Mini Market & Μικρή Λιανική Νο 37
XΩΡΙΣ ΓΛΟΥΤΕΝΗ Αφιέρωμα κατηγορίες, όπως τα αλλαντικά ή ακόμη και τα ροφή- ματα, έχουν στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση. Τα στοιχεία δείχνουν, μάλιστα, ότι πάνω από το 20% των νέων προϊόντων σε όλο τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών αφορά προϊόντα χωρίς γλουτένη. Η αγορά των δημητριακών βρίσκεται στην κορυφή, πάντως, με αριθμούς πολύ πάνω από τον μέσο όρο, αφού το 43% των νέων προϊόντων είναι gluten free, με τα μπισκότα να ξεχωρίζουν ως επιμέρους κατηγορία. Στα σνακ, η αγορά παρουσιάζει, επίσης, σχετικά υψηλή αναλογία στο σύνολο των λανσαρισμάτων προϊόντων χωρίς γλουτένη, σε παγκόσμιο επίπεδο, με τον μέσο όρο να διαμορφώνεται στο 13%, αλλά να ξεπερνά το 42% στις ΗΠΑ. Η κοιλιοκάκη και η νέα τάση στην αγορά Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη αποτελούν ίσως την κορυ- φαία τάση αυτή τη στιγμή στην αγορά των τροφίμων, αφού όλο και περισσότεροι καταναλωτές τα έχουν καθιερώσει στις διατροφικές τους συνήθειες. Η ανάγκη για την αποφυγή της γλουτένης, όμως, ξεκί- νησε λόγω της κοιλιοκάκης, μιας πάθησης του λεπτού εντέρου, που προκαλείται από την κατανάλωση γλου- τένης. Τα κλασικά συμπτώματα της κοι- λιοκάκης, όταν ο πάσχοντας καταναλώνει γλουτένη, περιλαμβάνουν διάρροια, κράμπες του εντέρου, φού- σκωμα και υποσιτισμό, ο οποίος προκαλεί, μεταξύ άλλων, απώλεια βάρους στους ενήλικες, προβλή- ματα ανάπτυξης στα παιδιά, αναιμία και οστεοπόρωση. Επιπλέον, η κοιλιοκάκη σχετίζεται και με ένα πλήθος άλλων νόσων, μεταξύ των οποίων ηπατικές διαταρα- χές, δερματικά εξανθήματα και υπογονιμότητα. Στην Ευρώπη, λοιπόν, εκτιμάται ότι το 1% του πληθυ- σμού πάσχει από τη νόσο. Επειδή τα συμπτώματα είναι ποικίλα και μπορεί να είναι ήπια, όπως λήθαργος, ευερεθιστότητα και ενο- χλήσεις του εντέρου, συχνά αρκετοί πάσχοντες δεν γνωρίζουν ότι έχουν τη νόσο, καθώς δεν έχει προη- γηθεί διάγνωση. Συνεπώς, είναι πολύ πιθανόν πολλοί Ευρωπαίοι να έχουν κοιλιοκάκη και να μην το γνωρίζουν, λόγω του ότι δεν έχουν υποβληθεί ποτέ σε ενδοσκόπηση και βιοψία εντέρου, εξετάσεις απαραίτητες για τη διάγνωση της εν λόγω ασθένειας. Κάπως έτσι γεννήθηκε η ανάγκη για περισσότερα προϊόντα χωρίς γλουτένη. Όταν οι άνθρωποι με κοι- λιοκάκη ακολουθούν δίαιτα ελεύθερη γλουτένης, ο βλεννογόνος του εντέρου τους βαθμιαία επιδιορθώ- νεται και επανέρχεται η φυσιολογική του λειτουργία. Μια διά βίου δίαιτα ελεύθερη γλουτένης μπορεί να αλλάξει τη ζωή των ασθενών αυτών, δεδομένου ότι ο οργανι- σμός θεραπεύεται και τα συμπτώματα εξα- φανίζονται. Η αλλαγή στα τρόφιμα Η δίαιτα ελεύθερη γλουτένης ξεκίνησε έτσι να φέρνει νέα προϊόντα στην αγορά, τα οποία φαί- νεται ότι προτιμούν πλέον πολλοί κατανα- λωτές, ακόμη και αν δεν πάσχουν από τη συγκεκριμένη νόσο. Η γλουτένη βρίσκεται στο σιτάρι, στη σίκαλη, στο κριθάρι και στη βρώμη, συστατικά που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή πολλών καθημερινών τροφίμων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνοναι το ψωμί, τα δημητριακά πρωινού, τα ζυμαρικά, η πίτσα, οι διάφορες ζύμες, το κέικ και τα μπισκότα. Το ρύζι, οι πατάτες και το καλαμπόκι δεν περιέχουν γλουτένη. Ωστόσο, η γλουτένη βρίσκεται «κρυμμένη» και σε αρκετά ακόμη προϊόντα, όπως σε λουκάνικα, αλλα- ντικά, έτοιμες σούπες και σάλτσες. Ως εκ τούτου, όλες οι παραπάνω κατηγορίες τροφίμων αναγκά- στηκαν να προσθέσουν στην γκάμα τους και μια σειρά από νέα προϊόντα, που είναι gluten free και λειτουργούν ως… εναλλακτικές επιλογές για τους καταναλωτές. 57 Η γλουτένη βρίσκεται στο σιτάρι, στη σίκαλη, στο κριθάρι και στη βρώμη, συστατικά που χρησιμοποιού- νται για την παρασκευή πολλών καθημερινών τροφίμων. Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη αναμένεται να «τρέξουν» με ετήσιο ρυθμό σχεδόν 10% στην αγορά, εκτοξεύοντας την αξία τους μέχρι το 2027 σε πάνω από 43 δισ. δολάρια.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=