυψηλούκινδύνουανή- κουνάνθρωποιμεκληρονομικήπροδιάθεσηκι αντίστοιχοοικογενειακό ιστορικό.Σύμφωναμε τιςστα- τιστικές,πολλάπεριστατικάδυσανεξίαςσεγλουτένη είναιαδιάγνωστα,διότι τακλασικά τηςσυμπτώματα αποδίδονταισυχνάσεάλλεςκοινέςπαθήσεις,όπως το σύνδρομοευερέθιστουεντέρουκιηδυσανεξίαστη λακτόζη.Σεορισμένουςβαρέωςπάσχοντεςαπόδυσα- νεξίασεγλουτένη, τοανοσοποιητικόσύστημα δημιουργείαυτοαντισώματα, ταοποίακινητοποιούνται με τηλήψηγλουτένηςκαιπροκαλούναλλοιώσειςστον βλεννογόνο τουλεπτού,ποικίλλουσαςβαρύτητας: απουσίαήβράχυνσηλαχνών,αλλοίωση τηςδομής της λάχνης,αύξηση τηςσυσσώρευσηςλεμφοκυττάρων, παθολογικήβιοψία,συμπτώματαδυσανεξίας,αυξη- μένηπιθανότηταπροσβολήςαπόδιαβήτη,καρκίνο, λεμφώματα. Στουςανθρώπουςαυτούς,μεελαφράήβαριάδυσανε- ξίασεγλουτένη,απευθύνονται τα τρόφιμαελεύθερα γλουτένης.Ακόμηκαιμίαπολύμικρήποσότηταγλουτέ- νηςμπορείναείναι τοξικήγια ταάτομαπουπάσχουν απόσοβαρήδυσανεξίαστηγλουτένη.Ηαπομάκρυνση τηςγουτένηςαπό τηδιατροφή,συνεπάγεται τηβελτι- στοποίηη τηςπέψης τουςκαι τηνομαλοποίηση της απορρόφησης τωνθρεπτικώνσυστατικών των τροφών, ταοποία,ότανδενέχειαπομακρυνθείηγλουτένηαπό τηδιατροφή τους,απορροφώνταιπλημμελώςήκαθό- λου. Τιπρπειναξέρουνόσοιπάσχουναπόδυσανεξίαστη γουτένη,αναφορικάμε τηδιατροφή: Πρέπειναξέρουνότιπολλάυγιεινάφαγητάείναιχωρίς γλουτένηκαιμπορούννα τακαταναλώνουνελεύθερα: •Φασόλια,σπόροι, ξηροίκαρποίσεφυσική,ακατέργα- σημορφή •Φρέσκααυγά, •Φρέκακρέατα,ψάριακαιπουλερικάψητάήβραστά, •Φρούτακαιλαχανικά, •Ορισμέναγαλκτοκομικάπροϊόντα, •Εxtraπαρθένοελαιόλαδο •Φαγόπυρο,καλαμπόκικαικαλαμποκάλευρο,λινάρι. •Άλευραχωρίςγλουτένηείναιγενικώς ταάλευρααπό ρύζι,σόγια,καλαμπόκι,πατάτα,φασόλια,κεχρίκαι κινόα. Τρόφιμακαιποτάπουέχουνγλουτένηκαιπρέπεινα αποφεύγονταιείναιηβύνη, τοσιτάρι, ησίκαλη, τοκριθάρι, τοσιμι- γδάλι, τοπλιγούρικαι τα προϊόντα τους. Τα τυποποιημέναπροϊόντα πρέπειναείναιglutenfree. Τρόφιμα χωρίς γλουτένη Τιείναιη γλουτένη καισεποιούς καταναλωτές απευθύνονταισταgluten freeπροϊόντα Άρθρο τηςΔρος ΑναστασίαςΜοσχοβάκη ΧΩΡΙΣΓΛΟΥΤΕΝΗ Αφιέρωμα 87 InfoPoint: Φραγκοπούλου10,Κηφισιά Website: www.iatreioamoschovaki.gr Τηλ.: 2106252770Facebook:@DrAnastasiaMoschovaki AFIEROMAGLOUTENH.indd 87 02/07/2019 16:35

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=